jamelia Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Hei! Har ekstrajobb som tilkallingsvakt i hjemmesykepleien i en liten kommune. Jeg har ingen formell utdannelse på området og ingen kurs. Har fått noe opplæring, men det har for det meste gått på å bli kjent med brukerne. Det jeg lurer på er, hva kan de egentlig sette meg til å gjøre? Jeg har blant annet blitt bedt om å gi medisiner som ligger i dosetter, sette på urodom og smøring/behandling av hemoroider med stikkpiller. De har også sagt at jeg kan lære meg forstøverapparat og innsetting av kateter ved å bare være med og se på et par ganger. Jeg er komfortabel med strømper, tilsyn og stell. Men disse andre tingene er jeg veldig usikker på om jeg faktisk har lov til! Er det noen som vet? Jeg skal på medisinkurs i januar, så da kan jeg vel i hvert fall dele ut medisiner. Men urodom, forstøver og kateter? Håper noen vet! Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 (endret) Vell det eneste jeg vet er at bare sykepleiere kan gi medisiner sånn offesielt men i praksis vet jeg ikke om det er så nøye.. Endret 29. desember 2010 av Mr.Duklain Lenke til kommentar
AA44 Skrevet 1. januar 2011 Del Skrevet 1. januar 2011 Heisann, du kan ikke gi ut medisiner før du har bestått medisinkurs. Og da kan du kun gi ut medikamenter som ligger ferdig i dosett, og som er kontrollert og lagt i av godkjent personell. Stikkpiller mot feks hemorider, kremer, salver, øyedråper osv kan du også gi når du har bestått medisinkurset, ikke før. Uansett om det bare er krem til ett eksem på en arm så har du juridisk sett ikke lov til dette, da det er ett medikament som brukes på pasienten. Forstøver kan du også gi ved at du får opplæring og har bestått medikamentkurset du skal på, er ikke værre enn å ta en dose Ventoline og Atrovent/Ipraxa som det som regel er å slå dette på. Uridom kan du sette på uten problemer juridisk sett, men kan være greit å ha fått opplæring i dette da det skal en viss teknikk til for å få det skikkelig til, spesielt for å få den av. Kateter en sykepleier oppgave, som du ikke skal blande deg opp i. Dette kan fort gå galt, og bli meget smertefullt, og er ikke noe man bare lærer. Lykke til Lenke til kommentar
jamelia Skrevet 7. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2011 Takk for godt svar! Er det noe sted jeg kan henvise til? Blir stadig spurt om å gjøre ting jeg ikke egentlig har lov til, og det er veldig slitsomt. Er kun tilkallingshjelp, har jeg noen rettigheter hvis de velger å avskjedige meg fordi jeg sier nei til å gjøre ting jeg ikke har lov til? Lenke til kommentar
Heidi Skrevet 15. januar 2011 Del Skrevet 15. januar 2011 Kontakt tillitsvalgte og fortell om situasjonen. Det er det tillitsvalgte er til, for at du selv skal slippe jobben med å stå på rettighetene dine. Når det er sagt, som tilkallingsvikar vil du ikke være til mye hjelp om andre gjør ting du ikke vil gjøre. Så det kan nok hende du havner lenger bak i køen vedrørende hvem det ringes til om ledige vakter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå