Gå til innhold

Trådløse rutere fungerer ikke


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vår gamle ruter har problemer med at den slutter å gi tilgang til diverse nettsider (bildene på db.no, aftenposten.no, postbanken.no etc) ganske random. Ofte skjer det etter at jeg har lastet ned med bittorrent. (vet at dette er et ruter problem, ettersom å koble direkte til modemet fungerer helt fint hele tiden)

 

Så ettersom jeg ikke har peiling på hva som er feil så har vi prøvd å skaffe en ny ruter. Og nå etter 3 kjøptre trådløse rutere (takk gud for 30 dagers returrett @ lefdal etc) så gir jeg opp og roper HJELP!

Problemet er at det trådløse nettet på alle ruterne fungerer utrolig tregt i starten (første minuttene) etter jeg har prøvd med min android mobil. Men så dør det bare totalt og vi får ikke kobla til noe som helst trådløst (har mac, vanlig bærbar og mobil). Jeg har til og med sett mobilen min etc på oversikten over trådløse koblinger til ruteren men det virker fortsatt ikke. Virker som om den ikke gir devicen en IP eller noe...?

 

Så om noen har en løsning til problem 1 og/eller 2 så hadde jeg vært evig takknemlig!

 

edit: forøvrig så får jeg kobla til nettet med mobilen men det tar uendelig lang tid å komme inn på nettsider. MACen klarer aldri å komme seg ut på internett.

Den gamle ruteren er en 3com ruter og vi har prøvd dlink, netgear og har nå en jensen ruter..

Endret av sureup
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første: er det en ruter fra internettleverandøren i tillegg, eller kobler dere bare ruterene rett i uttaket?

 

For det andre: gjør dere noen form for konfigurering eller plugges det bare på strøm og nett med forventinger om at alt fungerer optimalt rett ut av boksen?

 

For det tredje: anbefaler denne routeren, har storebroren selv og er veldig fornøyd.

 

For det fjerde: produkter fra lefdal og elkjøp er som regel dårlige når det gjelder ting som dette.

Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke anbefaling av router han behøver, men en måte å stabilisere nettet sitt på.

Med 3 forskjellige routere som har stoppet opp, så bør en vel mistenke at "feilen" ligger i routermodem.

 

Hvilket routermodem har du, eks: Speedtouch ST546i? Hvilken nettleverandør?

Mister du nettet med kabel, eller skjer det bare trådløst? Hvilken router er du evt tilkoblet med kabelen?

 

Er trådløsnettet kryptert? Bruker du bittorrent?

Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke anbefaling av router han behøver, men en måte å stabilisere nettet sitt på.

Med 3 forskjellige routere som har stoppet opp, så bør en vel mistenke at "feilen" ligger i routermodem.

 

Han sier selv at det fungerer fint å koble rett på modemet, derfor vil ikke feilkilden nødvendigvis ligge der. Har selv vært borti en del dårlige trådløse produkter fra elkjøp, derfor anbefaling om et skikkelig produkt.

 

Ellers trengs det mer informasjon fra trådstarter, så fint om spørsmålene svares på.

Endret av TechTiger
Lenke til kommentar

Ja, du hadde vel rett der :)

Tviler på at det er selve trådløsforbindelsen som er problemet, men at det er ustabilitet pga antall tilkoblinger (P2P) som gjør at nettet blir overbelastet. Som du er inne på, så er det man kjøper på Elkjøp/Lefdal produkter som gir maksimal profitt. De selges ikke for å gi kunden best mulig nettverk....

Lenke til kommentar

Takk for svar folkens. Her kommer mine svar:

 

For det første: er det en ruter fra internettleverandøren i tillegg, eller kobler dere bare ruterene rett i uttaket?

 

For det andre: gjør dere noen form for konfigurering eller plugges det bare på strøm og nett med forventinger om at alt fungerer optimalt rett ut av boksen?

 

For det tredje: anbefaler denne routeren, har storebroren selv og er veldig fornøyd.

 

For det fjerde: produkter fra lefdal og elkjøp er som regel dårlige når det gjelder ting som dette.

 

1. Ja, av merket Thomson (står ikkenoe mer på den).

2. Jeg gjør som alle bruksanvisningene har sagt. Har konfigurert både vanlig nett og trådløst nett på hver av modellene sine måter. (gjennom både cd og 192.182.1.1 etc)

3 og 4. Men når jeg har prøvd 3 forskjellige ruter merker så er det litt rart at de alle har samme problemet? Enda rarere blir det når min gamle 3com ruter ikke har det problemet men et annet.

 

Nå er det vel ikke anbefaling av router han behøver, men en måte å stabilisere nettet sitt på.

Med 3 forskjellige routere som har stoppet opp, så bør en vel mistenke at "feilen" ligger i routermodem.

 

Hvilket routermodem har du, eks: Speedtouch ST546i? Hvilken nettleverandør?

Mister du nettet med kabel, eller skjer det bare trådløst? Hvilken router er du evt tilkoblet med kabelen?

 

Er trådløsnettet kryptert? Bruker du bittorrent?

 

Har Canaldigital med modem av typen Thomson.

Kabel fungerer fint med alle de 3 nyinnkjøpte typene. Men med den gamle så mister vi tilgang til veldig mange sider (de samme sidene hver gang) ofte etter bruk av bittorrent etc og da må nettet restartes for å fungere normalt igjen.

Ja nettet er kryptert. Ja jeg bruker bittorrent.

 

Ja, du hadde vel rett der :)

Tviler på at det er selve trådløsforbindelsen som er problemet, men at det er ustabilitet pga antall tilkoblinger (P2P) som gjør at nettet blir overbelastet. Som du er inne på, så er det man kjøper på Elkjøp/Lefdal produkter som gir maksimal profitt. De selges ikke for å gi kunden best mulig nettverk....

 

Jepp det høres logisk ut, men jeg har ikke lyst til å kjøpe en ruter til 500kr + og så ende opp med samme problem som de andre nye og ikke kan bytte det igjen. Men fortsatt, når vi har kjøpt 3 forskjellige typer rutere med samme problem så er det utrolig rart. Men kan denne overbelastningen fikses på noen annen måte enn å kjøpe en ny ruter?

 

Et ekstra spørsmål:

Har modemet noe å si på det trådløset nettet som ruteren distribuerer? For når kabel fungerer fint og det bare er det trådløse nettet som er herpet så bør det vel være en feil på ruteren og ikke modemet? Eller?

 

Takker for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Så la meg koke ned problemet:

 

- Modemet fra Canal Digital fungerer fint

- Trådløs router slutter å fungere ved bruk av bittorrent

- Kablet forbindelse med den trådløse routeren fungerer helt fint (selv ved bruk av bittorrent?)

 

Jeg har selv denne typen oppsett hjemme, med modem fra CD og en trådløs router/switch koblet til. Brukte også en slik d-link router før og jeg husker at den var knotete å få konfigurert.

 

Siden bittorrent er inne i bildet ville jeg begynt med å prøvd å åpne en port i routeren for det, sette opp torrentklienten med den porten og se om det hjelper. Det har ikke så mye å si hvilken port du velger, men en tilfeldig mellom 10000 og 65535 vil være lurt.

 

Routermodell og størrelse på nettlinje hadde vært fint å vite.

Endret av TechTiger
Lenke til kommentar

hehe beklager at det har blitt litt uoversiktelig. Nå snakker vi bare om den gamle 3com ruteren:

 

1. Ja modemet fungerer fint.

 

2. Den gamle 3com ruteren slutter å gi tilgang til mange sider ofte (men ikke alltid!) etter bruk av bittorrent og noen ganger helt random. Det er de samme sidene hver gang og jeg må restarte for å få det til å fungere igjen. Derfor har jeg prøvd å skaffe en ny ruter og det har ført til 3 bomkjøp som alle har et annet problem med bare det trådløse nettverket.

 

3. Nei. Problemet med kontakt til nettsidene på den gamle 3com ruteren gjelder både trådløst nett og gjennom kabel. Det er bare de 3 nye ruterene som har et annet problem med bare det trådløse nettet.

 

3com ruteren er av typen: 3CRWER200-75 (OfficeConnect Wireless 108Mbps Cable/DSL Router)

Nettet er Canaldigital Maxi, Mbps: 12/2.5

Endret av sureup
Lenke til kommentar

Jeg ser at denne routeren har en god del konfigureringsmuligheter, spesielt når det gjelder filtrering av nettsider. Vil anbefale å se om det er noen slike filtre som står på. Ellers ville jeg fortsatt forsøkt å åpne en port for bittorrent, så har vi ihvertfall eliminert den feilkilden.

Endret av TechTiger
Lenke til kommentar

Ok, men jeg har prøvd å åpne porter etc før men har ikke fått det til skikkelig.

 

Angående filtere så er ingen på.

 

Men en ting jeg lurer på som jeg nettopp fant under "firewall" er:

"Enable SPI and Anti-DoS firewall protection"

Kan det være den som slår inn når det blir for mange connections pga den tror det er et DDOS angrep ellno? Og om jeg skrur det av er jeg veldig sårbar eller?

Lenke til kommentar

Når det gjelder bittorrent, så bør du begrense antall forbindelser og hastighet.

 

Gå inn i options og sett opp følgende:

 

DHT - slå av

Upload 150kB

Download 1MB

Global connections: 50

 

Dette bør sikre at du får stabil router med god respons, selv ved full last.

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor trådløst faller ut og ikke kablet. Man kan få varmgang i trådløsdelen dersom man overfører store datamengder trådløst. Pass på at du ikke setter routeren oppå modemet eller omvendt. De trenger litt lufting.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Det er ikke umulig at den tolker alle de innkomne pakkene som et DDoS-angrep. Som privatbruker har du svært liten bruk for slike funksjoner på routeren, så du kan godt slå den av dersom det er den som skaper problemet.

 

Jeg fant en delvis grei guide for åpning av porter her.

 

Det kan også være lurt å begrense antall halvåpne forbindelser i torrentklienten om du har økt den fra standardverdien.

Endret av TechTiger
Lenke til kommentar

Når det gjelder bittorrent, så bør du begrense antall forbindelser og hastighet.

 

Gå inn i options og sett opp følgende:

 

DHT - slå av

Upload 150kB

Download 1MB

Global connections: 50

 

Dette bør sikre at du får stabil router med god respons, selv ved full last.

God idé, skal prøve!

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor trådløst faller ut og ikke kablet. Man kan få varmgang i trådløsdelen dersom man overfører store datamengder trådløst. Pass på at du ikke setter routeren oppå modemet eller omvendt. De trenger litt lufting.

 

Husk at det er to forskjellige problemer her. Det er med bare de nye ruterne at trådløst ikke fungerer skikkelig. Dette har ingenting med bittorrent etc.

 

Det er ikke umulig at den tolker alle de innkomne pakkene som et DDoS-angrep. Som privatbruker har du svært liten bruk for slike funksjoner på routeren, så du kan godt slå den av dersom det er den som skaper problemet.

 

Jeg fant en delvis grei guide for åpning av porter her.

 

Takk! Skal prøve alt dette. *krysser fingrene*

Endret av sureup
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...