frankhaugen Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Jeg så nettopp en dokumentar om hvordan store produsenter av lyspærer verden over med vilje lager lyspærer som varer et begrenset tidsrom, hvordak kan dette være lovlig å gjør i Norge? Osram ble nevt som en av de store europeiske produsentene, og de er Norges største på lyspærer og de lager lyspærer som har 'defekte'glødetråder som varer 1000timer og ikke mer og som går istykker ved vibrasjoner, til og med sparepærer og lysstoffrør er produsert med feil som gjør at de 'brenner ut', selv om det å lage lengevarende pærer er enkelt. Jeg spør igjen: Hvordan kan det være lov å importere ting som er produsert for å gå istykker?? Jeg mener at en rimlig holdbarehet er 2 år eller 17472 timer konstant bruk. Hva mener du?? 1 Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Fordi det ikke er noen som lager lyspærer som varer lengre og følgelig er det ingen konkuranse på pærer med lang levetid. Hvis de lager lyspærer som varer for lenge så går de fort konkurs da det er begrenset hvor mange pærer folk vil ha behov for. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 29. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2010 Fordi det ikke er noen som lager lyspærer som varer lengre og følgelig er det ingen konkuranse på pærer med lang levetid. Hvis de lager lyspærer som varer for lenge så går de fort konkurs da det er begrenset hvor mange pærer folk vil ha behov for. Jeg kunne ikke bry meg mindre om om store selskaper, jeg mener at skal man ha et produkt man produserer skal man produsere et best mulig produkt, man må innovere for å få konsumeren til å kjøpe nye og evt. bedre produkter, Tupperware klarer det utmerket med sine produkter, og de har livstidsgaranti. Men det er ikke AT en pære til slutt går istykker det er hvor idiotisk kort tid de går istykker etter, det blir somom man hadde et hus som etter ti år falt sammen på egenhånd fordi det er bygget slik. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Velkommen til Norge. Eller, verden. Lenke til kommentar
Boris Yeltsin Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Er jo ganske begrenset hva de kan gjøre med ei lyspære. Er ikke sånn at de lager lyspære-kolleksjoner, som folk an samle på. Og kan brukes til årstidene. Ser ikke for meg at det blir avholdt lyspære-party i nærmeste fremtid heller. Men ja, jeg ser hva du mener. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Nå koster ikke akuratt en vanlig glødepære mye heller. Er vel 6-7 kroner. Så at de kun holder 1-2000 timer er vel ikke store invisteringen. Det ryktes også at det er det samme i batteribransjen. Hvis ting holder for lenge, så kjøper ikke folk ting på nytt. Sparepærer holder normalt opptil 15.000 timer i konstant bruk. Men går man å kjøper 100 stk til 20,- hos Ikea, så holder de ikke så langt. Er elektriker selv, og var hos en kunde og jobbet. De lurte på om jeg kunne bytte en pære på en lampe. De hadde kjøpt normale glødetrådspærer fra Ikea. Ett fullt brett. På fjerde forsøket så fant jeg en som ikke var ødelagt under frakt. Men ting bedrer seg. Produsentene kommer nå med LED pærer som virker skikkelig, og holder i 45.000 timer og mer. Men de koster, noe folk klager på. Så de går da til Clas og kjøper de billigste de finner, og blir skuffet over hvor dårlig de funker, og hvor feil farge det er på lyset. Hadde Osram osv laget glødepærer som fungerte ekstremt lenge, så ville de også kostet mer. Selv om kanskje selvkost ikke er noe særlig mer enn en normal en. Men er man bekymret for at de billige pærene holder lenge, så bruk dimmer. Selv med en dimmer på fullt, så gir det kun ca 95% lysstyrke, og allerede da så har man forlenget leve tiden lenge. Og jo mer dimmet, jo lengre holder den. Folk som bor nære trafoer på store boligfelt osv, har høy spenning, mens de som bor langt unna har lav spenning. En pære vil her leve mye lengre hos den langt unna. Selv med en liten volt forskjell på 20v (240v mot 220v) som er normalen her i landet. Selv annet elektronikk vil ha samme virkning. Det lever kortere med høy spenning. (Men det ryker også ved for lav spenning). Men til trådstarter, hvor så du denne dokumentaren? Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Jeg så nettopp en dokumentar om hvordan store produsenter av lyspærer verden over med vilje lager lyspærer som varer et begrenset tidsrom, hvordak kan dette være lovlig å gjør i Norge? Osram ble nevt som en av de store europeiske produsentene, og de er Norges største på lyspærer og de lager lyspærer som har 'defekte'glødetråder som varer 1000timer og ikke mer og som går istykker ved vibrasjoner, til og med sparepærer og lysstoffrør er produsert med feil som gjør at de 'brenner ut', selv om det å lage lengevarende pærer er enkelt. Jeg spør igjen: Hvordan kan det være lov å importere ting som er produsert for å gå istykker?? Jeg mener at en rimlig holdbarehet er 2 år eller 17472 timer konstant bruk. Hva mener du?? Det er nok også en sammenheng mellom pris og kvalitet, og vi forbrukere er ramme til å måle på pris og bare på pris - er vi ikke? Hvis en pære koster 5 kr og en annen koster 10 kr så selges det stort sett bare pærer til 5 kroner - selv om den til 10 kroner varer 2,5 ganger så lenge som den til 5. Makten ligger faktisk hos oss forbrukere. Velg en mobiltelefon av "håntverkerkvalitet" så har du en telefon som du antakelig rekker å bli lei av før den går i stykker. Omsetningen av slike telefoner er lav - og det er vår skyld. Ole Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 (endret) At teknisk utstyr ikkje blir laga for å vare lengst mogeleg er ingen nyhet. Produsenten kan i så måte lage produktene akkurat som dei sjølv vil. I Norge har me forbrukerkjøpsloven som skal ivareta kvaliteten og levetida på produktene. Ein iPhone kan fort gå i stykker ved eit fall i bakken. Apple kunne sikkert laga ein meir solid telefon, muligens noko som heva prisen litt. Dei tener derimot rått på folk som sender inn til reparasjon eller kjøper seg ny telefon, så dei prioriterer ikkje å lage eit meir solid produkt. Det er synd at verda er blitt sånn, men om produktene hadde vart i fleire tiår ville produsenten fort hatt problemer med å få utgifter og inntekter til å møtes. Endret 29. desember 2010 av Zeph Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 offtopic: Ikke legg skylden på Apple Zeph. Legg heller skylden på alle miljøorganisasjonene som har presset igjennom at mobiltelefoner ikke skal ha blyinnholdige loddinger lengre. Blyfrie loddinger er utrolig sprøe sammenlignet med blyinnholdige loddinger. topic: Finnes denne dokumentaren på nett? Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 offtopic: Ikke legg skylden på Apple Zeph. Legg heller skylden på alle miljøorganisasjonene som har presset igjennom at mobiltelefoner ikke skal ha blyinnholdige loddinger lengre. Og derfor lager Apple telefonen av GLASS??? Ole Lenke til kommentar
aklla Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 (endret) offtopic: Ikke legg skylden på Apple Zeph. Legg heller skylden på alle miljøorganisasjonene som har presset igjennom at mobiltelefoner ikke skal ha blyinnholdige loddinger lengre. Og derfor lager Apple telefonen av GLASS??? Ole Forbrukere styrer i stor grad markedet. Apple lagde en telefon av glass, denne selger som varmt vetebrød. Hadde forbrukerene krevd telefoner som tålte mer, og boikottet skjøre produkter, så hadde produsentene lagd mer håldbare produkter... De forrige telefonene til apple har ikke akkurat vært de som har tålt mest de heller. Så, det selger godt, Apple tjener penger på at det blir ødelagt, hvilken motivasjon skal Apple ha for å lage holdbare telefoner? Det samme gjelder de som lager lyspærer og en hel del andre produkter. Endret 29. desember 2010 av aklla Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 http://www.centennialbulb.org/ Enough said. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 29. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2010 offtopic: Ikke legg skylden på Apple Zeph. Legg heller skylden på alle miljøorganisasjonene som har presset igjennom at mobiltelefoner ikke skal ha blyinnholdige loddinger lengre. Blyfrie loddinger er utrolig sprøe sammenlignet med blyinnholdige loddinger. topic: Finnes denne dokumentaren på nett? google it my dear: Pyramids of Waste (2010) AKA "The lightbulb conspiracty" Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 29. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2010 offtopic: Ikke legg skylden på Apple Zeph. Legg heller skylden på alle miljøorganisasjonene som har presset igjennom at mobiltelefoner ikke skal ha blyinnholdige loddinger lengre. Og derfor lager Apple telefonen av GLASS??? Ole Forbrukere styrer i stor grad markedet. Apple lagde en telefon av glass, denne selger som varmt vetebrød. Hadde forbrukerene krevd telefoner som tålte mer, og boikottet skjøre produkter, så hadde produsentene lagd mer håldbare produkter... De forrige telefonene til apple har ikke akkurat vært de som har tålt mest de heller. Så, det selger godt, Apple tjener penger på at det blir ødelagt, hvilken motivasjon skal Apple ha for å lage holdbare telefoner? Det samme gjelder de som lager lyspærer og en hel del andre produkter. litt off topic kanskje, men Apple hyper produktene sine gjennom amrkedsføring, der forbrukeren blir fortalt at han/hun ikke er kul og hipp hvis ikke han/hun eier en "dings" de selger, så sleger produktet idiotisk mye første dagen, og dette utvikler hypen til andre land, og det er ikke før seks måned etter alle eier en at problemee dukker opp en etter en, eller at produktet ikke samsvarer med reklamene. Hadde HP hypet sin Slate 500 (som er et overlegent produkt til ipad), hadde den og solgt idiotisk mye, men de gjør ikke det og den selger lite. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 offtopic: Ikke legg skylden på Apple Zeph. Legg heller skylden på alle miljøorganisasjonene som har presset igjennom at mobiltelefoner ikke skal ha blyinnholdige loddinger lengre. Blyfrie loddinger er utrolig sprøe sammenlignet med blyinnholdige loddinger. topic: Finnes denne dokumentaren på nett? Når bil produsentene kan lime biler i sammen, i stedet for bolter, så kan vel en eller annen finne opp ett skikkelig loddetinn også? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Det er noko ein finn over alt. Eg jobbar i industrien og det er ikkje tvil om at ein del eldre utstyr er av langt betre kvalitet enn det som produseres i dag. Delvis på grunn av miljøhensyn, men det går mest på pris og venta levetid. Bilprodusentane kunne laga bilar som rusta langt mindre enn det som produseres i dag, men då varer dei lengre og folk kjøper for lite. Me er priviligerte sånn sett her i landet som stort sett har råd til det me har lyst på, det er eit større problem sånn sett i land med dårlegare økonomi. For ikkje å snakke om forbrukerkjøpsloven med reklamasjonsretten. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 (endret) Tviler ikke på om Philips er med på å lage ekstra dårlige pærer. Har kjøpt en pakke med dem, og de holder fra en til fire uker. På jobb har vi tilfeldigvis samme type på dass, og bytter dem til stadighet. En Philips sparepære jeg kjøpte for å ha hjemme røk etter en uke. Byttet den i en ny som heldigvis virker. Hvor kjøper jeg kvalitetsbelysning? Jeg vil ikke støtte disse konspirerende makkverkprodusentene? I tillegg har jeg en sparepære fra First Price eller noe sånt, som aldri virket, og en Osram sparepære som varte et år. Husk at disse er merket for å vare i 8 år. Og den pæren er bare på 5% av døgnet. Slår av lyset på toalettet når ingen er der, nemlig. De beste sparepærene jeg har er av merke EFFEKT og selges billig på Europris. DeadManWalking: Hundreårspæra du linket til er laget på en helt annen måte, og bør ikke sammenliknes. Den har en veldig tykk glødetråd, bruker mye strøm og lyser veldig svakt. Ingen tvil om at det er kvalitet, men den er ubrukelig etter moderne standard. Endret 29. desember 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 I tillegg har jeg en sparepære fra First Price eller noe sånt, som aldri virket, og en Osram sparepære som varte et år. Husk at disse er merket for å vare i 8 år. Og den pæren er bare på 5% av døgnet. Slår av lyset på toalettet når ingen er der, nemlig. En pære som slås av og på nå og da, vil vare mye kortere enn en pære som står på hele tiden (selv medregnet tiden pæren er slått av). Hadde Osram-pæren din stått på konstant, kan det være at det hadde vart ca 8 år. Men det lønner seg uansett ikke, for strømregningen blir mye høyere enn det koster å bytte pæren en gang i året. Ellers plager det ikke meg at lyspærer ikke varer så lenge som de kunne vart. Hadde de vart 5 ganger lengre, ville de nok også kostet 5 ganger mer ettersom enhver bedrift er avhengig av en viss inntektsstrøm uansett salgsvolum. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 (endret) Pærene er merket utifra hvor lenge de skal vare ved normal bruk, ikke utifra hvor lenge de kan lyse konstant. I tillegg stinker Osram-pærene brent plastikk, og blir nesten like varme som vanlige pærer. Jeg har ikke noe imot at en pære som varer fem ganger lengre også koster fem ganger mer. Tvert imot, da trenger jeg bare å finne frem gardintrappa 1/5 så ofte, og søppelberget blir bare 1/5 så stort. Pæren var ikke utbrent slik som lysrør tradisjonellt blir, ved at den blinker i stedet for å lyse. Den ble bare mørk plutselig. Noe som tyder på elektronikkfeil. Endret 29. desember 2010 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 (endret) Elektronikk i ei lyspære? Eller er det ein lysstoffpærelampe? Endret 29. desember 2010 av Zeph Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå