Gå til innhold

Er ikke linux ett operativ system?


Anbefalte innlegg

Faq tråden øverst her sier:

 

Linux, eller GNU/Linux, er et operativsystem som ligner UNIX.

 

Men i kommentar-feltet på en linux artikkel på itavisen nå som omhandler linux v 2.6 skriver noen at det ikke er ett operativsystem.

Overskriften hos itavisen er: Linux 2.6 beta til uka

 

En av kommentatorene skriver:

 

" Hva ??? Når ble Linux et operativsystem?

 

Linux = kernelen i GNU systemet

 

For noen tåkedotter som jobber i itavisen."

 

:o

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Faq tråden øverst her sier:

 

Linux, eller GNU/Linux, er et operativsystem som ligner UNIX.

 

Men i kommentar-feltet på en linux artikkel på itavisen nå som omhandler linux v 2.6 skriver noen at det ikke er ett operativsystem.

Et godt råd: Ikke les ITavisen, og du bør definitivt ikke lese kommentarene... Kommentarseksjonen der kan best beskrives som en flamefest mellom mac/windows/unix brukere (faktisk er det litt underholdende av og til)

 

Linux er navnet på en kjerne, men et OS kan være mye mer, alt etter hvordan du definerer det... GNU prosjektet laget mange av programmene og verktøyene som er nødvendig for at linux-kjernen skal fungere... Derfor mener mange at den korrekte termen er "GNU/Linux"-OSet fremfor "Linux"-OSet

Lenke til kommentar
Takk for svar. Er litt pirkete på dette selv, så heretter er det GNU/Linux-OSet. 8)

 

Ja det skal egentlig hete "GNU/Linux", MEN for å være helt ærlig, så orker jeg ikke høre på fanatiske RMS (en av FSFs viktigste personligheter) sin masing, og slå krøll på tungen min hver gang jeg skal si en setning om "GNU/Linux". Det er mye, mye enklere og raskere å si "Linux", og de fleste vet (med litt godvilje) hva man snakker om. Dessuten, i vanlige GNU/Linux-systemer har man viktig ikke-GNU-programvare, som f.eks. KDE. For mange vil (f.eks.) KDE være en svært sentral del av OSet. Skal man da si GNU/KDE/Linux?

Når alt kommer til alt, er ikke en datamaskin en "maskin" i vanlig forstand, men det er da allikevel svært vanlig å si bare "maskinen min".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...