Ciwie Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Lenge siden eg har triksa og leika meg med php, men tenkte eg skulle prøve meg igjen no Har installert Easy PHP for å kunne teste scriptene ut lokalt. Men trenger en god og oversiktlig editor. Hva er det man bruker for tiden? Utenom Dreamweaver kanskje, som er litt i dyreste laget. Finnes det forresten noen bedre alternativer til Easy PHP? På forhånd takk! Og god jul Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 (endret) Lenge siden eg har triksa og leika meg med php, men tenkte eg skulle prøve meg igjen no Har installert Easy PHP for å kunne teste scriptene ut lokalt. Men trenger en god og oversiktlig editor. Hva er det man bruker for tiden? Utenom Dreamweaver kanskje, som er litt i dyreste laget. Finnes det forresten noen bedre alternativer til Easy PHP? På forhånd takk! Og god jul til alle mine webserverting lokalt bruker jeg WAMP server (http://www.wampserver.com/en/) Til scripting bruker jeg Programmers Notepad (http://www.pnotepad.org/) Har du dette har du alt, programmers notepad har highlighting til de fleste script, og programmeringsspråk, og de vanligste DG/SQL språkene. Hold deg unna Dreamweaver, og andre WYSIWYG editorer lager merkelig kode, som ikke alltid følger standarder. Lag din egen og ryddig kode, det er det beste og resulterer i minst, trenger du hjelp til funksjoner som FORMS og slikt anbefaler jeg å snuse litt rundt med søk funksjonen på youtube, mye bra tutorialer, og forklaringer. EDIT: Alt er selvsagt Open Source (gratis) Endret 28. desember 2010 av frankhaugen Lenke til kommentar
slacky Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 (endret) Notpad++ er å annbefale til Windows. Denne er rask, effektiv og krever lite resurser. Serverdelen benytter jeg meg av (i windows) XAMPP. Xampp er et par hakk bedre en WAMP, grunnet en rekke utvidelser, og støtte for mer saker og ting grunnpakken. Kan også benyttes på alle Linux-systemer, og Unix systemer.. Inkuldert Mac om jeg husker rett. På linux-maskinen (Mandriva ONE) Benytter jeg meg av Notpad med wine, har også Notpad++ men er heller sjeldent at jeg bruker den. Har standard LAMP med PHP/Perl/Python støtte. WYSIWYG-Editorer er til HTML, du snakker om PHP i første tråd. Det er ingen programmer som lager "automatsik kode/script" til PHP :b Dette må bli gjort i fra bunn og grunn, i den "vanlige" tekst-editoren din (Notpad/++ el. ligende) ^^ Endret 28. desember 2010 av tROOP4H Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Notpad++ er å annbefale til Windows. Denne er rask, effektiv og krever lite resurser. Serverdelen benytter jeg meg av (i windows) XAMPP. Xampp er et par hakk bedre en WAMP, grunnet en rekke utvidelser, og støtte for mer saker og ting grunnpakken. Kan også benyttes på alle Linux-systemer, og Unix systemer.. Inkuldert Mac om jeg husker rett. På linux-maskinen (Mandriva ONE) Benytter jeg meg av Notpad med wine, har også Notpad++ men er heller sjeldent at jeg bruker den. Har standard LAMP med PHP/Perl/Python støtte. WYSIWYG-Editorer er til HTML, du snakker om PHP i første tråd. Det er ingen programmer som lager "automatsik kode/script" til PHP :b Dette må bli gjort i fra bunn og grunn, i den "vanlige" tekst-editoren din (Notpad/++ el. ligende) ^^ XAMPP har mer utvidelser, men har du noe som funker i WAMP trenger du ikke å være redd at noe ikke er kompatibelt med det sleste webhotell leverandørene der ute. Men jeg vil påstå at det er ikke noe bedre eller dårligere, alt ligger under smak og behag, slik som du liker notepad++, mens jeg HATER det:P. Lenke til kommentar
Warz Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Bruker selv PHP Designer. Fantastisk program! Veldig billig er det også, du kan eventuelt benytte en litt eldre, men gratis versjon Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Bruker selv PHP Designer. Fantastisk program! Veldig billig er det også, du kan eventuelt benytte en litt eldre, men gratis versjon Aldri hørt om det før, I like it Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 (endret) Jeg bruker GVIM, som er en Windows GUI-versjon av VI. VI har vært og er en de facto editor for Unix siden 1970-tallet. Den finnes for alle operativsystemer, og er selvsagt GPL (free software) og gratis (freeware). Den har selvsagt syntaxhighlighting for alle språk og mange uante muligheter. Kan være litt avansert til å begynne med, men har du lært deg basic'en, ser du deg aldri tilbake. http://www.vim.org/ EDIT til frankhaugen: Open Source er slett ikke synonymt med gratis. Dette er en veldig vanlig misforståelse. Og Open Source trenger hverken å være Free Software eller gratis. Man kan faktisk ta penger for både Open Source-programmer og Free Software uten at det trenger å bryte med noen ting. GNU/Linux-operativsystemet og GVIM følger GPL-lisensen og er dermed "free as in free beer" og "free as in free speech". http://en.wikipedia.org/wiki/Gratis_versus_Libre Endret 29. desember 2010 av MikkelRev Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå