trusekant Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Heihei. Beklager upresis tittel på emnet, men fant ikke på noe bedre i farta. Jeg planlegger å reise til Australia i 2 måneder direkte fra Vietnam. Jeg bestiller da flyetappene separat da dette vil spare meg mye penger. Det krever bare en del mer planlegging. Tenkte å reise fra Vietnam til Kuala Lumpur for mellomlanding, og derfra fly til Gold Coast. Ettersom jeg skal reise langs østkysten fra nord til sør, vil jeg ta fly fra Gold Coast til Cairns der jeg vil begynne reisen. Fant noen ganske billige billetter fra GC til Cairns, men problemet ligger i at det kan bli knapt med tid mellom landingene. Jeg vil da evt lande i GC 07:50 og flyet derfra er satt til 09:05. Er redd for at dette kan bli for knapt ettersom jeg må hente bagasjen min og deretter sjekke inn for å reise videre. Noen meninger der? Er det noen som har erfaring med dette? Hvor lang tid er det best å legge av mellom flyvningene? Er ikke snakk om å henge på flyplassen eller noe, men vil helst bare rekke flyet og alt det praktiske det medfører. Andre (billige) tips om å komme seg til Australia fra Vietnam, eller tips generelt om Australia tas imot med et stor smil:D Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Jeg har ikke tips, men en "advarsel" Når du selv bestiller de forskjellige del-reisene, så mister du alle rettigheter for neste distanse om du kommer for sent pga distansen foran ble forsinket, og ikke rekker neste fly. Bestiller man gjennomgående reiser, får du ny booking om et fly har vært forsinket, og sansynligvis hotell om det er lenge til neste avgang, pga forsinkelsen. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 1 time og 15 min bør gå, men om det plutselig skjer noe feil, dere får ikke bagase osv, så kan jo tiden putselig gå litt for fort. Lenke til kommentar
Kaare_Jay Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Ville aldri ha beregnet en så liten buffer selv, som nevnt hvis noe skjer så er det kjedelig å sitte der uten rettigheter + med utgifter til ny bilett. Men når er innsjekkingsstoppen ved innenlandsfly i Australia? Selv så tror jeg at jeg hadde foretrukket i hvertfall å ha to timer å gå på, men det så liker jeg og å ha god tid Lenke til kommentar
-Léon- Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 (endret) Jeg ville nok gjort det som Autofil sier, betal litt mer (om du kan) og ved det sikre deg om flyet er forsinket eller blir kluss med bagasjen. Har dessverre ikke noen andre råd å gi. Endret 28. desember 2010 av -Léon- Lenke til kommentar
PerB Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 (endret) Siden du ankommer Australia fra Kuala Lumpur er det snakk om international flyforbindelse. Du må gjennom toll og imigration (kan ta tid). Regner også med at du lander i Brisbane hvor det er et stykke mellom International og Domestic (krever shuttle buss). Dermed er 1:15 alt for kort tid. Edit: ser de har international på Gold Coast. Men allikevel er 1:15 kort tid med hensyn til bagasje, toll og imigration (inkl. visa-håndtering). Endret 28. desember 2010 av PerB Lenke til kommentar
trusekant Skrevet 28. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2010 Takk for svar! Dere har nok rett, var kanskje bare litt ønsketenkning fra min side om at det kanskje kunne gå I verste fall kan jeg fly til Melbourne og tilbringe noen dager der før jeg tar fly videre nord og begynner reisen langs østkysten. Er fullt klar over hva det innebærer å bestille separat, men har virkelig troa på at dette kan gå om jeg legger av mer enn nok til mellom landingene. Skjønner at ting alltid kan skjære seg, men lurer på om jeg bare skal hoppe i dette. Kanskje litt dumdristig, men... Vurderer også å pakke så lett at jeg bare trenger håndbagasje (om dette går, blir jo tross alt borte i 2 mnd). Vil helst bruke så lite penger som det lar seg gjøre på selve flybilletter osv, slik at jeg får mer å bruke i Australia. Er ikke akkurat det billigste landet å reise til. Bestiller jeg separat halverer jeg prisen minst på alt jeg bruker av flybilletter. Om flere har noen andre tips og advarsler tar jeg gjerne imot Er første gang jeg reiser så lenge (og så alene). Er ganske så nervøs egentlig! Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Jeg har ikke tips, men en "advarsel" Når du selv bestiller de forskjellige del-reisene, så mister du alle rettigheter for neste distanse om du kommer for sent pga distansen foran ble forsinket, og ikke rekker neste fly. Bestiller man gjennomgående reiser, får du ny booking om et fly har vært forsinket, og sansynligvis hotell om det er lenge til neste avgang, pga forsinkelsen. Dette stemmer vel ikke helt? Reiseforsikringer dekker vel ofte dette, men de krever at du har gitt deg selv rimelig tid til forsinkelser o.l. De dekker garantert ikke dersom du kun har 1 time og 15 minutter.. Men om du sparer mye, så kanskje kun håndbagasje og kjøpe nye ting er en ide Lenke til kommentar
trusekant Skrevet 28. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2010 Jeg har ikke tips, men en "advarsel" Når du selv bestiller de forskjellige del-reisene, så mister du alle rettigheter for neste distanse om du kommer for sent pga distansen foran ble forsinket, og ikke rekker neste fly. Bestiller man gjennomgående reiser, får du ny booking om et fly har vært forsinket, og sansynligvis hotell om det er lenge til neste avgang, pga forsinkelsen. Dette stemmer vel ikke helt? Reiseforsikringer dekker vel ofte dette, men de krever at du har gitt deg selv rimelig tid til forsinkelser o.l. De dekker garantert ikke dersom du kun har 1 time og 15 minutter.. Men om du sparer mye, så kanskje kun håndbagasje og kjøpe nye ting er en ide Tror jeg dropper å prøve å rekke det flyet fra Gold Coast altså. Ser selv nå at det blir litt på jordet. Tenker jeg lander i Melbourne og tar et fly opp. Da har jeg over 4 timer til rådighet. Det burde gå bra:) Må punge ut en del mer, men tror dette er veien. Tenker å ta med en sekk på 40-50 liter. Det kan vel gå med som håndbagasje? Er strengt tatt ikke så mye som skal med selv om jeg blir borte i 2 mnd, tar med klær som jeg kan vaske uke etter uke, diverse toalettsaker og medikamenter som paracet osv, et par sko eller sandaler... Ting som shampoo og slikt går det jo fint an å anskaffe seg på reisen. Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 Dette varierer veldig fra selskap til selskap. Ryanair (som er den eneste jeg husker) har feks 10kg og 55cm x 40cm x 20cm som gir 44 liter Men det beste er helt klart å ha med lite ned (og heller mye hjem ) Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 28. desember 2010 Del Skrevet 28. desember 2010 1 time og 15 min bør gå, men om det plutselig skjer noe feil, dere får ikke bagase osv, så kan jo tiden putselig gå litt for fort.>Jeg kan ikke skjønne hvordan det skulle gå. 7:50 er når flyet etter ruten skal lande. Så skal:-flyet takse til gaten -du komme deg av flyet -du gå til rett bagasjebånd, det kan være et stykke dit -du få bagasjen din -du komme deg ut og finne innsjekkingsskranken -stå i kø for innsjekking Og så senest sjekke inn 8:05? Den var veeeldig optimistisk. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Jeg har ikke tips, men en "advarsel" Når du selv bestiller de forskjellige del-reisene, så mister du alle rettigheter for neste distanse om du kommer for sent pga distansen foran ble forsinket, og ikke rekker neste fly. Bestiller man gjennomgående reiser, får du ny booking om et fly har vært forsinket, og sansynligvis hotell om det er lenge til neste avgang, pga forsinkelsen. Dette stemmer vel ikke helt? Reiseforsikringer dekker vel ofte dette, men de krever at du har gitt deg selv rimelig tid til forsinkelser o.l. De dekker garantert ikke dersom du kun har 1 time og 15 minutter.. Men om du sparer mye, så kanskje kun håndbagasje og kjøpe nye ting er en ide Reiseforsikringen dekker vel ALDRI dette... Fra Europeiske: "Vi erstatter ikke utgifter ved flyforsinkelse, kansellering eller overbooking som omfattes av EU - direktiv 261/2004 og som flyselskapene selv har erstatningsansvaret for." Og èn ting til, som jeg glemte å skrive i mitt første innlegg; Hvis man kommer for sent til avgang på del 2 (eller 3 osv), så hjelper det ikke kun å kjøpe en ny billett til bestemmelssestedet om man har en t/r billett. Man må også kjøpe en ny returbillett (t/r billett), for returreisen blir automatisk kansellert om man ikke drar på utreisen. Så folkens, det blir adskillig mindre problemer med å bestill "gjennomgående reiser" Og i mine siste turer til Thailand, så har det ikke lønnet seg å dele opp reisen, men å bestille hele reisen i ett. Men det kan jo være individuelle forskjeller på destinasjoner, datoer og arrangører. Lenke til kommentar
SpanskNettkurs.no Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 (endret) Forsikringsselskapene krever mer enn to timers transittid uansett om det er en gjennomgående reise eller om man bestiller separate billetter. Flyselskapene vil selv sette deg på enste fly om du ikke rekker neste avgang, men om den neste avgangen er en eller to dager senere er det forsikringsselskapet som må ta mellomlegget og de krever mer enn to timer. Slik jeg forstår det gjelder dette også om man bestiller billetter på egenhånd (separate). Holder man seg til over 2 timers transittid er man dekket av forsikringen. JEg kjøper forøvrig som regel separate billetter og legger alltid inn god tid (4 timer og oppover) og har bare hatt problemer en gang: Air France var 6 timer forsinket til Caracas og mistet flyet til Isla Margarita. Men Aeropostal hadde faktisk refundert billetten om vi hadde forstått hverandre (slik vi kan idag )... Derfor kan det være lurt å ta seg tid til å forhøre seg rundt om ulykken skulle være ute. Ofte kan man få hjelp av flyselskapene selv. mvh. Jan-Christian Skjæggerud Endret 19. januar 2011 av SpanskNettkurs.no Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 1 time og 15 min bør gå, men om det plutselig skjer noe feil, dere får ikke bagase osv, så kan jo tiden putselig gå litt for fort. Niks, den går ikke. Jeg hadde ikke satset på det i det hele tatt. Flyet lander (kan være forsinkelser her!) -> Hente bagasje og immigration i Malaysia (regner 20-25 min her) -> Gå fra bagasje til sjekk-inn (regner 10min, kan være vanskelig å finne. Evt en annen terminal) -> Sjekk inn (Kan være sjekk inn kø, regner 15min) -> Security sjekk (regner 5-10min) -> Finne gate (5-10min) 25+10+15+5+5 = 1t og da har jeg regnet med at det ikke er forsinkelser, køene er moderate og dere finner gate og sjekk-inn desk fort. Lenke til kommentar
Bonnskij Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 (endret) *Snip Som fleire har sagt, så blir det ganske drøyt med 1.15 mellom flightsa, reiste samme ruta sjølv, berre andre vegen. Uansett. Eg er no på min skjette måned i Cairns, så om du treng hjelp eller tips med noko, så står eg til rådighet Endret 20. januar 2011 av Bonnskij Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Er det ikke mye Dengue-feber i Cairns nå? Og har du turt prøve de offentlige grillene som står ved den kunstige lagunen? Kan de bli rene? Regner med at du har fått deg en tur opp til Kuranda og at du tar med deg kenguruskinn hjem. Lenke til kommentar
Bonnskij Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Det var vel snakk om at det var problem med dengue feber litt seint i fjor, det var ivertfall oppslag om det i leiligheitene hos selskapet eg leiger med. Men generelt trur eg ikkje det er noko problem, eg møtte vel ei i fjor som sa ho hadde blitt sjuk. Har ikkje høyrt noko i år. Som sagt, så trur eg ikkje det er noko stort problem. Har grill i hagen, så det har ikkje vore noko behov for å benytte grillane ved lagunen, men eg ser jo at dei er flittig i bruk. Eg antar jungeltelegrafen ville gått kjapt dersom folk blei dårlege av å benytte dei. Har ikkje vore i kuranda enno, men visumet mitt varer til mars 2014, så eg har jo bra tid til å få med meg alt. Daintree har det blitt ein tur til. Kjempetur, og absolutt å anbefale! Eg fekk med meg eit sett kengurutestiklar med flaskeåpner i enden når eg reiste heim til jul i fjor Mjukt og godt det kenguruskinnet, så eg får vel sjå å få skaffa meg eitt. Gode moglegheiter for det på nattmarkedet. Dersom eg nokon gong reiser heim til gamlelandet permanent that is Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå