Br?stopp Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Jeg er ikke ekspert på elektronikk, og derfor retter jeg et spørsmål til de som kjenner kallet. Hvordan kan man på enklest mulig måte lage en krets som registrerer retningen på et metallstykke som beveger seg i en bestemt retning. Jeg har observert at fotoboksene rundt om har slisset ned en kabler i sløyfer to steder ca 25-30 meter før fotoboksen. Jeg innbiller meg at dette er basert på induksjon. Brukes det spesialkabel til dette formålet. Mitt ønsker er tilsvarende, men induksjonsenheten eller føleren om man vil, skal kun trigge et relé når metallet passerer bare den ene veien. Den må ikke reagere på metallbiten som kommer riktig vei. Hvis ikke dette er for kompliserte greier, er det noen som har lyst til å lage en tegning, gjerne med komponenter til meg?. Det må være basert på samme systemet som fotoboksprinsippet som ligger i bakken. På forhånd hjertelig takk! Hilsen Paal Lenke til kommentar
tingo Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Den vanligste måten er å bruke to detektorer etter hverandre, og så sammenligne tidspunktene når detektorene trigger. Da vet du hvilken retning gjenstanden beveger seg i. Om detektorene er induktive, lysbarrierer eller noe annet spiller forsåvidt ingen rolle. Merk: denne metoden vil kun skille mellom to retninger; "frem" og "tilbake". Dersom du trenger å vite absolutt retning (i forhold til kompasset), eller flere retninger, så må du finne en annen løsning. Lenke til kommentar
space17 Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Jeg tror følerne i bakken er trykkfølere og ikke induktive følere. Disse vil gi peakverdier når hjulene ruller over dem. Tiden mellom peakene vil da gi farten ettersom de ligger med bestemt avstand. space Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Ingen mulighet for at det er trykkfølere. Det er nok induksjon. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 (endret) Jeg tror følerne i bakken er trykkfølere og ikke induktive følere. Disse vil gi peakverdier når hjulene ruller over dem. Tiden mellom peakene vil da gi farten ettersom de ligger med bestemt avstand. Hvor har du det fra at det er en bestemt avstand mellom hjulene på biler? Endret 7. januar 2011 av BlueEAGLE Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Det er naturligvis trådene i veien som har en gitt avstand. Avstanden mellom akslene på bilen blir målt, sammen med hastigheten. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Ingen mulighet for at det er trykkfølere. Det er nok induksjon. Mest sannsynlig er det det ja: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=6212 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå