Gå til innhold

Bør jeg kjøpe nytt skjermkort, og i såfall hvilket?

Eriond

Anbefalte innlegg

Det er CPU arkitektur og at ting er flyttet inn på CPU som gjør at det går raskere. Ja, DDR3 minne er raskere enn DDR2. Men jeg er 98% sikker på at du ikke hadde klart å si hvilke av 2 maskiner som har DDR3 i en blindtest.

De penga du evt må bruke på nytt hovedkort og minne, vil være en VELDIG dyr investering for maks 3-4% bedre ytelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det kan godt hende. :-)

Dog - siden mitt HK av en eller annen grunn ikke fikser dual channel, vil jeg vel kanskje tro

at DDR3-ram på 1066mhz i Dual Channel kontra DDR2-ram på 800mhz i Single Channel ville gjort en merkbar forskjell.

Dette er klart bare synsing.

Ser også at noen HK i S775 støtter DDR3 PC9600 også. Men hverken PS.no eller komplett hadde minnebrikker av denne typen.

Lenke til kommentar

Nei, det kan godt hende. :-)

Dog - siden mitt HK av en eller annen grunn ikke fikser dual channel, vil jeg vel kanskje tro

at DDR3-ram på 1066mhz i Dual Channel kontra DDR2-ram på 800mhz i Single Channel ville gjort en merkbar forskjell.

Dette er klart bare synsing.

Ser også at noen HK i S775 støtter DDR3 PC9600 også. Men hverken PS.no eller komplett hadde minnebrikker av denne typen.

hva med å heller bruke tiden på å fikse dual channel på hket ditt. da får du mer ytelse uten å betale for det. for er jo ingen tvil om at hket ditt støtter dual channel. prøve å flytte på minnebrikkene dine ? oppdatert bios ? se om dual channel i det hele tatt er slått på ?

å kjøpe nytt hk og minne bare for å få dual channel til å fungere er ingen god investering.

Edit. så nå at du har 6 gb ram ? da har du sikkert 3 stk 2 gb brikker ? hvis det er tilfelle så er det nok derfor dual channel ikke fungerer. du må ha 2 eller 4 brikker for at det skal fungere.

Endret av Blazer
Lenke til kommentar

Det lønner seg sjelden å putte penger i en gammel plattform. Du bør heller spare til s1155 hovedkort, ddr3 ram og sandy bridge cpu:)

Det trenger ikke bli så vanvittig dyrt.

Hovedkort: 1000 kr +-

Intel Core i5 2500k: 1700

RAM: 800-1000?

Jeg har aldri påstått at det lønner seg.

Men totalbruken blir mindre. :-)

Så greia har vært å sjekke opp hva man faktisk kan få av forbedring...

Selvom du sparer 1000 kr pr mnd i 10 mnd, bruker du ikke 10.000 kr på en caps...

(Satt på spissen selvsagt. ;-) )

Btw - er forskjellen på 2500K og 2500 bare at den er låst ?

Isåfall hadde jeg klart meg med 2400, eller 2300... :-)

hva med å heller bruke tiden på å fikse dual channel på hket ditt. da får du mer ytelse uten å betale for det. for er jo ingen tvil om at hket ditt støtter dual channel. prøve å flytte på minnebrikkene dine ? oppdatert bios ? se om dual channel i det hele tatt er slått på ?

å kjøpe nytt hk og minne bare for å få dual channel til å fungere er ingen god investering.

flytte - done.

oppdatere bios - done.

manuelt time klokkesettings (ikke de avanserte, men 5-5-5-18) - done.

høyere volt (for mer stabilitet) - done.

funker det ? nei...

Lenke til kommentar

http://www.anandtech.com/bench/Product/50?vs=288

Sammenlikning mellom din CPU og en 2500K.

2500K kan LETT klokkes til 4.2Ghz+ med stock kjøler.

Det er bare å bytte 1 innstilling i BIOS, tut og kjør.

Da snakker man oppgradering ;)

Og ja, K CPUene er unlocked.

Jeg skjønner problemstillingen, da jeg har vurdert det samme selv (har E8400 3ghz dualcore, Ati 4870 512mb 4gb minne, vurderte oppgradering til Sandy Bridge).

Jeg endte opp med å kjøpe Ati Radeon 6950 2gb, og er godt fornøyd med det.

Spiller omtrent bare WoW, men kan nå kjøre alt på maks i 1920x1200.

Neste oppgradering blir uten tvil en 3. generasjon SSD!

Lenke til kommentar

Fikk kortet i dag :)

Har ikke fått testet skikkelig ennå, men i Flight Simulator er det bare små forskjeller fra før..

Starcraft 2 fikk en bedre flyt med alt på max.. Er litt usikker på om oppgraderingen var verdt det for min del enda.

På FlightSimulator så betyr CPU 90% og skjermkort 10%, med mindre du kjører trippel-skjerm oppsett.

Lenke til kommentar

Har ikke fått testet skikkelig ennå, men i Flight Simulator er det bare små forskjeller fra før..

Starcraft 2 fikk en bedre flyt med alt på max.. Er litt usikker på om oppgraderingen var verdt det for min del enda.

På FlightSimulator så betyr CPU 90% og skjermkort 10%, med mindre du kjører trippel-skjerm oppsett.

Vil det ha større innvirkning på fps-spill som f.eks Call of Duty-serien ?

Dog med et eldre system (S775, DDR2)...?

Lenke til kommentar

Jepp.. Stemmer det. Men håpet å få en forbedring i noen av de tunge add-on's. Men det var minimalt å hente der desverre. Får heller gjøre noen forsøk på å klokke cpu for bedre ytelse der...

Flight Simulator er litt sær med dette for dere andre som lurer. I de aller fleste andre spill er det skjermkortet som betyr mest for ytelsen :)

Lenke til kommentar

Niks, om du leter opp tester fra 775 alderen så vil du se at forskjellen mellom DDR3 og DDR2 på 775 var MINIMAL!

Myten om at raskere RAM er merkbar er oppskrytt, masse tester har vist på i7 blant annet at oppgradering fra 1066 MHz RAM på slappe timings til 2000MHz med super stramme timings gav 1 til 2 FPS på det meste!

Så på RAM kan du spare inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...