Gå til innhold

Feil fokus på nytt objektiv?

Anbefalte innlegg

Heisann

Kjøpte nytt objektiv etter at kamraet og 24-70'n gikk i bakken.

Kjøpte da en sigma 18-50 f2.8

Men kan se ut nå som om objektivet fokuserer feil.

Skulle ta bilde av noen ledninger i dag, og fokus havnet bak hele tiden.

Fokus på oransje ledningen.

Tok en kjapp fokus test med

18-50 og 24-70 som jeg klarte og fikse selv.

post-28938-0-60141100-1293483790_thumb.jpg

18-50 f2.8

post-28938-0-57114200-1293485950_thumb.jpg

24-70 f2.8

post-28938-0-75959200-1293485973_thumb.jpg

Kan se ut for min del at 24-70 har er litt fram fokusert, mens 18-50 er bakfokusert?

Nok til og kunne kreve nytt objektiv?

Kamrae stot på stativ samme plass og arket på samme plass, med ca 45graders vinkel mot arket.

Endret av Itw
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tydelig bakfokusering.

Hvis du har et kamera med fokus adjust så kan du fikse det selv, hvis ikke så må du prøve et annet eksemplar. Eventuelt sende kamera og objektiv til Sigma for justering.

Går ut i fra at du gjorde bildet og testen med bare senter fokus punkt aktivert?

Lenke til kommentar

Stemmer det kun fokus i midten.

Men og justere kamraet er jo ikke lurt da 24-70 fokuserer bra...

Da vil vel fokus på 24-70 bli dårlig igjenn?

Har du kamera med mulighet for fokusjusterning, kan du justere pr objektiv og case closed.

Om du ikke har denne muligheten så beskrives problemstillingen temmlig greit her:

https://www.lensrentals.com/news/2008.12.22/this-lens-is-soft-and-other-myths

Greieste er vel å forsøke å bytte inn og se om det du får igjen fungerer bedre på ditt hus.

Har selv opplevd å selge optikk jeg der jeg har vært misfornøyd med fokus på mitt hus, for å få tilbakemelding om at kjøper opplevde objektivet som knivskarpt på sitt.

Lenke til kommentar

Da har jeg vært i debug menu og testet, men lan vist kun justere autofokus på brikken, ikke pr objektiv, og mellom 18-50 og 24-70 er det ca 150 justeings tall, noe som tilsvarer opp til 20-25 på arket for 24-70 om jeg justerer 18-50 rett.

Så får vell ta kontakt med JP ang det nye objektivet da..

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Nytt spørsmål.

Har ikke sendt inn objektivet ennå da jeg kjøpte K-5 som kan huske innstillinger pr objektiv.

Men forde om jeg justerer objektivet rett får jeg bakfokus, kan det være noe med objektivet som får det til og endre seg eller kamera?

Stiller inn objektiver perfekt, tar så noen bilder av gutten vår, og ser at på enkelte bilder havner fokus bak, så øret er mest klart, og dette på f5 omså...

Bruker kun senter fokus, men fokus på øyet.

ca 1\10 kan være spot on...

Lenke til kommentar

Sigma har ofte upålitelig fokus - en pris man må betale for å kjøpe tredjeparts ting til nisser (Canikon m.fl) som nekter å oppgi spesifikasjoner.

Ved kalibrering av zoomobjektiv må du som regel sjekke på alle brennvidder og velge beste mellomløsning.

Hvis avviket er utenfor hva objektivet er spesifisert til (en flytende overgang), så kan du sende det inn.

Lenke til kommentar

Da var jeg litt mere i tvil lurer nå på om det er k-5 som er problemet.

Virker som når jeg har objektivet på ca 17-20mm putter hånda innenfor og lar den fokusere og ta bilde i en smell så bakfokuserer den.

Og dette er gjenganger på kitobjektivet, sigma objektivet og en pentax kit objektiv fra k110d.

Må vell være kamraet da, kan jo ikke være problemet på 3objektiver.

Men blir ikke helt klok på det er jo random når det kommer og ikke kommer.

Kan hende den har forfokus, og nestebilde er spot on og neste igjen har bakfokus.

Endret av Itw
Lenke til kommentar

Kan hende den har forfokus, og nestebilde er spot on og neste igjen har bakfokus.

Det er helt umulig å vite hva som har skylden, det er mekanikk i både objektivene og kamerahuset og det er aldri 100% nøyaktighet. Hvis kameraet har gått i gulvet er det lett å tro at det er et problem der, og kanskje du burde få det sjekket. Jeg kjenner ikke Pentax, men har ikke de som regel en rask AF og en som "dobbeltsjekker" med en ekstra måling? Er du sikker på at du bruker den mest nøyaktige foksuerignsmetoden (mulig jeg er på jordet her).

En annen ting er at arket du bruker for fokussjekk ikke er optimalt. Problemet ligger i streken over som du skal fokusere på. Ideelt burde du fokusert på noe som var parallelt med senoren, hvis du ser på de produktene du kan få kjøpt har de alltid en plate å fokusere på og en "linjal" som har en vinkel i forhold til fokusplanet. Når streken er på et skråstilt ark er du ikke 100% sikker på hvor fokus treffer og det kan være en feilkilde, men det burde likevel bli likt fra gang tilgang med samme objektiv.

Edit: Du kan se et eks på fokustestoppsett øverst på denne siden: http://www.luminous-landscape.com/reviews/accessories/lensalign.shtml

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...