Degeim Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 (endret) Hei Jeg innser at det allerede er mange spørsmål og svar rundt enkeltmannsforetak her, men har likevel noen punkter jeg ikke er helt sikker på. Jeg jobber som programmerer ved siden av studiene mine. Jeg har da ett par oppdragsgivere som går igjen, samt noen tilfeldige oppdrag her og der, og tjener minst 100 000 i året. Jeg er interessert i et .no-domene slik at jeg kan skaffe meg en skikkelig e-post for foretaket mitt, og vurderer derfor å opprette et enkeltmannsforetak. Dermed lurer jeg på hvordan dette vil påvirke skattebetalingen min. Nå betaler jeg ingenting for de første 40 000 (frikort), og deretter en viss prosent basert på den totale årsinntekten. Hvordan vil det bli hvis jeg registrerer meg som et enkeltmannsforetak? Så forstår jeg det slik at jeg kan kjøpe ting som er relevante til enkeltmannsforetaket mitt uten moms hvis jeg har en årsinntekt som er høyere enn 50 000. Stemmer dette, eller er det andre krav som må oppfylles? Er det ellers andre ulemper med å være registrert som enkeltmannsforetak i forhold til slik jeg driver på nå? Ting som må passes på eller betales? Jeg tror også at hvis noen av dere som kjenner regelverket godt hadde laget en FAQ, så hadde det vært til stor hjelp for kommende spørsmålsstillere. Endret 29. desember 2010 av Degeim Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Så forstår jeg det slik at jeg kan kjøpe ting som er relevante til enkeltmannsforetaket mitt uten moms hvis jeg har en årsinntekt som er høyere enn 50 000. Stemmer dette, eller er det andre krav som må oppfylles? Du er nødt til å utfakturere like mye mva. (og betale det til staten) som du 'kutter' på innkjøp. Sånn veldig enkelt forklart. Lenke til kommentar
Degeim Skrevet 3. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2011 Takk for det. Noen som har peiling på resten av spørsmålene mine? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Når det gjelder skatt: Det varierer. Har du stor lønnsinntekt og liten næringsinntekt, så vil du få et skattekort kun med noe høyere skattetrekk i lønnsinntekten. Har du mindre lønnsinntekt og større næringsinntekt vil du få en kombinasjon av vanlig skattetrekk i lønnsinntekter og forskuddsskatt på næringsinntekten. Slik forskuddsskatt betales i fire terminer; mars/mai/september/november. Dette avgjøres av skatteetaten ut fra de tallene du legger inn i skjema for bestilling/endring av skattekort. Hvordan det blir med frikort, lønnsinntekt og næringsinntekt er jeg usikker på, men om du regner med å tjene over frikortgrensa er det vel bare å skaffe seg vanlig skattekort med en gang uansett. Resultatet til syvende og sist, altså hvor mye skatt du faktisk skal betale, som først blir klart i oktober (for næringsdrivende, lønnsmottakere får det jo i juni) året etter, blir det samme uansett hvilket skattekort du har hatt. Skattekortet utgjør "bare" forskjellen på om denne skatten kommer som en stor baksmell eller er blitt trukket/innbetalt på forhånd. Når det gjelder moms, så er det ikke nødvendigvis noe krav om å utfakturere like mye mva som du har i fradragsberettiget inngående mva*, men det er derimot et krav for å være næringsdrivende at "virksomheten er egnet til å gå med overskudd over tid". Har du lavere utgående (utfakturert) mva enn inngående, så indikerer det enten at du driver med underskudd, eller at varene/tjenestene du selger har lavere mva-sats enn varene du kjøper. *) Har du større fradragsberettiget inngående mva-beløp enn beregnet utgående mva, så får du differansen utbetalt fra Skatteetaten. Når det gjelder plikter: Regnskap, som grunnlag for næringsoppgaven som skal leveres sammen med selvangivelsen. Mva-oppgave en gang i året (søk om årlig mva-termin, er mulig med omsetning under en million). Legger du inn mail-adresse eller tlf-nr hos Brønnøysundregistrene, forbered deg på spam og tlf-selgere du ikke kan reservere deg mot. Senere skatteoppgjør som nevnt; ikke i juni men oktober. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå