MikkelRev Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Hvordan lager du link til en annen side på nettstedet uten at brukeren må skrive inn url'en? Jeg tenker på noe slikt som på facebook hvor man kan tagge profiler og grupper med @. Må jeg kunne ajax? Kan ingenting om det. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 da bruker du følgende kode: <a href="LINK_SOM BRUKERNE_SKAL_HAVNE_PÅ" target="blank">TEXT</a> har du brukt interne linker på siden du vil sende folk til kan du gjøre følgende: <a href="LINK_SOM BRUKERNE_SKAL_HAVNE_PÅ#INTERN_LINK" target="blank">TEXT</a> Lenke til kommentar
arildwtv Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 (endret) For å gjøre dette, må du aller først angi en regel for hvordan å skrive lenken. La oss ta Facebook som eksempel, altså at man linker til en brukerprofil ved å skrive '@brukernavn' (uten fnutter) i en melding. For å konvertere slike tags til ordentlige lenker, må du parse, eller altså tolke, inputen. Dette kan du gjøre i flere språk. I PHP, for dette formålet, funker det helt greit å bruke innebygde funksjoner som preg_replace. Her er et eksempel: <?php // Input fra brukeren: $input = 'Dette er en link til brukerprofilen min: @arildwtv. ' . '@foobar er en lenke til brukerprofilen til foobar-brukeren.'; // Input fra brukeren etter tolkning: $parsedInput = preg_replace('/@([a-z0-9]+)/i', '<a href="viewprofile.php?username=\\1">\\1</a>', $input); print($parsedInput); ?> Denne vil konvertere alle tags som starter med @ og påfølgende bokstaver og tall, til lenker. Adressen til lenkene i dette tilfellet vil alltid være viewprofile.php, med brukernavnet som parameter i URL-en. Eksempelet vil gi følgende output: Dette er en link til brukerprofilen min: <a href="viewprofile.php?username=arildwtv">arildwtv</a>. <a href="viewprofile.php?username=foobar">foobar</a> er en lenke til brukerprofilen til foobar-brukeren. Håper det hjalp. Endret 29. desember 2010 av arildwtv Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 29. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2010 Hmm.. ja jeg tror jeg ser framgangsmåten. 1. Bruk en js/ajax i textarea som onchange. 2. Se i eventen om siste tegn = '@'. 3. Bruk ajax på en eller annen måte for å vise fram en liste over aktuelle sider å linke til. 4. Bruk php for å gjøre feks @mikkelrev om til <a href="page.php?name=mikkelrev">mikkelrev</a> Største utfordringen tror jeg ligger i punkt 3. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå