Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Latterlig høyt strømforbruk i liten leilighet?

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten leilighet med merkelig strømforbruk. Jeg ligger ca på 1100 kWa i måneden,og da er jeg hjemme 1-2 uker i måneden. 1700 kWa dersom jeg er hjemme. Når jeg er borte bruker jeg å la en varmluftsovn stå på gulvet med varme, og da havner jeg på i overkant av 30 kWa om dagen. Det er det eneste som står på, utenom varmvannstanken. Er ikke det latterlig høyt strømforbruk da? Det er stort sett den eneste varmekilden, ettersom jeg har skrudd av varmen i gulvet.

Edit: jeg har studert hjulet som spinner i strømboksen min. Når den lille varmluftsovnen min avgir varme bruker den 6 sekunder på å spinne helt rundt, men uten varme bruker den 29 sekunder. Kan den virkelig bruke så mye?

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil være et skilt på ovnen som sier hvor mye den trekker. 1000 - 2000 W er vel typisk.

1000W kontinuerlig er 24 kWh i døgnet.

Min enebolig bruker ca 30 kWh om sommeren, og inntil 100 kWh om dagen vinterstid.

NB: Det er ingenting som heter 'kWa'. Det er enten kVA eller kW for effekt (kan i praksis brukes om hverandre), og kWh for energi.

http://sv.wikipedia.org/wiki/KWh

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du bør nok sammenlikne ikke bare månedlig totalpris, men også forbruk og kraftpris når du sammenlikner dine 1600 med andres 500 kr.

Hva er ditt månedlige strømforbruk i kWh?

Hva er kraftprisen per kWh?

Hva betaler du i fastbeløp for nettleie?

Hva koster variabel del av nettleia per kWh, og hva med forbruksavgift?

PS: Jeg er skeptisk til at dine venner bare betaler 500 kr/mnd i strøm denne vinteren. Bruker de autogiro, og har ikke sjekket størrelsen på strømregninga siden en sommerdag for flere år siden? :)

Endret av Svinks
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hmmm, Hafslund fant ut at de skulle betale meg tilbake penger jeg hadde "til gode" fordi de hadde fakturert meg for mye det siste året. Har bedt dem om å sende varsel om måleravlesning slik at jeg husker å lese av, men den eneste gangen i året de husker det er 1. januar. Gjennomsnittlig forbruk for meg ligger på mellom 50 og 75 kWh i måneden, mens Hafslund selvsagt "beregner" forbruket mitt til å være høyere når prisen også er høy. Var nesten ikke hjemme i desember, men allikevel vurderte de forbruket mitt til å være på 199 kWh (og prisene var på topp).

Har nå lagt inn varsling for meg selv på kalenderen... (Jada, vet, kunne gjort dette med én gang...men nå skal de ihvertfall ikke ta overpris!)

Lenke til kommentar

Hos meg fungerer det å regne ca 1 kr pr 1000W i en time.

Som totalpris gjennom året.

En ovn på 2000W vil da koste 48kr døgnet , noen har termostat , men står panelovnene under vindu ol så kan de fort stå på

mye selv om de bare skal holde 20C.

Varmekabler i gulvet er fyfy, på et bad, for eks 1000W

24kr døgnet / over 2000kr pr strømregning bare der.

Lenke til kommentar

Hvor sjelden får du strømregning, hver tredje måned? 24 kr døgnet blir 720 kr/mnd...

Her i huset (80 kvm tre rom) er gulvvarme på bad og en 1000W panelovn på stua eneste strøm som "alltid" står på. Og termostaten kobler dem rett som det er ut. Varmen både fra stua og badet sprer seg til andre rom i huset. Så jeg ser ikke noe problem med å bruke 1000W både i det rommet man oppholder seg mest uten å ligge under dyne, og i gulvet på det rommet man oftest er både barbeint, våt og naken.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hos meg fungerer det å regne ca 1 kr pr 1000W i en time.

Som totalpris gjennom året.

En ovn på 2000W vil da koste 48kr døgnet , noen har termostat , men står panelovnene under vindu ol så kan de fort stå på

mye selv om de bare skal holde 20C.

Ingen av delene står på hele døgnet. Så å regne 48kr 2KW for hele døgnet blir meget feil.

4x året er vel mest vanlig. Nå kan man jo jukse ved å lese av strømmen rett før en dyr periode, legg på 1-2K og les av etter den dyre perioden og trekk ifra samme mengde. Sparte 2k kr i desember sånn.

Er i utgangspunktet svindel.

Lenke til kommentar

Neste regning er snart på vei, og den blir på like mye som sist. Jeg sjekket på kundeweb.

Grunnen er at prissvingningene forskyves og jevnes litt ut med avtaler som Standard variabel pris.

Da blir det 1800 kroner for 2 mnd. også denne gangen.

Endret av Kaarerekanraadi
Lenke til kommentar

Neste regning er snart på vei, og den blir på like mye som sist. Jeg sjekket på kundeweb.

Grunnen er at prissvingningene forskyves og jevnes litt ut med avtaler som Standard variabel pris.

Da blir det 1800 kroner for 2 mnd. også denne gangen.

Samme som eg har hatt på 1mnd de 2 siste mnd. 63kvm.

Har betalt ca 1,5kr pr kwh i vinter. LATTERLIGE priser.

Lenke til kommentar
Ingen av delene står på hele døgnet. Så å regne 48kr 2KW for hele døgnet blir meget feil.

Det gjør det om den står under et vindu hvor det trekker osv.

Eller man ikke har termostat.

Det er iallefall det man må være villig til å betale når man setter den på.

Lenke til kommentar

... Nå kan man jo jukse ved å lese av strømmen rett før en dyr periode, legg på 1-2K og les av etter den dyre perioden og trekk ifra samme mengde. Sparte 2k kr i desember sånn.

....

Det gjør det om den står under et vindu hvor det trekker osv.

Eller man ikke har termostat.

Det er iallefall det man må være villig til å betale når man setter den på.

Eller når man er villig til å la andre betale deler av forbruket sitt....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...