hasja89 Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Jeg vet ikke mye om dette emne og derfor trenger jeg litt hjelp. Jeg bor i første etasje i et hus fra 1870 tallet. Det går en stor pipe mellom alle etasjene som ikke er i bruk. Jeg har lyst å fjerne den fra bare min etasje og lurer på om noen har erfaring med dette og hvor mye det koster å få gjort det av profesjonelle. Det er godt mulig at den "bærer" huset og at ny bæring må settes opp. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Pipestrukturen og styrken i konstruksjonen baserer seg på at den går hele veien fra toppen til bunnen. Hvis du skal fjerne et stykke av den så må du sørge for at vekten av pipen blir fordelt på resten av den bærende konstruksjonen på huset. Siden du bor i første etasje så betyr det at det er snakk om en god del vekt og det gjør ting vanskelig. Lenke til kommentar
hasja89 Skrevet 17. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2011 takk for svaret Lenke til kommentar
Tøffe-Tetra Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 jeg trur du skal være veldig forsiktig med å fjerne en så gammel pipe, det var ikke uvanlig før i tiden at pipene var en del av den bærende konstruksjonen som holder bjelkelaget oppe. Å Fjerne en så gammel pipe kan selvfølgelig gjennomføres, men det er nok en veldig omfattende jobb, med tanke på at alt av bæring må bygges opp på nytt, antagelig med stålbjelker som går fra yttervegg til yttervegg, gjennom hele huset, hvis det ikke er mulighet til å sette opp en bærestolpe der pipen står. Skal du fjerne den så må nok hele pipen fjernes. hva er egentlig problemet med at den er der? hvis du syntes den er skjenerende kan det jo være mulig å kle den inn i gips, kanskje tapetsere, eller noe sånt, så den går mer i ett med resten av veggen. Lenke til kommentar
jorgenbg Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Forandrer du skorsteinens konstruksjon er det søknadspliktig. Selv om skorsteinen ikke er i bruk skal fjerning godkjennes. Ring ditt lokale Brann- og feiervesen. Utførende av et slikt arbeide i flermannsbolig skal ha tiltaksklasse 2. www.pipe.no Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå