Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Varmeskjold over bakre eksospotte, nødvendig?


dinosauren

Anbefalte innlegg

Hei og god jul alle sammen!

 

Det har seg slik at varmeskjoldet over den bakre eksospotten på min peugeot 307 har løsnet fra alle fire bolter, og nå ligger den og slenger oppå potten. Jeg tror det heter varmeskjoldet, er hvertfall en tynn plate som ligger over potten som har falt ned. Har aldri skrudd mye på bil før og derfor lurer jeg på om jeg bare kan røske ned varmeskjoldet, og kjøre uten, eller bør jeg prøve å skrue opp driten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke dette i umiddelbar nærhet av drivstofftank? :hmm:

Kanskje det går greit uten, men tar du sjansen? Det kan virke ganske pinglete, disse blikkskjoldene, men de er faktisk ganske så effektive. Kanskje heller ikke så kritisk nå om vinteren, men en varm sommerdag med høy belastning av motor vil jeg tro at den er ganske essensiell :yes:

Lykke til med valgets kvaler :D

Lenke til kommentar

For å si det slik:

 

Sett fra bilprodusentene sitt ståsted, så sparer de inn på alt de kan for å tjene/spare penger. Hver mutter og hver skrue planlegges. De fleste biler lages i flerfoldige tusen eksemplarer og dermed vil hver liten del bli en stor utgift i et større bilde. Derfor kan man rett og slett si at absolutt ALT som står på en bil og som er påmontert for en teknisk eller sikkerhetsmessig årsak er der pga av at det er nødvendig, hvis ikke hadde de latt det være.

 

Mao, så er varmeskjoldet der fordi det har en hensikt. Der det ikke er nødvendig benyttes det ikke varmeskjold, så det er nok montert der grunnet faren for varmeskader eller antenningsfare rundt potta.

 

Skru fast skjoldet igjen med selvborrende skruer, så sitter det på plass igjen. :)

Lenke til kommentar

Jeg røsket det rett av! Det lå ingen ledninger/kabler i umiddelbar nærhet av potten. Besintanken lå langt fra varmeskjoldet! Regner med det går bra å kjøre uten i denne kulden. Kanskje jeg skrur det på igjen i når det blir litt mildere. Det å ligge på betong i -10 grader under bilen var ingen fornøyelse!

Lenke til kommentar

Jeg røsket det rett av! Det lå ingen ledninger/kabler i umiddelbar nærhet av potten. Besintanken lå langt fra varmeskjoldet! Regner med det går bra å kjøre uten i denne kulden. Kanskje jeg skrur det på igjen i når det blir litt mildere. Det å ligge på betong i -10 grader under bilen var ingen fornøyelse!

Du får ha det litt i bakhodet når våren kommer da :thumbup:

Nei, vintermekking er ikke noe særlig fristende.

Lenke til kommentar

Kan være mange grunner til at det er der, sikkerhet, feks beskytte plast/gummi i nærheten, bremserør, bensintank, eller hindre at rustbeskyttelse blir skadet, og/eller det kan også være en ren komfort-sak, som når du blir stående i stillestående kø med en pakke smør i bagasjerom, ol.

 

Jeg ville sikkert gjort det samme som deg, etter en vurdering av området.

Men er likevel enig med de andre i at du bør forsøke å sette det på igjen, selv om det ikke for deg synes å være noen åpenbare vesentlige grunner til at det er der. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...