Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Høy cpu-temp etter inst. av win 7

Anbefalte innlegg

Har en selvbygd pc som etter noen velfungerende år har fortjent en oppgradering. Byttet ut systemdisken med en ssd og installerte win 7 pro 64 (tidligere sas 15k i raid og win xp 64). Mitt problem nå er at temperaturen på cpu blir alt for høy (oppimot 100 C ifølge bios). Får startet opp windows, men deretter slår pc-en seg av. Har ikke hatt noe problem med høy temperatur tidligere, har brukt å ligge rundt 40 C på CPU. Hovedkortet er Asus P5K-E og CPU en eller annen Intel 4-kjerners ca 2.8 Mhz med standard kjøler. Har kun SSD og dvd-stasjon tilkoblet.

Noen som har vært borti noe lignende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm merkelig problem. OSet skal jo null med dette å gjøre - spesiellt om du måler fra BIOS - for da har jo ikke OSet lastet in enda en gang - så jeg tror du kan se helt bort fra dette som feilårsak.

BIOS kan vise feil vel og merke... spesiellt om du aldri sjekket BIOS tempen før - men normalt er den omtrentlig korrekt.

Jeg ville sjekket at alt er OK med kjøleren først og fremst. Vil tippe at det kan ha skjedd noe med dene mens du installert de nye delene i kabinettet.

-Stigma

Lenke til kommentar

Ser heldigvis ut som om du hadde rett! I alle fall var kjøleren litt løs, tempen ble mer normal etter at den ble skrudd fast. Satt trolig ikke helt fast i utgangspunktet, ettersom det ikke var store operasjonen jeg gjorde nå. Takk igjen for et godt tips! :thumbup:

Hyggelig det var så enkelt. det er ganske typisk at folk ikke trykker ned clipsene for (spesiellt intel) kjølerene slik at de faktisk låser seg - og da står de veldig løst og kan forårsake sånt.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...