Gå til innhold

Bør jeg kjøpe nytt skjermkort, og i såfall hvilket?

Eriond

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her og lurer på om det er på tide å oppgradere skjermkortet mitt til noe nyere og heftigere...

Pc'en min består i dag av en Intel Q9550 som kjører på stock 2.83 GHz, 4GB DDR2 Ram, Nvidia 8800GT, Intel V25 Gen2 80GB SSD + WD Green 2TB Hdd. PSU er en Mist 550W. OS er Win7 HomePremium 64 bit.

Jeg spiller hovedsaklig Starcraft 2, Civilisation V og mye Flight Simulator X med div add-on.

Vil jeg ha noe å hente i disse spillene på å oppgradere? Snuser på Amd Hd6950 eller HD6870. Kunne godt tenkt meg å fortsette med Nvidia også, men GTX 570 er litt dyrt samtidig som det muligens trekker for mye strøm også.

Noen som veit den fysiske størrelsen på de forskjellige kortene? Kan ikke være noe særlig mye lengre enn 8800GT, da det ikke er plass i kabinettet mitt ellers...

Takknemlig for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brukt er nok ikke aktuellt, og ikke 5870 heller... Trekker for mye strøm og støyer for mye etter hva jeg har lest.

Men pris vs ytelse skulle være bra i dette tilfellet ja.

Er interessert i å vite om ett bytte vil være verdt det i mitt tilfelle. Ønsker å kunne kjøre på max settings og fremdeles ha fin flyt i de nevnte spillene.

Bruker forøvrig kun en 24" skjerm med 1900x1200 oppløsning.

Heller veldig mot 6950 grunnet pris og effektforbruk :)

Lenke til kommentar

Gi meg en god grunn til ikke å kjøpe brukt. På det kortet der sparer du 1300 kr i forhold til nytt, og det er kun 3 mnd gammelt! Dvs garantien gjelder for lang tid fremover. Kjøpte selv et brukt 5870 for noen mnder siden og forskjellen fra mitt gamle 8800gts er enorm. Løp og kjøp sier nå jeg :thumbup:

Lenke til kommentar

Skulle vel være god nok grunn at jeg ikke ønsker å kjøpe ett brukt kort? :)

Edit: Dessuten er dette kortet lokalisert i Bergen, og selges vel bare til lokale dersom jeg forstår annonsøren rett. Skal jeg reise og hente kortet er det ikke like billig lengre ;)

Endret av Eriond
Lenke til kommentar

Slenger meg på denne tråden istedetfor å lage en ny en jeg...

Dagens specs:

XFX GeForce 8800GT XXX edition

6gb Corsair DDR2 PC6400

Intel C2D E6850

Har spilt litt Black Ops med dette oppsettet, og det funker jo greit på lav innstilling.

Men vil jeg få merkbar bedre ytelse med et mer moderne kort i 1000 - 1500 kr klassen ?

Lenke til kommentar

Tar sjansen på ett 6950 jeg :)

Så da kommer det ett slikt i posten rett over helgen håper jeg.

Fant til slutt ut at dette kortet er 27,5 cm langt, så da skal det gå akkurat.

Håper det er blir merkbar forskjell...

Fortell gjerne om erfaringene dine og om dette ga merkbar forskjell.

Jeg håper jeg slipper å oppgradere hele systemet - og håper som du

at et slikt kort vil gi merkbare forskjeller fra 8800GT.

Lenke til kommentar

Fikk kortet i dag :)

Har ikke fått testet skikkelig ennå, men i Flight Simulator er det bare små forskjeller fra før..

Starcraft 2 fikk en bedre flyt med alt på max.. Er litt usikker på om oppgraderingen var verdt det for min del enda.

Lenke til kommentar

Fikk kortet i dag :)

Har ikke fått testet skikkelig ennå, men i Flight Simulator er det bare små forskjeller fra før..

Starcraft 2 fikk en bedre flyt med alt på max.. Er litt usikker på om oppgraderingen var verdt det for min del enda.

Fortsatt usikker ? ;-)

Lenke til kommentar

Nei.

Men det er ikke snakk om store forskjeller i praksis på de spillene jeg spiller.

Tror nok det gjør mer for de som spiller mye fps spill...

Og hvis jeg spiller, noe det har blitt lite av de siste årene, er det fps-spill det går i..

Stort sett Call of Duty...

Derfor jeg er litt nysgjerrig på om dette hadde vært en god nok oppdatering et år til, da jeg forsåvidt har lyst på ny maskin, men ikke helt synes det er forsvarlig å bruke såpass mye penger på det...

Lenke til kommentar

Ett slikt kort burde jo hjelpe på en del...

Prosessor og minne er tross alt ikke helt bak mål, men Quad-core hadde kanskje vært en fordel i noen situasjoner.

Angrer litt på at jeg ikke gikk for 6970 eller gtx570 istedet. Da hadde jeg vært helt sikker på at kortet hadde holdt en god stund for mitt vedkommende. Ikke at jeg har direkte bruk for det i dag...

Lenke til kommentar

Tenk heller på denne måten: Ved å gå for 6950 sparte du 6-700 kr som du kan bruke til å oppgradere igjen når neste generasjon kommer. Da er vel gpuene nede på 28nm også:)

Jeg fikk mitt 6950 igår, byttet ut mitt gamle 4870, og er godt fornøyd:)

Price/performance er bra på det kortet:)

Dessuten er 6950 ny arkitektur i forhold til 4870/5870, og sannsynligvis vil driverne bli mye bedre de neste månedene.

Endret av CavemaNz
Lenke til kommentar

Har også tenkt på et litt nyere S775-kort.

Det finnes jo S775-kort med DDR3-ram.

Denne oppgraderingen vil vel bli ca 1000 kr mer enn skjermkort alene,

men allikevel billigere (selvfølgelig) enn S1155, nytt minne og ny prosessor, og i tillegg nytt skjermkort.

Men siden jeg ikke helt fikk sansen for Black-Ops, så spørs det om det er noe vits i det hele tatt, da maskinen fint drar de spillene jeg faktisk spiller enkelt.

Men lurer litt på om jeg bør teste BF:BC2... Virker som om folk liker det godt..

Lenke til kommentar

Hadde definitivt ikke brukt penger på nytt S775 hovedkort og DDR3 ram hvis du allerede har S775 med DDR2. Det vil ikke gi stort med ytelsesforbedring. DDR3 er jo samme RAM som Sandy Bridge bruker, så det vil kun koste deg mer pga CPU (1700 for 2500K), og at HK sannsynligvis er noe dyrere.

Da er det bedre å spare et par mnd, og gå for Sandy Bridge. Uten tvil overhodet :)

Lenke til kommentar

Hadde definitivt ikke brukt penger på nytt S775 hovedkort og DDR3 ram hvis du allerede har S775 med DDR2. Det vil ikke gi stort med ytelsesforbedring. DDR3 er jo samme RAM som Sandy Bridge bruker, så det vil kun koste deg mer pga CPU (1700 for 2500K), og at HK sannsynligvis er noe dyrere.

Da er det bedre å spare et par mnd, og gå for Sandy Bridge. Uten tvil overhodet :)

Det er ingen tvil om at det er det beste...

Greia er om jeg føler det er verdt det, så lite som jeg bruker min stasjonære.

Helt ny socket vil minimum si nytt HK, nytt minne og ny prosessor, i tillegg til skjermkort.

Dvs ca. 1000 (HK), ca (500??) minne og ca 1500 (CPU) pluss ca 1500 (skjermkort).

Noe som gir oss ca 4500.

Kontra ca 2500 for en "liten" oppgradering.

Da vil jeg jo, såvidt jeg forstod deg rett, ha minne og skjermkort som kan brukes med ny socket, og jeg har egentlig bare "kastet" bort 500kr på hovedkort ?!

Lenke til kommentar

Ja, men jeg tviler på at du i det hele tatt vil merke forskjell mellom DDR2 og DDR3 med nytt HK. Da er liksom penga bortkastet uansett:)

Hmmm...

Vil jeg ikke merke forskjell på DDR2 (Single Channel da HK mitt tydeligvis ikke takler Dual Channel av en eller annen grunn) og DDR3 som i utgangspunktet er raskere i Dual Channel ?

Er det kommunikasjonen generelt (BUS'r, osv) av ymse slag som er kjappere på nye socketer da ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...