Mannen med ljåen Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 (endret) En såkalt sparepære. Det er lysrør inni plastkuppelen. Kuppelen er der for å likne en pære, og for å ha noe å henge lampeskjermen på. Jeg har studert elektronikk, og vet hvor komplisert det er å få et lystoffrør til å lyse. Man skal ha en transformator som er seriekoblet med lysrøret, pluss en tenner. I hver ende av røret er en elektrode som minner om en glødetråd. Man kan jo lure på hvor de har gjort av den digre transformatoren og tenneren i en bitteliten sparepære med skrusokkel. Svaret er et bittelite kretskort med avansert elektronikk. Dette kretskortet skal erstatte både tenneren og transformatoren. Men mitt inntrykk er at elektronikken er skjør, og nesten alltid det første som ryker. Så selv om kvikksølvet i glassrøret kunne ha holdt i 8 år, som pæren er merket, ryker elektronikken mye før. Du kan se det på hvordan pæren ryker. Det ligger ikke i lysstoff-teknologiens natur å "plutselig" ryke. Lysstoffrør skal blinke en stund før de starter, og etterhvert blinke mer og mer når deres liv nærmer seg slutten. Jeg har kun en sparepære med skrusokkel som kan skryte av å ha dødd en "naturlig" død. Og den var fra Europris, merke EFFEKT. Endret 29. desember 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
martin808 Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Her er filmen som tar for seg temaet det har vert snakk om http://www.vimeo.com/17750184 (nrk, norsk tekst). Det med printeren er ganske sykt. . . Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Det kom en rapport om off-topic her. Så resten av innleggene er lagt ut i en egen tråd om LED pærer. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1286272 En såkalt sparepære. Det er lysrør inni plastkuppelen. Kuppelen er der for å likne en pære, og for å ha noe å henge lampeskjermen på. Jeg ville ha testet en LED pære. Ikke en diode pære heller. Men tvilsomt om du finner en som du kan sette lampeskjermen på. Jeg vet Philips har en Master LED som halvveis ser ut som en normal pære. Men denne lager ikke noe lys bakover. Denne: http://www.philips.n...0089912200/prd/ Philips har noen MasterLED spotpærer som for meg som elektrikker er det eneste jeg kan anbefale av spot pærer. Da både funksjon og lys er bra nok. Med funksjon så mener jeg at de kan dimmes kun ved hjelp av en vanlig dimmer, og ikke noe ekstra og dyr dimmeteknikk som mange av pærene må ha. Denne jeg linket til skal fungere på samme metode. Testet en på kontoret, og lyset var bra. Nesten på linje med en vanlig 25w glødepære. Men disse pærene koster. MasterLED selger vi for noe rundt 650,- stk. tror jeg det er. EDIT: Den prisen på pæren har sunket en del etter at de er blitt mer normale. De er i hvertfall 150-200,- billigere i dag vil jeg tro, om ikke mer. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Jeg har studert elektronikk, og vet hvor komplisert det er å få et lystoffrør til å lyse. Man skal ha en transformator som er seriekoblet med lysrøret, pluss en tenner. I hver ende av røret er en elektrode som minner om en glødetråd. Man kan jo lure på hvor de har gjort av den digre transformatoren og tenneren i en bitteliten sparepære med skrusokkel. Svaret er et bittelite kretskort med avansert elektronikk. Dette kretskortet skal erstatte både tenneren og transformatoren. Men mitt inntrykk er at elektronikken er skjør, og nesten alltid det første som ryker. Så selv om kvikksølvet i glassrøret kunne ha holdt i 8 år, som pæren er merket, ryker elektronikken mye før. Får ta det litt tilbake til topic da Det er nok mye sant i det du sier om elektronikken. Har byttet utallige nye lamper fordi elektronikken har sviktet. Var i kontakt med produsenten for å se om det var noe vi kunne gjøre slik at lampene ikke røk. Og etter hvert så innrømte de at dagen elektroniske tenne system ikke er så gode som den gamle typen. Det er ett bygg hvor vi monterte opp lamper i 2003/2004, og der har til nå ca 15-20% av lampene røket, og vi har byttet dem. Dette må også kunden ta på egen regning da garantitiden akuratt har gått ut. Heldigvis for dem så er de en god kunde, og vi gir ekstra gode priser til dem på akuratt dette problemet. Vi hadde der 2 muligheter, bytte elektronikken, eller bytte til nyere lampe, og valget falt på nyere lampe, da prisen forskjellen var minimal. Hovedgrunnen til at elektronikken ryker er jo enkel. I en vanlig gammel lampe, så var det en trafo, denne hadde viklinger som eneste komponent, og en kondensator. Så hadde den en egen utbyttbar tenner, som er meget billig. Den nye elektronikken har en haug med komponenter, og som regel så ser vi at en eller annen komponent brenner. Og det er ikke samme fra gang til gang heller. Kan heller ikke se at det er noe stor fordel med dagens elektroniske system når alt funker som det skal heller. De tenner nokså likt. Det eneste kan nok være startstrømmen, hvor de bruker mindre. Men det er kommet ett annet problem i tillegg. Det elektroniske systemet gir noe tilbake, husker ikke helt nå hva det het. Men når man har en 16 ampere kurs, normalen er B-karakteristikk, så kan vi ikke ha mer enn 28 lamper på kursen, selv om dette vil trekke langt under 16 ampere. Dette fordi sikringen vil kunne gå når man starter, dette selv med C og D karakteristikk også. Men sliter man med at sparepærene ryker, så tenk heller neste gang man kjøper lampe, om hvilke type man kjøper. Man får enkelt tak i lamper som har elektronikk, og også gammels system i lampen, og dermed kan bruke kun lysrørs pærer uten elektronikk i seg i stedet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå