Gå til innhold

Defekt SSD-disk?


Talker

Anbefalte innlegg

Jeg bruker en Intel X-25 80GB Gen2 som OS disk på mitt oppsett. Har i den siste tiden vært plaget med diverse blåskjermer som ikke nødvendigvis har noe med disken å gjør, men den siste blåskjermen var ulik de andre. Der sto det noe alá "unknown hardware failure" eller noe slikt, og ingenting mer. Slo av pc-en og slo den på igjen. Da ville ikke pc-n boote. Den endte i en slags loop hvor den restartet før den begynte å laste windows. Slo av pc-n igjen og nappet ut strømmen og lot den stå i en liten halvtime før jeg prøvde igjen. Nå stopper den med en helt svart skjerm med en blinkende understrek. Har prøvd å la den stå på i opptil en halvtime, men ingenting skjer.

 

Det lille jeg har googlet rundt dette tyder på problemer med disken. Men får meg ikke til å tro at den er helt defekt heller. Og vet ikke helt hvordan jeg skal angripe dette.

Men ser for meg en slags live-cd eller lignende med noen slags diskverktøy både for analyse/vurdering og evt. reperasjon, men har ikke peiling på dette.

 

PS. Har forresten prøvd å starte opp med en annen disk med linux på, og det gikk fint.

Endret av Talker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg byttet mellom IDE og AHCI i bios, og det som skjedde var at når "IDE" var valgt, så stoppet oppstarten opp med svart skjerm og blinkende understrek oppe i høyre hjørne som beskrevet tidligere, og når "AHCI" var valgt, så gikk pc'n i en uendelig loop og restartet seg selv under bios.

 

Det er tydelig at det er noe som er blitt galt med SSD-disken min. Men hva? Håper at en formatering vil kunne ordne opp i dette? Hvordan kan jeg sjekke omfanget av "skaden"?

Lenke til kommentar

Jeg antar SSDer rapporterer feil via SMART, har ikke sjekket.

I så fall så kan du laste ned Ubuntu og kjøre Live CD / DVD / USB, hvordan USB settes opp har de en pen guide der du kan lese, ikke mulig å gjøre feil bare du følger den, har selv laget en USB minnepenn som jeg brukte til å teste Linux og installere på serveren.

Lenke til kommentar

Da har jeg ordnet meg med en minnepinne med siste ubuntu desktop versjonen på. Jeg får opp SSD disket uten problemer, og innholdet vises. Men usikker på hva jeg skal gjøre videre. Noe program jeg kan kjøre på disken for å se etter og evt fikse problemer?

 

EDIT: Da har jeg akkurat sett igjennom SMART-greiene i "Disk Utility" og det ble ikke rapportert om noe slags problem. HMmm..

Endret av Talker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...