maasoey Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Er på jakt etter et nytt objektiv til et Canon 500D. Ønsker bedre zoom, litt mer lys. Ønskes samtidig også å ta vanlige bilder, slik at bytte av objektiv ikke er nødvendig. Hvilket? Er ganske ny på dette området. Håper på positiv respons. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Kanskje vært en tanke å fortelle hva slags objektiv du allerede har? Og kanskje si litt mer om hva slags brennvidde/zoom område du kunne tenke deg og hva du har råd til? Prøv denne websiden for å få oversikt over objektivutvalg/pris til ditt kamera; http://lenshero.com/ Lenke til kommentar
maasoey Skrevet 29. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2010 Det er standard kit-linse som står på. 18-55 tror jeg det var. Prisklasse: under 10 lapper? Fant denne etter litt klikking på lenshero.com http://www.netshop.no/Avdelinger/Foto_Video/Objektiv-Speilrefleks/Objektiver-for-Canon/Zoom/Tele/Sigma-18-250mm-F-35-63-DC-OS-HSM-Canon-Objektiv-for-Canon-EOS-37377.aspx Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 (endret) Det objektivet du linker til vil gi dårligere bilder en den 18-55 IS du har i dag. Et allsidig objektiv som har et stort brennviddeomfang pluss er lyssterkt og gir gode resultater finnes ikke,du må dessverre velge en eller to av kriteriene. Av superzoomene er Tamron 18-270 VC det som har fått mest positiv kritikk,som alle andre i klassen yter det dårlig hvis det ikke er sol,har veldig tregt fokusmotor samt at bildedetaljer flyter litt utover i de korteste og lengste brennviddene,men det er litt bedre en resten av gjengen på alle punkter,men ikke noe en som vil ha de beste bilderesultatene kjøper. Hvis du skal ha objektiver som yter godt over et større brennviddespekter må du belage deg på og bytte objektiver,Tamron 17-50 "med stabilisering"og Canon 17-55 IS er to gode normalzoomer,men de har en forholdsvis kort brennvidde omfang. Det du trenger i tillegg er en telezoom,og hvis du skal ha en lyssterk som yter bra kommer du ikke unna Canon 70-200 utgavene,alle fem* er eksepsjonelle objektiver som gir deg det beste resultatet. Du kan kjøpe Canon 55-250 IS det utfyller ditt nåværende objektiv fint men er ikke så lyssterkt. Edit:* det er fem utgaver av 70-200 du får dem med blender f/2.8 eller f/4 og med eller uten stabilisering.Den som er mest solgt/brukt er f/4 utgaven uten stabilisering. Endret 29. desember 2010 av Nautica Lenke til kommentar
Vanskelig Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Kan du klare deg med 18-135mm så er jeg godt fornøyd med mitt. Det har også IS. Dette blir selvfølgelig et kompromiss m.t.p. pris. Du får det du betaler for. Skal du ha noe bedre med stor zoom så må du over på 2 stk linser. Lenke til kommentar
OysteinSanne Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Er på jakt etter et nytt objektiv til et Canon 500D. Ønsker bedre zoom, litt mer lys. Ønskes samtidig også å ta vanlige bilder, slik at bytte av objektiv ikke er nødvendig. Hvilket? Er ganske ny på dette området. Håper på positiv respons. Du får et litt kategorisk svar her, men dog. Du spør om to ting: - mer zoom - mer lys. Skal du kombinere dette mener jeg du bør/må se på objektiver med f/2.8 eller bedre. f4 kan være et "spare"-alternativ. Husk at mange objektiver som er rimelige har lav pris fordi det har gått ned på enkelte kvalitetsting. Deriblant mindre zoom eller dårligere lysstyrke. Siden budsjettet ditt ikke er så halvgalt bør det gå å finne kvalitetsobjektiver i bruktmarkedene. Men lyssterkt + mye zoom = litt høyere pris. Objektiver som ligger under 5000,- i nypris vil ikke matche det du etterspør. Lenke til kommentar
oslofreak Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM http://www.the-digital-picture.com/reviews/canon-ef-24-70mm-f-2.8-l-usm-lens-review.aspx Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Som nevnt over, ett altomfattende objektiv går på bekostning av bildekvaliteten og lyset som slippes inn. På objektivet du (trådstarter) linker til er f6.3 minste blenderåpning på full zoom (antageligvis fra 200-270mm, kan jeg tenke meg), og da skal du ha mye lys eller høy ISO for at lukkertiden blir brukbar. Jeg ville, også som nevnt over, delt dette opp i to eller tre. Standardzoom på rundt 18-55mm og telezoom rundt 70-200mm. Dette kan du supplere med et lyssterkt normalobjektiv på 30 eller 50mm, avhengig av preferanse. Canon har et 50mm f1.8-objektiv som ligger på 790kr i skrivende stund (https://prisguiden.no/produkt/2848), og det er utrolig bra for den summen. Av andre konkrete forslag har du Tamron 17-50mm (https://prisguiden.no/produkt/41657), som har fast f2.8. Men, du får også det du betaler for. Jeg solgte nylig mitt eksemplar da jeg syns fokuseringen var både treg og bråkete. Ligger ofte på bruktmarkedet på foto.no/finn.no til 2000-2200kr. Ellers er 70-200mm til Canon selvskrevne. L-kvalitet til så lite som 4600kr (ca. 3000-3500kr brukt) er det ingenting å si på. Ellers er det ikke dumt å investere i en god blitz. Jeg kjøpte nettopp en Canon 580ex II etter å ha lekt med en og sett lyset (hø hø). Jeg har vært vant med blitzen på kameraet og tenkt at lyssterk optikk og naturlig lys er eneste veien å gå, men 580-en har gitt meg noen nydelige resultater i de siste dagene. Lenke til kommentar
egilh Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM http://www.the-digital-picture.com/reviews/canon-ef-24-70mm-f-2.8-l-usm-lens-review.aspx Støtter denne. Du vil miste litt på vide enden, men det du får igjen i skarphet kommer du ikke vekk fra. Det er dog ett ganske dyrt objektiv, men du får det du betaler for. Så kan man evt. supplere med ett av Canons 70-200mm L linser som nevnt over her. Utrolig bra objektiver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå