spinkeljaevel Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 (endret) Hei. Som tittelen sier så skal jeg klage på et vedtak angående bostipend. Det har seg sånn at før skolen begynte, søkte jeg som hjemmeboer og fikk 870,- i utstyrsstipend som er den minste og den obligatoriske summen en kan få gjennom lånekassen. På denne tiden var planen å bo hjemme, i hvert fall dette skoleåret. Slik ble det da ikke, jeg flyttet inn hos min bror den 27. august da han har en leilighet med 3 soverom en god del nærmere skolen enn hos mor og far. Så den 14. november søkte jeg om bostipend, og støtte for høsten og våren 2010/2011. Fikk så avslag på søknaden, da jeg ikke hadde dokumentert tiden det tok meg å reise tur/retur hver dag - Noe som er over 3 timer. Ble fortalt i administrasjonen på skolen at reisetiden var fra jeg åpnet døra for å komme meg til bussen til skolen begynte, og fra skolen sluttet til jeg åpnet døra. Administrasjonen på skolen sa jeg bare skulle skrive en skriftlig klage og skrive ned klokkeslettene på en typisk dag, som er; - 06.32-35 går jeg ut døren - 08.15 begynner skolen - 14.50 slutter skolen - 16.10-16.14 er jeg hjemme Så reisetiden min er minst 3 timer. Hver dag. Fikk for et par minutter siden respons på lanekassen sine sider. Vi viser til ditt udaterte brev, mottatt 25.11.10, der du sØkerbostipend fordi du mener du har en daglig reisetid pÅ over 3 timer mellom foreldrehjemmet og skolen, tur/retur. Vi kan ikke tildele bostipend ut fra innsendte egenerklÆring. Det lÅ ingen dokumentasjon ved brevet, som bekrefter aktuelle bussruter og nÅr skoledagen starter og slutter. Vi tolker brevet ditt slik at du fortsatt bor hjemme. LÅnekassen tildeler ikke bostipend nÅr du er hjemmeboer. Se forskrift om tildeling paragraf 17 som du finner pÅ www.lanekassen.no/forskrifter Dersom vi skal vurdere bostipend pÅ grunnlag av reisetid, mÅ vi ha: - bekreftelse fra skolen din, der de bekrefter at det er en reisetid pÅ minst 3 timer mellom foreldrehjemmet og skolen per dag tur/retur - bekreftelse pÅ hvilken dato du flyttet hjemmefra. Legg gjerne ved kopi av leiekontrakten. Eventuell dokumentasjon mÅ vÆre innkommet til LÅnekassen fØr undervisningsÅret er avsluttet. Se paragraf 14-2. Vil du klage pÅ vedtaket, mÅ du sende skriftlig melding til LÅnekassen innen tre uker. Klagen bØr begrunnes. Les mer om retten til Å klage pÅ www.lanekassen.no/klage. Vennlig hilsen LÅnekassen Det jeg da lurer på er hva jeg skal gjøre for å slippe å gjøre dette mer enn én gang til? Hva skal jeg kreve at skolen skal gi meg av dokumentasjon? Vil helst ikke at administrasjonen skal få meg til å sende inn noe som ikke holder mål, igjen. Og hva skal jeg gjøre mtp. leiekontrakt? Kan jeg skrive ut denne, da jeg har betalt min bror kontant de siste månedene for å bo der? Betaler 2000,- i måneden hvis det har noe som helst betydning. Hvor mye av kontrakten skal sendes inn da jeg går ut i fra at de ikke trenger alle ti sidene? Takker for alt av svar på forhånd, da jeg kunne trengt de pengene jeg trodde jeg kom til å få for å bo hos min bror. Endret 28. desember 2010 av spinkeljaevel Lenke til kommentar
spinkeljaevel Skrevet 1. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2011 En annen ting jeg lurer på er hvor formell leiekontrakten må være. Siden jeg og min bror ikke har hatt noen leiekontrakt, foreldrene mine tror det holder med en relativt minimal leiekontrakt istedenfor en på ti sider. Noen som vet hvordan dette er? Lenke til kommentar
lillepy Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 bare snakk med administrasjonen og be de skrive en lapp der de bekrefter at du har en skolevei på 3 timer, med skolens stempel. Det holder å skrive det samme som du skrev. Så ber du broren din skrive en lapp der det står at du har flyttet inn hos han xx dato, og du betaler xx kr til hans konto hver måned. Med hans underskrift. Så sender du med en kopi av leiekontrakten. Du kan også få foreldrene dine til å skrive en liten lapp med deres underskrift om at du ikke bor hos de lenger. trur du kan sende inn siste arket av leiekonrakta der underskriften til broren din står, eller at huseier kan skrive en egen liten kontrakt til dere som du kan sende til lånekassen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå