Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Økt hjerterytme etter alkoholinntak.

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt på 16 år (190 cm høy og veier 95 kg) som har drukket i ca. et halvt år. Jeg drikker vanligvis en gang annenhver uke eller mindre.

Når jeg drikker, er det vanligvis øl/cider det går i. Jeg drikker da 8-10 øl/cider (0,33 cl og 4,5%). Jeg blir ikke dårlig av dette, men heller ikke helt full.

Men den siste måneden har jeg lagt merke til noe jeg ikke har lagt merke til før (jeg kan ikke huske at det har skjedd før): Når jeg våkner opp midt på natta etter å ha drukket, har jeg en økt hjerterytme.

Jeg har søkt litt på dette, og har funnet ut at det finnes mange som opplever det samme. Likevel klarer jeg ikke å finne noen konkret grunn til at dette skjer.

Det er snart nyttår, og planen har vært å drikke 10-12 øl/cider. Men nå er jeg litt usikker, i og med at hjerterytmen min øker etter alkoholinntak. Jeg er redd for at hjertet mitt skal stoppe eller noe lignende.

Noen som vet om dette er farlig?

Noen som har opplevd det samme?

Noen som vet hva dette skyldes?

Noen som vet hva jeg kan gjøre for å forebygge dette?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

slapp av, det er helt normalt. Det er bare en av sideeffektene ved å drikke alkohol. Du kan ha økt hjerterytme under drikkingen og hele neste dag. det er nokk ikke farlig, det er bare at kroppen jobber mye mere pga den prøver å få ut giften

Er du sikker på dette?

Har forresten en ting å legge til: Under trening får jeg noen ganger "hjertebank", hjertet banker unormalt fort og jeg må slappe litt av for å få roet det ned. For omtrent ett år siden tok jeg EKG o.l, men denne hjertebanken viste seg å ikke være farlig. Tok EKGen før jeg begynte å drikke så hyppig som nå (før var det kanskje en gang hver tredje måned).

Lenke til kommentar

Opplever det samme hver gang. Hvis det er farlig, ville jeg vært død for lenge siden.

Folk må slutte å være så overoppmerksomme på kroppsfunksjonene. Min hovedregel er at om noe gjør vondt, sjekk om det går over etter en dag. Gjør det ikke det, ring legen. Alt annet er grunnen til sykehuskøene her i landet.

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar

Opplever det samme hver gang. Hvis det er farlig, ville jeg vært død for lenge siden.

Folk må slutte å være så overoppmerksomme på kroppsfunksjonene. Min hovedregel er at om noe gjør vondt, sjekk om det går over etter en dag. Gjør det ikke det, ring legen. Alt annet er grunnen til sykehuskøene her i landet.

Jeg blir bare litt ekstra redd for at hjertet plutselig skal stoppe eller lignende. Har lest artikler om at høyt alkoholinntak ofte kan føre til hjertestans o.l.

Forresten, hvor gammel er du? Og hvor lenge har du opplevd dette?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hey anonym -

Hva mener du med økt hjertefrekvens? At man kan ha litt raskere puls enn normalt er vanlig, men er det slik at det er ubehagelig? At du våkner av at hjertet hopper i brystet? Eller må du måle pulsen på hånden for å kjenne at den er raskere?

Det finnes noen sjeldne tilstander som kan gi slike anfall med rask puls. De kan ofte være vanskelige å se på EKG, spesielt om du ikke har anfall akkurat når EKGet blir tatt. Det er sjeldent at slike ting er farlige for unge mennesker.

Men snakk med legen din om dette. Et nytt EKG er sikkert lurt.

Endret av Reipar
Lenke til kommentar

Sist gang jeg drakk, var pulsen oppimot 130-140 (hvis jeg husker rett), uten at jeg var i fysisk aktivitet. Hvilepulsen min er på ca. 70-80.

Jeg vet ikke om jeg vil si at det er ubehagelig, men jeg kjenner at det banker like fort som når jeg er i fysisk aktivitet, bare at når dette forekommer, er jeg ikke i fysisk aktivitet.

Jeg legger merke til det når jeg våkner opp på natten etter en kveld med alkoholinntak, men de gangene jeg får det imens jeg drikker, er det nesten slik at jeg må ta pulsen for å kjenne det, ellers merker jeg det nesten ikke (forut det at jeg føler jeg blir litt fortere sliten).

Lenke til kommentar

At man føler at hjerte skal stoppe eller noe skal skje med hjertet når hjerterytmen din øker er også noe som kan forekomme hvis man er usikker på hva som skjer. Kan i værste fall føre til panikk, men værre enn det er det ikke... Men du burde roe litt ned på drikkinga, du frigjør et stoff i hjernen som gjør at du får humørsvingninger, eller kan få depresjon. I tillegg går det utover levern din. Trenger du virkelig 10-12 øl for å ha det gøy en kveld?

Lenke til kommentar

Her er ein artikkel som forklarar årsakssamanhengen bra:

http://ezinearticles.com/?Patients-With-Hypertension-Should-Avoid-Alcohol&id=5251419

Dei tre viktigaste faktorane er altså:

1) Auka reninproduksjon - renin er eit enzym som vert utskilt frå nyrene

2) Auka kalsium nivå i cellene, som påverkar hjartet sin elektrofysiologi

3) Leverskade

Endret av HEAL
Lenke til kommentar

Jeg legger merke til det når jeg våkner opp på natten etter en kveld med alkoholinntak, men de gangene jeg får det imens jeg drikker, er det nesten slik at jeg må ta pulsen for å kjenne det, ellers merker jeg det nesten ikke (forut det at jeg føler jeg blir litt fortere sliten).

Er ikke vanlig å kjenne pulsen til enhver tid, men hvis du begynner å trene vil du nok i større grad kjenne den i kroppen. Du vil da få lavere puls og hjertet pumper mer på hvert slag.

Selv kan jeg kjenne pulsen min veldig godt om jeg dytter inn rett over navlen når jeg ligger på magen. Mange store årer som ligger rundt der. Er nok ingen fare for at hjertet ditt stopper, og stopper det hadde du nok ikke kunne forutsett eller gjort noe med det uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...