Gå til innhold

Kjøpe Canon EOS 60D?

Anbefalte innlegg

Hei. For snart 3 år siden kjøpte jeg mitt første speilreflekskamera, Canon EOS 400D. For litt siden knuste skjermen på kameraet, men en smarting her på forumet anbefalte meg å bestille ny skjerm på Ebay og fikse det selv. Kameraet ble så godt som nytt, men fargene på skjermen ble ikke helt som før, og dessutten har jeg lyst til å oppgradere til et bedre kamera.

Tidligere tenkte jeg på 550D, men etter å ha lest at flere her på forumet heller anbefaler å oppgradere til enten xxD eller xD har jeg i det siste sett mer på 60D og 7D. Jeg synes at 60D virker som et veldig greit kamera for meg, og jeg liker at det har vridbar skjerm. Jeg blir derimot litt usikker på dette kameraet etter å ha lest diskusjonen mellom 60D og 7D på foto.no, siden jeg føler at "alle" er imot dette kameraet.

Noe som jeg irriterer meg over med kameraet jeg nå bruker er at det ofte blir mye støy, og vanskelig å få et helt tydelig bilde når jeg fotograferer uten blitz inne. (Kan hende at det har noe å gjør med at jeg ikke har IS på objektivet jeg bruker?) Når jeg derimot bruker blitzen kommer det opp "busy" i displayet etter bare noen få bilder, og jeg må ta pauser mellom hvert bilde. Detter er veldig irriterende, og jeg lurer på om jeg kommer til å få samme problem med 60D?

Angende skjermen lurer jeg på om det er mulig å se motivet uten å se inn gjennom hullet? Tenker da spesielt på hvis jeg skal filme, så er det ikke så lett med kamera klistret til hodet. Regner i grunnen med at dette er mulig siden skjermen er vridbar, men er det noen som vet helt sikkert?

Til mitt 400D har jeg kit-objektivet 18-55 uten IS. Det betyr at jeg også trenger et bedre allroundobjektiv om jeg skal kjøpe et bedre kamera. Har sett på Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM en stund, og lurer på om dette ville være et bra objektiv sammen med 60D?

(Ser forresten at JapanPhoto har romjulsalg med tusen kroner i avslag på 60D, så jeg må bestemme meg raskt om jeg skal slå til med å kjøpe dette kameraet.) Ble litt mange spørsmål her, men håper at noen kan gjøre meg litt klokere. Takker på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å ta bilder ved å se på skjermen - det kan alle Canon-hus nyere enn 400D - det heter "liveview". Autofokus er dynge i liveview, men zoomer du inn og bruker manuell fokus er det kjekt når du skal ha perfekt fokus av noe som står stille.

Støy ved fotografering uten blits - sorry, mac - sånn er fysikken. Du kan kjøpe et mer lyssterkt objektiv og/eller ha lenger lukkertid - med lenger lukkertid skal du ha stativ eller holde kameraet veldig stødig for å unngå rystelser - IS hjelper litt. Her blir det ikke mye bedre med 60D/7D.

Blitsen og "busy" - kommer av batteriet, blitsen skal lades opp. Anbefaler uansett å kjøpe ekstern blits (for eksempel 430 EXII) - så blir innefotografering med blits noe helt annet. Løp og kjøp hvis du vil ha bedre belyste bilder innendørs.

Et mer lyssterkt kitobjektiv vil hjelpe litt - eller lyssterk fastoptikk. Men - med stor blender så blir også dybdeskarpheten mindre. Skal du ta snapshots av familiemiddagen, så enten bruk stativ og be folk om å sitte stille eller kjøp skikkelig blits som 430EXII.

60D vs 7D: 7D har bedre skuddtakt, værtetting/byggekvalitet og autofokus, mens 60D har vendbar skjerm. Begge to er helt fine kamera som tar like bra bilder. Bedriver du sportsfotografering, fuglefotografering eller annet som krever høy skuddtakt og/eller ekstra god autofokus - gå for 7D - ellers er 60D glimrende. Til makrofotografering og filming er 60D bedre med vendbar skjerm.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Du skal ikke bekymre deg over at mange er veldig imot 60D; jeg tror det er fordi veldig mange ønsket seg en 7D - bare billigere. I stedet tok Canon og lagde noe helt annet. noe jeg synes Canon gjorde lurt i.

60D er et godt kompromiss mellom en 550D og en 7D i størrelse og funksjoner. Samtidig har den en utvippbar skjerm - første Canon speilrefleks med slikt.

Det 7D har, som 60D ikke har, er primært et hus i magnesium, raskere skuddtakt og bedre autofokus. 7D er sannsynligvis noe bedre værtettet enn 60D; men også 60D har værtetting . noe alle ikke har fått med seg.

En annen ting å huske på er at foto.no diskusjonen ble startet lenge før noen som helst hadde sett og prøvd kamera.

Lenke til kommentar

Takk for svarene. Tror rett og slett bare jeg må slå til med å kjøpe 60D nå som det er litt billigere. Vet ikke hvor raskt det vil synke i pris heller. Har lest en del på flickr, og det virker som at alle som har kameraet er godt fornøyd med det :)

Eneste jeg fortsatt er litt usikker på nå er om jeg bør velge sigma objektivet som jeg nevnte tidligere, eller et annet i cirka samme prisklasse. Hvilket allroundobjektiv vil dere anbefale til 60D for ca 3-4 tusen? (Eller må jeg opp i høyere pris for å få noe som er bra?)

En blitz må jeg forresten også kjøpe, men venter med den etter at jeg har fått kjøpt kameraet og objektivet :)

Endret av Le-S
Lenke til kommentar

Gå for 60D det er et knallkamera.

Kjenner ikke til sigma 17-70 OS. Er sikkert noen her som kjenner den.

Men den forrige sigma 17-70 vær svært dårlig når du zoomet over ca 45mm, men grei nok på vidvinkel. Regner med at de har forbedret den noe med OS versjonen.

Som allrounder hadde jeg nok heller satset på en brukt canon 17-40. Den er knallbra.

Evt sett på Tamron sin i tilsvarende område, hivs du ikke vil legge alt for mye penger i det. Faktisk er ikke kitlinsa 18-55IS så dårlig heller.

Canon har også en 15-85 som er utmerket. (styr unna 17-85. Den er direkte dårlig. )

Lenke til kommentar

Ja, ut i fra det jeg har lest virker det som om den nye versjonen er en del bedre. Virker dessverre ikke som så mange her har erfaringer med den, men tror det blir til at jeg velger den :)

Som allround synes jeg forresten at 17-40 blir litt lite. Vil helst ha noe som dekker et større område.

Lenke til kommentar

Du kan ikke gå mye feil med 60D. Den utvippbare skjermen er et stort pluss i veldig mange situasjoner både for foto og video.

Tamron AF SP 17-50mm F/2.8 XR Di II LD C til ca. 3000.- er regnet som et bra kjøp. Det finnes en nyere versjon med stabilisering; Tamron SP AF17-50mm F/2.8 XR Di-II VC LD, men optisk er de like, og så koster den ca. 1000.- mer. På såpass vid vinklede objektiv så har stabilisering liten betydning.

Vanskelig å finne noe bra objektiv med lengre zoom området som starter med vidvinkel og som også er optisk bra. Men noen synes at Canon EF-S 18-200mm F3.5-.6 IS er "bra nok".

På DP review er det mange bruker erfaringer for 60D; http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1019

Ny web side for å få oversikt over objektiver og prisklasse; http://lenshero.com/

For å sammenlikne objektiver optiske kvalitet; http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=476&Camera=474&Sample=0&FLI=0&API=0&LensComp=678&CameraComp=474&SampleComp=0&FLIComp=0&APIComp=0

Lenke til kommentar

Hei igjen. Vil bare si at i går var jeg innom fotobutikken, og der fikk jeg både se og holde 60D. Det passet perfekt i hendene mine, og i dag måtte jeg ta turen til byen igjen for å kjøpe kameraet. Jeg kjøpte sigma objektivet også, så jeg satser på at jeg blir godt fornøyd med dette. Batteriet ligger til lading, så har ikke fått tatt noen bilder med det enda. Gleder meg til å teste det ut! Takk for hjelpen jeg har fått her :)

Lenke til kommentar

Tamron AF SP 17-50mm F/2.8 XR Di II LD C til ca. 3000.- er regnet som et bra kjøp. Det finnes en nyere versjon med stabilisering; Tamron SP AF17-50mm F/2.8 XR Di-II VC LD, men optisk er de like, og så koster den ca. 1000.- mer. På såpass vid vinklede objektiv så har stabilisering liten betydning.

Bare så det er sagt, så er det ikke nødvendigvis enighet om dette. Den stabiliserte versjonen fremstår for de fleste som mindre skarp.

Mange er også uenige i påstanden om at stabilisering er unyttig på normalzoom. Blant dem er Nikon, som nylig lanserte en optisk stabilisert vidvinkel. Canon produserer selv for det meste stabiliserte normalzoomer, unntaket er vel 24-70. Et godt alternativ til Canons egne 17-55 er Sigma 17-50 OS. Det er mer kostbart enn Tamron 17-50 VC.

Lenke til kommentar

Hei igjen. Vil bare si at i går var jeg innom fotobutikken, og der fikk jeg både se og holde 60D. Det passet perfekt i hendene mine, og i dag måtte jeg ta turen til byen igjen for å kjøpe kameraet. Jeg kjøpte sigma objektivet også, så jeg satser på at jeg blir godt fornøyd med dette. Batteriet ligger til lading, så har ikke fått tatt noen bilder med det enda. Gleder meg til å teste det ut! Takk for hjelpen jeg har fått her :)

Gratulerer med nytt kamera. Håper du brukte ventetiden (lading av batteri) til nøye gjennomlesing av manualen ;)

Hvilket Sigma objektiv var det du valgte?

Lenke til kommentar

Gratulerer med nytt kamera. Håper du brukte ventetiden (lading av batteri) til nøye gjennomlesing av manualen ;)

Hvilket Sigma objektiv var det du valgte?

Tusen takk for det. Har ikke fått gjort det enda, men skal gjøre det snart.

Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM :)

Lenke til kommentar

Du skal ikke bekymre deg over at mange er veldig imot 60D; jeg tror det er fordi veldig mange ønsket seg en 7D - bare billigere. I stedet tok Canon og lagde noe helt annet. noe jeg synes Canon gjorde lurt i.

60D er et godt kompromiss mellom en 550D og en 7D i størrelse og funksjoner. Samtidig har den en utvippbar skjerm - første Canon speilrefleks med slikt.

Det 7D har, som 60D ikke har, er primært et hus i magnesium, raskere skuddtakt og bedre autofokus. 7D er sannsynligvis noe bedre værtettet enn 60D; men også 60D har værtetting . noe alle ikke har fått med seg.

En annen ting å huske på er at foto.no diskusjonen ble startet lenge før noen som helst hadde sett og prøvd kamera.

Enig, det er vel en del det samme med 60D som med 50D, mange kritiserte det fordi det ikke kom med alt de hadde forventet, derfor fikk det mye pepper i egynnelsen, vi som hadde 50D viste at det ikke stemte og det har mange av kritikerne også fått erfare etterhvert :cool:

Lenke til kommentar

Ja stakkars 50D, det kom jo også midt i motreaksjonen mot høy sensoroppløsning, og folk flest mente på at det var et dårligere kamera enn 40D. Det var litt den samme klagingen da 7D kom, men ikke på langt nær så mye.

Canon kunne ikke dele EF-S-tilbudet i tre uten å fjerne noe fra 50D (de måtte eventuelt gitt 7D integrert vertikalgrep), og det er faktisk en fordel at noe er mindre og lettere, selv om det ikke er det alle er opptatt av. Jeg synes 60D er veldig fornuftig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...