Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ta opp et fag fra VGS, hva er mine valg?

Anbefalte innlegg

Jeg gikk i sommer ut fra VGS (studiespes) med stryk i skriftlig eksamen i ett fag, fysikk 2. Selv med 4 og 5 i terminkarakter. Go figure.

Uansett, her er fag jeg har hatt.

VG1

- Tysk 2

- Matte 1T

VG2

- Tysk 2

- Matte R1

- IKT1

- Fysikk 1

- Teknologi og Forskning X

VG3

- Breddeidrett (fordi jeg var den eneste som søkte tysk 3, klassen ble ikke opprettet)

- IKT2

- Fysikk 2 (stryk)

Jeg ble såklart veldig satt ut når jeg ble informert om stryket, læreren min kunne knapt tro det selv. Klagen førte ikke noe sted, annet enn at jeg fikk vite at jeg omtrent ikke viste noe fysikkunnskap på eksamenen.

Siden sommeren har jeg jobbet, og jeg trives godt i den jobben. Der utnyttes mitt potensiale innen IT, og det er mulighet for å stige i gradene og få mye ansvar. Har vært utrolig heldig med den jobben. Lønnen er også god.

Jeg er med andre ord ikke så veldig motivert til å studere med det første, men jeg er klar over at jeg må få skikkelig vitnemål og studere noe før eller senere.

Fysikkfaget er ikke noe som interesserer meg så veldig lenger, så jeg håper å kunne unngå å ta det faget over igjen. Jeg har også hørt man må opp i både skriftlig og muntlig fysikk 2 eksamen om man tar den som privatist, stemmer det? En kamerat som tar det faget på Bjørknes har det i alle fall slik.

Spørsmålet er da om jeg har noe valg. Hvilket fag kan jeg ta som privatist for å få vitnemål? Flott om noen her lager en liste eller noe :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Dette faget kan du enten ta opp igjen hos Akademiet, Sonans, eller ved Bjørknes. Dette vil koste deg penger, men du kan ta det på et halvt år en gang i uken på kveldstid.

Det koster deg 707kr å ta opp igjen eksamen siden du må forbedre karakteren i faget. Du har sikkert ikke Fysikk 2 boken lenger så den er det bare å låne ved et lokalt bibliotek.

Siden du jobber da burde du klare å beherske Fysikk 2 siden dette er det eneste faget du har mens du jobber og dessuten så har du hatt det fra før av, så du burde skjønne noe.

Lenke til kommentar

Hvis du hadde realfag som programområde (noe det ser ut til), var du nødt til å gå videre med to VG2-programfag i VG3. Fullførte du R2? I så fall tror jeg å fullføre FY2 er den beste løsningen, siden du ellers må fullføre for eksempel Kjemi I og Kjemi II.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg har som sagt ikke så stor interesse for fysikk som på den tiden. Hva med Tysk 3, Kjemi 1, eller noe helt annet? Hva er restriksjonene?

Hvis du er ferdig med studiespesialisering og er villig til å ta hvilket som helst fag så er det bare å se hva de forskjellige privatskolene tilbyr eller se på denne. Akademiet er den billigste privatskolen av de alternativene som jeg foreslo.

Lenke til kommentar

Hvis du hadde realfag som programområde (noe det ser ut til), var du nødt til å gå videre med to VG2-programfag i VG3. Fullførte du R2? I så fall tror jeg å fullføre FY2 er den beste løsningen, siden du ellers må fullføre for eksempel Kjemi I og Kjemi II.

Jeg startet aldri R2, ble breddeidrett istedenfor.

@Tricell

Kan jeg velge ett fag, hvilket fag jeg vil? Eller er det som Rotteh sier?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg startet aldri R2, ble breddeidrett istedenfor.

@Tricell

Kan jeg velge ett fag, hvilket fag jeg vil? Eller er det som Rotteh sier?

Du kan velge et hvilken som helst fag nesten, det må enten være et fellesfag fra studiespesialisering eller et hvilket som helst programfag, det gjelder også realfag.

Han var inne på noe regler når det gjelder studiespesialisering og fortsettelsen til de forskjellige fagene. Du kan se hvordan det fungerer her med fag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...