Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Jeg vet ingenting om trådløst nettverk, men vil ha likevel!

Anbefalte innlegg

Tittelen sier vel alt. Skal ha to maskiner i samme rom og en maskin i etasjen over som skal kobles sammen i nettverk og dele en ADSL-tilkobling (Tele2). Vil også ha 54mbps, noe under blir for tregt. Hva trenger jeg? Hva gjør jeg?

Bør jeg ha switch eller ruter? Evt. hvilken switch eller ruter? Noen anbefalinger på trådløse nettverkskort? Alt av råd tas imot med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst trenger du selve kortene, er det bare PCI, så er vel dette et ok alternativ: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...9&GrpID=12&s=pl

Om du nå har den ene maskinen tilkoblet ADSL allerede, og har plass til et PCI kort der, så er det den enkleste løsningen. Monter bare kortene, og velg alternativet "ad-hoc". Det er et trådløst nettverk, uten bruk av access point/ruter eller noe. Det er ingen heksekunst å gjøre det slik! :)

Lenke til kommentar

Når du sier alt under 54mbit er for tregt så tror jeg nok du burde droppe hele trådløse greia.. Nå husker jeg ikke heelt sikkert, men jeg tror ikke at 54mbit har vist så veldig mye høyere hastighet enn 11mbit når det gjelder trådløst.. dvs, noen få mbit tjener du jo, men det er ikke store greiene..

Skal du spille spill på internet, glem trådløst, krever du fart og responstid, glem trådløst..

Har 22mbit trådløst hos noen kunder som har 700 og ett eller annet nedlastning fra telenor adsl og de merker at det går tregere med trådløst enn med kabel..

Lenke til kommentar

Det er sant at hastigheten ikke blir de helt enorme med trådløst nettverk, men de blir langt fra dårlige! At internettet skulle bli tregere sliter jeg med å tro er noe annet enn brukerfeil, fordi jeg selv sitter på 22 Mbps trådløst opp mot 512 SDSL... Og det er konfigurert for å kjøre på fast 1 Mbps, fordi det er snakk om endel avstand, og murvegger... Jeg har hastigheter på opp mot 600 kbps av og til... Men har man 8 Mbps nett inn, så tror jeg kanskje det kunne blitt litt raskere å være rett i veggen, selv om jeg tviler... Når det gjelder spill, så kan det nok stemme at pingen kan øke noe... Dette er ikke noe jeg kan uttale meg om, da jeg ikke spiller på nett... Men i bunn og grunn er det jo ditt valg! :) Har du armert betong i takk og vegger kan det nok bli dårlig kontakt da...

Lenke til kommentar

For 2 uker siden fikset jeg trådløst nettverk i huset mitt pga fadern ville ha trådløst internett med laptopen. Jeg og lille bruttern tenkte da at vi skulle ha trådløst nettverk da istedenfor den 20 meter lange TP kabelen liggende igjennom huset (han i andre etasje og jeg i kjelleren) Først fikk vi 3com 11 mbit utstyr av vår Indata boss nabo 8) som funka greit til internett deling, men til kopiering og spilling var det bånn!

Grunnen til dette var vel forsinkelse og ikke hastighet. Når vi kopierte store filer på 1 gb ble ofte kopieringen time out (finner ikke maskin bla bla bla) fordi signalet kanskje var borte i noen sekunder. Til spilling var pingen fin, men det hang seg ofte i 1-10 sekund midt i spillinga. Vi tenkte vi skulle kanskje teste med 54 mbit utstyr og jeg søkte og leste på webben igjennom alt for mange reviews og kom fram til at vi skulle kjøpe dette:

Linksys WRT54G (Wireless-G Broadband Router) - 1180,-

Linksys WPC54G (Wireless-G PC card for Notebooks) - 613

Linksys WMP54G (Wireless-G PCI Card for Desktops) - 613,-

SUM: 2 406,- (Prisguide hw.no)

Litt under 3000 kr hos naboen vårres.

Vi droppa hele driten, eller Jeg og bruttern droppa det. Vi har fortsatt en 20 meter lang tp kabel gjennom huset selv om mudern IKKE liker det og fadern sier det er mye arbeid i å borre og legge opp slik at det ikke blir synlig, men skulle fikse det i sommer engang (han er elektriker og ingeniør) Men vi har fortsatt den 11 mbit 3com ruteren og et 3com kort til laptopen til fadern, mens jeg og brudern har kabel. Det 3com utstyret vi har kostet ca 1 500,- hos Indata.

Men det er en ting du bør merke deg vist du ikke vet det fra før av og det er at hastigheten på trådløst utstyr er mye mindre i praksis en det som er oppgitt.

11 mbit = 3-5 mbit

og det linksys utstyret på 54 mbit blei målt til 21 mbit

Så overføringshastigheten er ikke helt den store med tanke på warez :wink: , men holder til andre behov. Stabiliteten til det 3com utstyret var heller ikke bra nok (selv om det har fått bra omtale), så det er ikke godt nok for meg enda, vet ikke åssen det 54 mbit linksys greiene er da, kanskje det er mer stabilt... :roll:

uff.. dette ble langt, men håper det var til hjelp..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...