Plankehaug Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 (endret) Emnetittelen sier vell det meste. Har lyst å begynne å ta bilder igjen. Kameraet har ikke blitt brukt så mye i det siste.. Men så lurer jeg på hvilke objektiver jeg burde se på. Har i dag kit objektivet (Canon 18-55 mm og en Sigma 70-300 mm. Er i grunnen fornøyd med begge, og syns de gir relativt gode bilder i forhold til prisen. Så egentlig er jeg ute etter et objektiv i samme gata som kit objektivet, men et som tar skarpere bilder og er litt mere lys sterkt. Og prisen har mye og si, har ikke så veldig mye penger og da er brukt også aktuelt! Jeg er vell i nybegynner klassen enda, og stiller ikke ekstreme krav til bildekvaliteten. Men er ute etter noe som er et par hakk over kit objektivet når det kommer til bildekvalitet. Hva er det som er aktuelt da? Prisklasse rundt 2 000 kr. -Plankehaug Endret 29. desember 2010 av Plankehaug Lenke til kommentar
to88he Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 (endret) Jeg ville spart på kitzoomen og kjøpt meg et lyssterkt fasobjektiv. Mulige alternativer: - EF 35mm F/2 - EF 28mm F/1,8 - EF 24mm F/2,8 (litt lyssvakt) - Sigma 30mm F/1,4 - EF 50mm F/1,4 Jeg har selv førstnevnte objektiv og er godt fornøyd med dette. Kan både brukes innendørs såvel som utendørs. Objektiver rundt 50mm blir vanskeligere å bruke innendørs ettersom det er litt trange til denne bruken. Du må spørre deg selv hva du tar bilder av. Se på exif dataene på bildene dine og undersøk hvilken brennvidde du bruker oftest på kitobjektivet ditt. Endret 29. desember 2010 av to88he Lenke til kommentar
Plankehaug Skrevet 29. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2010 (endret) Så du mener kitzoomen gjør jobben sin bra nok? Av de bildene jeg har tatt så varier brennvidden ganske mye. Fordi kitzoomen blir brukt i mange forskjellige sammenhenger. Men allikevel så er det en god del bilder som er tatt med brennvidde på rundt 30 mm. Så EF 35mm f/2 virker som et veldig godt alternativ. EF 50mm f/1.8 II virker også som et godt alternativ viss man ikke har penger til EF 50mm f/1,4. Satser på at jeg blir å kjøpe EF 35mm f/2 etter vært, mye på grunn av pris, men også fordi den passer best til mitt bruk basert på bilder jeg har tatt tidligere. -Plankehaug Endret 29. desember 2010 av Plankehaug Lenke til kommentar
to88he Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 (endret) Det finnes langt bedre objektiver enn kitzoomen din, men problemet ditt er at dette blir vanskelig til kun 2000 kroner. Dersom du skal ha lyssterk zoomoptikk må du nok opp i pris. Det var derfor jeg foreslo objektiver med fast brennvidde. Gode normalzoomer: (Nypriser) - EF 17-55 F/2,8 (ca 7000 kr) - EF 15-85 (ca 5000 kr) - Tamron 17-50 F/2,8 (3000 kr) Den billigste av disse er nokk tamronen, men fastoptikk vil likevel være mer lyssterkt. Fastoptikk vil også tvinge deg til å bruke bena litt mer når du komponerer. EF 50mm F/1,8 II er et godt objektiv til prisen, selv om jeg klart ville valgt F/1,4 i stedet. 50mm kan ofte bli litt trangt på et kamera med crop sensor. Endret 29. desember 2010 av to88he Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 (endret) Emnetittelen sier vell det meste. Jeg er vell i nybegynner klassen enda, og stiller ikke ekstreme krav til bildekvaliteten. Men er ute etter noe som er et par hakk over kit objektivet når det kommer til bildekvalitet. Hva er det som er aktuelt da? Prisklasse rundt 2 000 kr. -Plankehaug Vel,det du får mest igjen uten at det koster skjorta er opplæring Hvis du er villig og lære deg litt grunnleggende prinsipper vil du får utrolig mye fotoglede med rimelig fastoptikk så som Canon 50mm f/1.8. Endret 29. desember 2010 av Nautica Lenke til kommentar
Plankehaug Skrevet 30. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2010 Takk for svar! Jeg var faktisk ikke klar over at fastoptikk var såpass rimelig i forhold til zoomoptikk. Og lyssterk zoomoptikk er uaktuelt pga pris. Kit objektivet fungerer greit nok til sitt bruk, i bursdager osv. Men blir nok å kjøpe EF 35mm F/2, blir morsomt med noe som er mere lyssterkt enn kit objektivet. Nautica: Godt å høre at det er mulig å ta bra bilder uten svindyr optikk. Jeg føler jeg kan det grunnleggende, men finnes det noen bøker/guider som er gode å ha? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 50mm 1.8 kommer man ikke utenom når du ikke har så mye penger å bruke. Det ligger på 7-800kr, og er veldig mye objektiv for pengene. Ellers er bruktmarkedet på foto.no noe du burde ta en titt på, det er mye fine greier å finne der. Tamron-linsen som to88the linker til solgte jeg nettopp for 2000kr, og den ligger ofte til salgs både på foto.no og finn.no. Kan ikke si at den er fantastisk, men det er et greit steg opp fra kitlinsen, og du får f2.8 hele veien. Men, som med alt annet, jo mer penger du har å bruke, jo bedre kvalitet får du. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 (endret) Jeg føler jeg kan det grunnleggende, men finnes det noen bøker/guider som er gode å ha? Vel,du har endel spesifikke guider her på forumet som kan gi deg litt innblikk i de forskjellige tekniker.Også har vi et par tre tyngre guider i begynnelsen av fotografering-kategorien.samt den eminente guiden "lukker,blender,iso og sånt". Personlig synes jeg det også er viktig og kunne litt om "reglene" om fotografering sånn som det gylne snitt og komposisjoner. Hvis du ikke er helt fornøyd med et bilde eller to kan du spørre mer spesifikk angående bilder på fotograferingsdelen "ikke BK"av forumet,du får utrolig mye fin lærdom av det Bildekritikk "BK" kan du legge ut bilder for og få tilbakemeldinger angående komposisjon,utsnitt og eksponering. Men det viktigeste er og bruke kameraet aktivt i en periode og bruke prøv å feil metoden,du kan lære mye av og bare bruke et motiv i en periode og prøve forskjellige innstillinger på det for og se hvordan uttrykket blir. Endret 30. desember 2010 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå