Gå til innhold

Samsung NX5 (NX51855IS)

Anbefalte innlegg

Heisann!

Er ny her. Fant forumet da jeg søkte litt på omtale rundt det nevnte kameraet, uten at jeg fikk vite det jeg var ute etter. Har funnet en del, men lurer på én ting til - Er det funksjoner for serieopptak (hvor mange bilder/sekundet) på dette kameraet?

Kameraet er tenkt brukt til naturbilder, actionfotografering og familiebilder.

Da budsjettet sier at jeg ikke skal overstige 4500,- til 5000,- tenker jeg at dette må da være et ok kamera for en amatør. Lite, lett og brukervennlig. Men så var det da dette med serieopptak da. Håper noen kan hjelpe meg med et godt svar her :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3 bilder i sekundet ifølge Samsung selv.

Til action er det vel ikke optimalt da det bruker kontrastdetekterende fokus, og ikke fasedetekterende fokus slik speilreflekskameraer gjør. Til natur, familie og andre ting som ikke beveger seg så alt for fort fungerer det sikkert ypperlig, akkurat som alt annet som er laget av systemkameraer de siste årene.

Lenke til kommentar

Takker så mye for kjapp respons!

Liker å ta bilder ute, men er nok amatør, selv på nybegynnernivået. Ønsker et lett kamera, som jeg kan ta med på fjellet og ut på sydenreiser.

Dersom jeg kan knipse noen bilder av dyr/fugler på litt lengre hold, så er det en fin bonus. Men da trenger jeg vel ekstrautstyr (større objektiv)?

Lenke til kommentar

Til fotografering av dyr/fugler som ikke er så lett å komme nært innpå vil 55mm (som er lengste tele for kitobjektivet) bli litt "kort" som man sier ja. Om du har mer eller mindre bestemt deg for Samsung så har de en 50-200mm som koster ett par tusen, men det ser ikke ut til at noen butikker har den inne.

Alternativer om du vil holde deg på smått/speilløst er jo f.eks. Micro four-thirds-kameraene fra Olympus og Panasonic, der har du litt mer optikk å velge i mellom, og Sonys nye SLT-kameraer (A33/A55), men disse blir litt i overkant av budsjettet ditt.

Lenke til kommentar

Hei, Samsung NX5 er en enklere versjon av NX10. NX5 har en dårligere skjerm og muligens litt dårligere søker mens disse modellene stort sett er like ellers. Jeg har brukt NX10, men ikke NX5. Det er mye enklere å finne info om NX10 som også ser ut til å selges i mange flere butikker. Akam har omtalt NX10 i en samleartikkel om systemkameraer uten speil.

http://www.akam.no/artikler/akam_tester_mft-_nx_og_nex/78289

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...