PUCH Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Hei, Har nylig kjøpt meg en HTC Desire HD, med abonnementet FlexiTalk fra NetCom. Jeg har oppdaget at telefonen bruker en del mobildata uten at jeg gjør noe (sikkert gjennom sjekking av været + diverse applikasjoner), så dermed tror jeg ikke NetCom sitt opplegg med 9 kr max pr. dag for mobildata passer meg helt (blir ca. 270 kr per måned bare for nettbruk). Jeg har snakket med NetCom om dette, og de foreslår et opplegg som gir meg ubegrenset bruk av mobildata (mindre enn 6GB i måneden) for 125 kr i per måned. Jeg er i forsvaret, og på kasernen har jeg ikke tilgang til trådløst nett. Derfor ser jeg her en mulighet til å bruke mobilen som et modem, med ubegrenset mobildata fra NetCom. Altså nettsurfe med PC-en gjennom mobilen sitt nett. Derfor lurer jeg på om dette er en god idè, og om hvordan jeg gjør dette? Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Du kan gjøre dette over bluetooth/usb. Det er bare å koble telefonen til datamaskinen din. Windows skal gjøre resten. Noe slikt blir det: http://blog.brightpointuk.co.uk/using-htc-hero-usb-modem Jeg gjør det samme. Har nokia n900 og en macbook air. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Du kan enten koble PC til mobil med kabelen som fulgte med telefonen, eller du kan sette opp telefonen som trådløs ruter. Fordelene med det siste er at da kan du la telefonen ligge i vinduskarmen (med god dekning) mens den videresender signalet inn i rommet. Og siden du spør: JAAAA, det er en god ide, men du må bestille før 31.12 for å få tilbudsprisen. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 "trådløs ruter" blir ikke helt riktig. Det er vel ad-hoc, så den støtter ikke å dele oppkoblingen med mer enn en klient av gangen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 (endret) Edit: se post nr 8. Endret 29. desember 2010 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 mia_tuk: Har du kilder? Jeg googlet litt, men ble ikke klok. Slik android applikasjoner er abstrahert fra til maskinvaren finner jeg denne støtten litt overraskende. Lenke til kommentar
teitur Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 (endret) mia_tuk: Har du kilder? Jeg googlet litt, men ble ikke klok. Slik android applikasjoner er abstrahert fra til maskinvaren finner jeg denne støtten litt overraskende. Har ikke merket problemer med to enheter koblet til vanlig Desire iallfall.Hvis det ikke skulle fungere ned flere samtidige tilkoblinger er det forøvrig rart at man kan administrere brukere av hotspoten. Endret 29. desember 2010 av teitur Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 (endret) Jeg har vært litt sløv da jeg sa at maks antall tilkolinger på Desire og Desire Z er 2. Dette er default fra fabrikken. Jeg fant akkurat en ny meny, og ved hjelp av den kan man angi antall tilkoplede enheter. Maksimum er 8, på begge telefonene, og antallet må settes mens ruterfunksjonen er avslått. Jeg har bare testet med 4 enheter på en gang, men nå skal jeg lete huset rundt etter trådløse enheter og se om jeg klarer 8 på en gang. Edit: 6 brukere på Desire Z går så det griner, nå har jeg ikke mer å koble til... Eieren av Desire HD og Galaxy TAB sover fortsatt, men jeg kan vanskelig forestille meg at de ikke skulle klare 8 tikoplinger. Endret 29. desember 2010 av Slettet-376f9 Lenke til kommentar
PUCH Skrevet 4. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2011 Takk for hjelpen. Jeg bruker nå mobilen som modem, og det fungerer utmerket. Noen som kan forklare meg litt om hvordan jeg bruker den som trådløs ruter, eller hva man skal kalle det? Hadde vært greit å slippe å dra på mobilen med kabel hele tiden mens jeg bruker nettet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Innstillinger, Trådløst og nettverk, Innstillinger for Portabelt Wi-Fi hotspot, Ok. Som ruternavn bruker du navnet på dama, dama til kompisen, en travhest eller et legemiddel. Passordet setter du til hva som helst, jeg bruker bare 123456789. Slå på og finn nettverket på vanlig måte med PC'en din. Lenke til kommentar
teitur Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Og for å gjøre det lettere å slå av og på, gå på paletten -> widgets -> innstillinger og hotspot for å legge en bryter på en av hjemmeskjermene. Lenke til kommentar
PUCH Skrevet 5. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2011 Tusen takk for hjelpen, nok en gang! Fungerte utmerket dette her. 3G-nettet var overaskende bra. Lastet akkurat ned en episode av HIMYM, farten holdt seg mellom 250 og 300 kb/s, mye mer enn jeg hadde forventet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 23. februar 2011 Del Skrevet 23. februar 2011 Tusen takk for hjelpen, nok en gang! Fungerte utmerket dette her. 3G-nettet var overaskende bra. Lastet akkurat ned en episode av HIMYM, farten holdt seg mellom 250 og 300 kb/s, mye mer enn jeg hadde forventet. Netcom har skrudd opp farta så det holder. Noen steder i Oslo får jeg 5-6 mbit/sek i nedlastingshastighet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå