Gå til innhold

Induksjonsmåling av en bestemt retning, noen forslag?

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke ekspert på elektronikk, og derfor retter jeg et spørsmål til de som kjenner kallet.

Hvordan kan man på enklest mulig måte lage en krets som registrerer retningen på et metallstykke som beveger seg i en bestemt retning. Jeg har observert at fotoboksene rundt om har slisset ned en kabler i sløyfer to steder ca 25-30 meter før fotoboksen. Jeg innbiller meg at dette er basert på induksjon. Brukes det spesialkabel til dette formålet.

Mitt ønsker er tilsvarende, men induksjonsenheten eller føleren om man vil, skal kun trigge et relé når metallet passerer bare den ene veien. Den må ikke reagere på metallbiten som kommer riktig vei.

Hvis ikke dette er for kompliserte greier, er det noen som har lyst til å lage en tegning, gjerne med komponenter til meg?. Det må være basert på samme systemet som fotoboksprinsippet som ligger i bakken.

På forhånd hjertelig takk!

Hilsen Paal

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den vanligste måten er å bruke to detektorer etter hverandre, og så sammenligne tidspunktene når detektorene trigger. Da vet du hvilken retning gjenstanden beveger seg i. Om detektorene er induktive, lysbarrierer eller noe annet spiller forsåvidt ingen rolle.

Merk: denne metoden vil kun skille mellom to retninger; "frem" og "tilbake". Dersom du trenger å vite absolutt retning (i forhold til kompasset), eller flere retninger, så må du finne en annen løsning.

Lenke til kommentar

Jeg tror følerne i bakken er trykkfølere og ikke induktive følere. Disse vil gi peakverdier når hjulene ruller over dem. Tiden mellom peakene vil da gi farten ettersom de ligger med bestemt avstand.

Hvor har du det fra at det er en bestemt avstand mellom hjulene på biler? :new_woot:

Endret av BlueEAGLE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...