Recon Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 (endret) Finner lite rundt om som hjelper meg rundt ting jeg lurer på. Har sett utallige for og i mot-diskusjoner, men disse svarer ikke på så mye av det praktiske. Dvs at hvorvidt billån er mer økonomisk enn leasing etc ikke er det jeg lurer på. 1. Finnes det forhandlere hvor man faktisk kan "surfe" på slike løsninger (priser, utvalg, utstyrspakker, etc) online, annet enn å sende kontaktskjema til forhandlere? Det virker å være en lite kommunisert løsning. 2. Er det visse merker/forhandlere (hvilken forholder jeg meg til, merket eller 3.partforhandler?) som er mer renhårige ift takst ved tilbakelevering etter 3 år? 3. I tilfelle rottefelle og man har en motpart som takserer småting med gaffel, hva kan man gjøre da? Har jo lest her og der gamle linker om at forbrukervernet ift privatleasing er styrket, men på hvilken måte? Rent praktisk, hva gjør man om finansieringspartner er en slask? 4.Hva regner de gjerne som normal slitasje? I Oslo, med gateparkering etc, så er jo litt rubbing på støtfangere og småbulkete skilter rett og slett noe man må regne med å få, uansett hvordan man selv kjører. Får man noe skriftlig på hva som kan forventes å regnes som normal slitasje? 5. Er det alltid 45000 km på 3 år for privatpersoner? 6. Hvor vanlig/mulig er det med null innskudd (seff med da høyere mnd.sum antagelig)? 7. Hvordan fungerer det i praksis ved innlevering etter 3 år, for så ny bil? Får man tilbud, må man igjen lete selv, etc etc 8. Ved krasj, hvordan forholder ting seg da? Man har egen forsikring, men man har jo en skadet, muligens ubrukelig bil. 9. Hva har jeg glemt å spørre om? Endret 27. desember 2010 av Recon Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 (endret) Finner lite rundt om som hjelper meg rundt ting jeg lurer på. Har sett utallige for og i mot-diskusjoner, men disse svarer ikke på så mye av det praktiske. Dvs at hvorvidt billån er mer økonomisk enn leasing etc ikke er det jeg lurer på. 1. Finnes det forhandlere hvor man faktisk kan "surfe" på slike løsninger (priser, utvalg, utstyrspakker, etc) online, annet enn å sende kontaktskjema til forhandlere? Det virker å være en lite kommunisert løsning. 2. Er det visse merker/forhandlere (hvilken forholder jeg meg til, merket eller 3.partforhandler?) som er mer renhårige ift takst ved tilbakelevering etter 3 år? 3. I tilfelle rottefelle og man har en motpart som takserer småting med gaffel, hva kan man gjøre da? Har jo lest her og der gamle linker om at forbrukervernet ift privatleasing er styrket, men på hvilken måte? Rent praktisk, hva gjør man om finansieringspartner er en slask? 4.Hva regner de gjerne som normal slitasje? I Oslo, med gateparkering etc, så er jo litt rubbing på støtfangere og småbulkete skilter rett og slett noe man må regne med å få, uansett hvordan man selv kjører. Får man noe skriftlig på hva som kan forventes å regnes som normal slitasje? 5. Er det alltid 45000 km på 3 år for privatpersoner? 6. Hvor vanlig/mulig er det med null innskudd (seff med da høyere mnd.sum antagelig)? 7. Hvordan fungerer det i praksis ved innlevering etter 3 år, for så ny bil? Får man tilbud, må man igjen lete selv, etc etc 8. Ved krasj, hvordan forholder ting seg da? Man har egen forsikring, men man har jo en skadet, muligens ubrukelig bil. 9. Hva har jeg glemt å spørre om? 1. ikke det jeg vet om. Forhandlerne lever på at enkelte er late og ikke sjekker priser flere plasser. 2. De du har kjøpt bilen fra, altså forhandler. 3. - 4. Det brukes jo skjønn, men lakkskader er ikke normal slitasje. Kan vel si det slik at dersom du hadde kjørt bilen din fint fra privat eiendom og til privat eiendom er det stort sett normal slitasje. At du bor i Oslo skal ikke forhandler lide for. Alt som trekkes for ved salg (altså det kjøper vil trekke for) blir du nødt til å betale for når du gir ifra deg bilen. 5. Du får det du ønsker. 5. Endret 29. desember 2010 av Wisd0m Lenke til kommentar
Recon Skrevet 29. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2010 Takker for svaret og tar gjerne mot flere/mer utfyllende. Hva angår normal slitasje er det (i min erfaring i hvert fall) andre syn på det blant kjøpere i Oslo, enn oppe på landet i Trøndelagen, spesielt mtp dette med gateparkering og småfølger av det. Seff ikke større ting dog. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Nå er det nok ganske stor forskjell på hva vanlige folk og takstmannen oppfatter som normal slitasje, for forhandlerne er dette en mulighet for og håve inn en pen gevinst ved endt leasing. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Nå er det nok ganske stor forskjell på hva vanlige folk og takstmannen oppfatter som normal slitasje, for forhandlerne er dette en mulighet for og håve inn en pen gevinst ved endt leasing. Så du kjøper en bruktbil fullt med småbulker for samme pris som om den skulle vært strøken? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå