Gå til innhold

Er inspirasjon opphavet til alt eller finnes det fri fantasi?

Gjest Slettet+56132

9 stemmer

1. 1. Hvordan er tings skapt av mennesker via tanke?

• Alt er bare skapt via "inspirasjon" siden det er en "naturlov"
      4
    • Alt er bare skapt av "fri fantasi" siden det er en "naturlov"
      0
    • Alt er skapt av begge deler som "inspirasjon" og "fri fantasi"
      5

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Hallo

Jeg har hatt en massiv diskusjon med kameratene mine og de mener at "fri fantasi" ikke finnes, de mener altså man må ha inspirasjon til alt mulig når man skal skape eller lage noe.

Opposisjonen:

De mener for eksempel når hjulet ble skapt så ble det skapt pga skaperen fikk "inspirasjon" fra for eksempel at en stein rullet ned en bakke og da tenkte skaperen at han kunne lage et hjul som roterte slik som steinen.

Et annet eksempel er hvor du for eksempel skal planlegge en garasje da trenger du "inspirasjon" fra andre bygninger som har fire vegger og et tak og gulv, da har du planlagt etter "inspirasjon".

Meg:

Jeg mener at det finnes noe som kalles for "fri fantasi", det vil si at man trenger ikke alltid "inspirasjon" når man skal skape ett eller annet, for eksempel da man skapte en TV da hadde man ikke "inspirasjon" fra et tilsvarende TV i naturen før man skapte den første TV'en.

Et annet eksempel er når Leonardo Da Vinci tegnet og planla hvordan et helikopter så ut på 1500 tallet da brukte han "fri fantasi" som han fantaserte helt ut fra sin egen fantasi. Jeg sikter spesielt pga designet.

Det som også er et eksempel på "fri fantasi" er at man spekulerer og tror at universet er uendelig, det er en hypotese som er opprinnelig kom fra "fri fantasi" da det er umulig å ha inspirasjon på denne.

Definisjonen av "inspirasjon" er gjerne en veiledning som peiler deg i rett retning, for eksempel du skal tegne et hus, da kan du se på et hus som eksisterer allerede så tegner du en egen versjon av dette huset med din egen tankegang. Da har du brukt et hus "inspirasjon".

Jeg mener at alt er ikke skapt av 100% inspirasjon, men av begge deler som "inspirasjon" og "fri fantasi". Når vi skal bruke "fri fantasi" teknologisk eller ved skapelse så kan de kun brukes ved begynnelsen. Alle de andre som kommer etter den aller første de bruker den første som "inspirasjon" for å vider utvikle ideen.

Så jeg lurer på hvem som har rett? Er det en "naturlov" som sier at alt er bare skapt av "inspirasjon" eller finnes det begge deler som "inspirasjon" og "fri fantasi"?

Drøft dette diskusjons temaet og kom med begrunnelser hvorfor det er slik som det er.

Wikipedia inspirasjon

Ordnett inspirasjon

Wikipedia fantasi

Ordnett fantasi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dette ment som en rent filosofisk diskusjon?

Uansett så er nå min intuitive oppfatning at det ikke er noe som i ytterste konsekvens er "fri fantasi". Alt vi tenker ut henter vi fra et sted. For eksempel klarer ikke jeg å se for meg en farge jeg aldri har sett før.

Jeg er åpen for at jeg tar feil, men lot meg ikke overbevise av argumentene dine. Før TVen hadde man bilder, man kunne ta flere av dem og legge dem etter hverandre og bla fort.

Lenke til kommentar

Selv om jeg ikke syntes eksemplene til TS var spesielt gode, er likevel spørsmålsstillingen interessant. Det er likevel vanskelig å gjøre seriøs forskning på dette, all den tid de fleste av oss konstant blir bombardert med alle slags inntrykk, og det som regel vil være umulig å vite om en idé er original i ordets rette forstand. (Se på antall plagieringssaker innenfor musikkindustrien for eksempel, hvor artistene selv ikke er klar over at de har plagiert. De har hørt en låt på et eller annet tidspunkt, og senere lager de en låt som de selv ikke er klar over er delvis basert på noe de allerede har hørt.)

Det finnes dog en måte å finne dette ut på, isolere nyfødte fra så og si alle sanseinntrykk utover et absolutt minimum, og observere hva de skaper når de vokser opp. Jeg mener å huske at russerne hadde et slikt eksperiment på 50-tallet, men det var mislykket etter alle barna døde. Finner ingen kilder i farten, men det var tema for et foredrag på psykologi grunnfag for mange år siden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Dette var bare argumenter som jeg kom på nå i farten da tråden ble opprettet. Jeg hadde mange dyptgående argumenter som jeg har nå glemt, men kommer på de igjen senere når folk kommer med nødvendige mot argument.

Et godt argument til, det er fult mulig å male et maleri med "fri fantasi", man må ikke male mennesker, landskap, bygninger, dyr eller objekter. Man kan male noe abstrakt som har ingen forbindelse med realiteten.

Hvordan klarte noen å tenke eller fantasere seg frem at universet er uendelig før man forsket på det?

Å si at "fri fantasi" ikke eksisterer blir som å si at universet er ikke uendelig.

Leonardo Da Vinci sine helikopter tegninger likner ikke litt på dagens helikopter da de mangler både hale og hale rotor. Men disse fartøyene ble skapt av fri fantasi, men i etterkant så har vi brukt hannes tegninger som "inspirasjon" til dagens helikoptre.

Hva med verdensrommet da? vi kan ikke ha hatt et "inspirasjon" til romferger ettersom vi ikke viste hvordan universet ser ut som bak den blå himmelen med vakuum og vektløshet osv.

Jeg tenker på fantasier eller planer om romsonder før flyene kom. Jeg kan ikke henvise til en kilde angående denne.

Kort forklart: Alt trenger en begynnelse, for at "inspirasjon" skal kunne eksistere eller være gyldig så kreves det at objektet eller et tilsvarende objekt eksisterer fra før av som vi kan referere til som "inspirasjon". Men helt i begynnelsen, den aller første, den opprinnelige må ha blitt skapt av "fri fantasi" ettersom det er den første av sitt slag, siden det ikke eksisterer et objekt eller et tilsvarende objekt om det en fantaserer om.

For eksempel teleportasjon, det eksisterer ikke idag og det må ha opprinnelig kommet fra "fri fantasi" helt opprinnelig.

Lenke til kommentar

Interessant tema. :thumbup:

Jeg mener at alt må baseres på noe, du kan konstruere utrolige fantasier, men "bestand delene" er allikevel basert på noe.

La oss si det slik, prøv og se for deg en ny primærfarge, en farge som ikke er en blanding av de fargene du allerede har sett.

Eller få en blind person til og forstå farger, det er ikke mulig, siden de har ingen ting og basere det på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...