Gå til innhold

Nettbasert "Skriveprogram" m. støtte for rtf og odt el. lignede.

Anbefalte innlegg

Heisann!

Orginal post i PHP-forumet er lukket.

Jeg forsøker å finne en løsning for å vise, redigere og opprette rtf og/eller odt (evt. andre vanlige formater).. Direkte i browseren. Det ser ut som om at Java vil være blandt de få løsningene for å få dette til.

GoogleDocs er et slik system... Da mitt skal fungere og brukes på et litt annet vis. DOCS.com er også noe lignende det jeg søker.

Ligger vel en mulighet i å benytte meg av JODConverter, konverterer dokumentene til PDF, flash, HTML slik at det støttes i browseren. Men, dette gjør det bare mulig å lese dokumentene.

Jeg lurer altså på om noen der ute kjenner til en løsning, eller en metode for å løse dette, fikk et lite tips om å benytte meg av openoffice på serversiden... Som da tar seg av behandling av disse dokumentene. Viser seg mulig, så må jeg nesten satse på det.

Jeg vet egentlig ikke helt om dette lar seg gjøre i det store og hele, men det skal egentlig ikke være et problem ut i fra det jeg kan tenke meg til, kansje heller bare tidskrevende.

Kom over en webside som har ledet meg hit. Min java-erfaring er veldig liten, dog kjenskap til flere andre skriptspråk, tar nok ikke år å lære.

Web-SpreadSheets

Håper noen der ute har vært borti noe ligende dette før :)

Endret av tROOP4H
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kom over et 350 siders dokument på microsoft sin webside. Dette inneholder informasjon om hvordan text-koden bak rtf filer ser ut, og har dermed startet å lage en HTML til Rtf konverterer i php, ved hjelp av preg_replace (php). Dette fungrer til en begrensning. Kan muligens få den til å fungere fult ut. Problemet ligger i bildefiler, disse skal integreres i rtf-filen, koden er grei, men selve bilde konverteres til tusenvis av tall, ikke vet jeg om dette er farger og koordinater eller hva det er... Det er her det blir avansert.

Vi får se hva jeg kan trylle frem :)

Kom med innslag om noen har kunnskap på området ^^

Endret av tROOP4H
Lenke til kommentar

Hvorfor skal dette absolutt ikke være html, men rtf eller odt?

Hvis du har tenkt å bruke en wysiwyg html editor så tror jeg helt sikkert noen har skrevet html->rtf-konverteringen før deg, du kan sikkert spare masse frust ved å google litt. Har lest rtf-doc fra ms tidligere, forfatterne hadde ikke akkurat høye tanker om formatet, for å si det mildt.

Lenke til kommentar

RTF støttes av de aller fleste Skriveprogrammer, word, notetab, OO og flere andre.. Gjør det dermed mulig for alle å åpne, formaten støtter det aller meste en trenger. Bilder, tabeller og all mulig font-behandling. Odt er også en format som er veldig utbredt. Samt de er lette, krever veldig lite.

Har tittet på eksisterende kovert. skript, og de er ikke akkurat store greiene, det jeg allerede har laget er 3-4 ganger så stort... Lastet ned et par-tre stykker uten mye å se...

Det skal altså kunne lastes ned direkte fra databasen, hvor det da er HTML, for å kunne vise, redigere (via WYSIWYG-editor) samt opprette dokumenter simpelt i browseren. Høye tanker om formatet, eller ikke spiller vel liten rolle, alle har tilgang til å lese av formatet, og formatet har det aller meste som en normalt sett benytter?

Har du en baktanke siden du spør?

Lenke til kommentar

Har du en baktanke siden du spør?

ikke annet enn at rtf er et grisete format. for ti år siden var det kanskje det mest naturlige valget for bredest mulig plattformstøtte, men det er vel ikke det i dag. på den annen side, hvis du får til det du skal med rtf uten at det blir for mye frust og knot pga. alle quirks i formatet så er det vel bare tut og kjør?

men jeg skjønner ikke helt det du skriver om at dokumentet skal kunne lastes fra database som html og redigeres wysiwyg i browser (fortsatt i html) ... så hva skal du med rtf? du skriver i det første innlegget ditt at html bare kan leses, men det stemmer jo ikke. html kan også redigeres i en tekstbehandler, eller dedikert html-editor, i tillegg til at det kan redigeres wysiwyg i browseren.

Lenke til kommentar

"du skriver i det første innlegget ditt at html bare kan leses"

Det var vel en glitch at den havnet inn slik... Altså feilformulert. Mente i akkurat den setningen PDF og flash. Men at JODConverter OGSÅ kan kovertere til HTML (begrenset)...

RTF kommer inn i bildet, om personen ønsker dette dokumentet lastet ned til sin egen datamaskin. Slik at en kan fortsette det der..

RANDOM eksempel: Brodern min går på VGS, har ikke "lov" å lagre skole-dokumenter på annet en minnepennen (SkolePC-er vet du). (da kan han skrive det på nett, og laste det ned når han kommer hjem, eller bare redigere på nettet)..

Dette skal muligens også knyttes til en Web-epost, som gir muligheten til å tilknytte dokumentet som en fil, attachment.

Altså dette skriptet er bare en liten brøkdel av det jeg vidre skal lage...^^

Endret av tROOP4H
Lenke til kommentar

RTF kommer inn i bildet, om personen ønsker dette dokumentet lastet ned til sin egen datamaskin. Slik at en kan fortsette det der..

kan vel bare laste ned html og redigere det isteden? på den ene siden kan rtf være litt enklere å forholde seg til iom at bilder kan være inkludert i rtf-fila, men dette må du jo veie opp mot evt. knot du stanger hodet i pga. rft-formatet.

edit: googledocs har et api, ville basert hele løsningen på det, da blir det aldri noe behov for å laste ned og lagre/redigere noe lokalt. men da er du seff avhengig av å være online hele tiden.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Ja, jeg vet du kan gjøre akkurat samme greia med HTML, men det er simpelthen bare ikke et dokumet. Jeg orker ikke fortsette på det teamet mer, for du virker til å ha ALLE svarene... Du har vel sikkert en grad i kverulering.

Saken er at jeg ønsker å konvertere HTML-filer til en "worldwide" dokument-format. Det trenger ikke være RTF, men RTF er simpel å jobbe med. ODT er et helt gratis format, og er derfor noe jeg liker, og det er slett ikke så verst. Kan selvfølgelig heller velge Doc(x) eller andre giganter, men dem har jeg ikke kjenskap til.

Altså om du ikke er til noe mer hjelp ang. topic, så er det nok nå (=

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...