fredd5050 Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Hørt at du kan få borteboer stipend som lærling viss jeg flytter ut.... stemmer dette?? trodde det bare gjaldt viss jeg hadde lærlingplassen så langt borte at jeg var Nødt til å flytte ut,, men jeg skal bare flytta ut... bo ikke mer en ryundt 1 mil fra der jeg bor nå... er 18 år viss det har noe å si... men får jeg stipend viss jeg flytter ut nå??? eller er det slik jeg tror at du må o en viss avstand fra jobbplassen din for at du skal få stipend til å flytta ut?? Lenke til kommentar
Himtole Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Da jeg en gang i tiden hadde stipend (og var lærling), bodde jeg ca 4 mil fra hjemmet mitt. Da var regelen at du må bo minst 2mil fra hjemmet ditt. Det er vel strengt tatt bare å søke om det uansett, men alt kommer an på inntektene til dine foreldre. Bor de sammen, er det liten sjanse for at du kan få stipend, for da tjener de nok til at du kan "overleve" på de. Sjekk ut www.laanekassen.no for mer info Lenke til kommentar
fredd5050 Skrevet 30. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2010 Da jeg en gang i tiden hadde stipend (og var lærling), bodde jeg ca 4 mil fra hjemmet mitt. Da var regelen at du må bo minst 2mil fra hjemmet ditt. Det er vel strengt tatt bare å søke om det uansett, men alt kommer an på inntektene til dine foreldre. Bor de sammen, er det liten sjanse for at du kan få stipend, for da tjener de nok til at du kan "overleve" på de. Sjekk ut www.laanekassen.no for mer info ja men når du er over 18 år. og følger 19 år om ca 1 måne.. så har det vel ingenting å si med foreldrene .. de har ikke ansvar for deg etter du er fulgt 18 ? Lenke til kommentar
toy_man Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Et borteboerstipend er et stipend man kan få under utdanning som støtte til boutgifter. De som er under 19 år regnes som borteboer dersom de ikke bor sammen med foreldrene og: - skolen ligger minst 40 kilometer fra foreldrehjemmet, eller - reisetiden mellom hjem og skole er minst tre timer tur-retur, eller (lærlingplass) - noe gjør at du ikke kan bo hjemme under skolegangen (lærlingtid) Dersom man oppfyller disse kravene får man 3450 kroner per måned i stipend. Det eneste unntaket er lærlinger som tjener mer brutto i måneden enn 11490 kroner. Håper det svarer på spørmålet ditt. Jeg fikk borteboerstipend begge årene jeg jobbet som lærling. Mener å huske at det var halvt stipend. Men penger er penger, spesielt når du får dem bare for å ha søkt Jobbet på båt. Så brukte det som unnskyldning for å få (var borte over halve året blabla) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå