Gå til innhold

Generell studiekompetanse, smart eller unødvendig?

Skunkish

Anbefalte innlegg

Jeg går på byggfag på vgs. Jeg hadde egentlig ingen planer om å ta 3. året på vgs med allmenn påbygg, men har tenkt litt på det i det siste. Er det et smart valg å skaffe meg generell studiekompetanse innenfor byggebransjen? Hvilke fordeler vil dette medføre?

Det skal sies at jeg ikke har noen planer om å studere eller lingende etter vgs. Vil ta svennebrev, mesterbrev og muligens ta byggingeniør senere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Vil ta svennebrev, mesterbrev og muligens ta byggingeniør senere.

Du sier at det er kanskje en mulighet for å ta byggingeniør senere, da kan det være lurt med allmenn påbygg, men jeg vil heller anbefale forkurs etter læretiden slik at du får alle de nødvendige realfagene. Bare gå rett ut i lære og drit i allmenn påbygg.

Jeg går på allmenn påbygg selv og skal ut i rørlegger lære etter allmenn påbygg. Jeg har planer om å bli sivilingeniør innenfor byggteknikk.

Lenke til kommentar

Vil ta svennebrev, mesterbrev og muligens ta byggingeniør senere.

Du sier at det er kanskje en mulighet for å ta byggingeniør senere, da kan det være lurt med allmenn påbygg, men jeg vil heller anbefale forkurs etter læretiden slik at du får alle de nødvendige realfagene. Bare gå rett ut i lære og drit i allmenn påbygg.

Jeg går på allmenn påbygg selv og skal ut i rørlegger lære etter allmenn påbygg. Jeg har planer om å bli sivilingeniør innenfor byggteknikk.

Skjønner hva du sier, men blir ikke forkurs etter læretiden mye av det samme som å gå allmenn påbygg? Jeg tenker at det hadde vært deilig å gjøre meg helt ferdig på skolen nå som jeg går her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Tar du forkurs får du alle de nødvendige realfagene som R matte, Fysikk pluss andre som teknologi og forskningslære, og IT fag. Du slipper nynorsk, historie og gym ved å ta dette forkurset.

Tar du allmenn påbygg så får du nynorsk, historie, gymnastikk, og du får ikke alle de nødvendige realfagene som du trenger. Du ender opp med å ta de som privatist eller på et halvårig realfag kurs. De fagene er R1/R2 matematikk og Fysikk 1.

Lenke til kommentar

Tar du forkurs får du alle de nødvendige realfagene som R matte, Fysikk pluss andre som teknologi og forskningslære, og IT fag. Du slipper nynorsk, historie og gym ved å ta dette forkurset.

matte

fysikk

norsk(ja, nynorsk også)

teknologi og samfunn(samfunnsfag, pensum er noe mindre enn det på vgs)

kjemi

engelsk

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

matte

fysikk

norsk(ja, nynorsk også)

teknologi og samfunn(samfunnsfag, pensum er noe mindre enn det på vgs)

kjemi

engelsk

Jeg har bekreftet dette og det stemmer vist at man får nynorsk på forkurset. Man får ikke teknologi og forskningslære, men teknologi og samfunn. Jeg postet noe annet opprinnelig fordi jeg hadde fått andre signaler fra andre som er feil.

På allmenn påbygg så slipper du engelsken og teknologi og samfunn som likner veldig på samfunnsfag leste jeg. Men forkurset er fremdeles nyttig, ettersom du får de nødvendige realfagene som R1/R2 matematikk, Kjemi 1, og Fysikk 1. Tar du allmenn påbygg kan du risikere at du ikke får noe programfag som er realfag.

Jeg ligger til kilde.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

Etterspørselen etter arbeidskraft i byggebransjen varierer med oppgang og nedgangstider, så å ha generell studiekompetanse i bakhånd gir mange muligheter om det dukker opp noen dårlige år enn om man ikke har det. Spesielt dersom man er uheldig og skader seg på jobb, så kan man få "innejobber" med bare generell studiekompetanse.

Ifølge Statistisk Sentralbyrå vil det også bli stor etterspørsel etter arbeidstakere med høyere utdannelse fram mot 2025.

De neste 17 årene vil etterspørselen etter arbeidstakere med universitets- og høyskoleutdanning øke kraftig, særlig på lavere nivå. Det er spesielt stor økning i behovet for økonomi- og administrasjonsutdannete, men etterspørselen øker også klart for blant annet lærere, helsearbeidere og realfagutdannete.

http://www.ssb.no/vis/magasinet/analyse/art-2008-08-13-01.html

Med generell studiekompetanse kan man velge i masse forskjellige høyere utdannelser.

Jeg vil si det er smart å ta generell studiekompetanse mens man fortsatt går på videregående. Mange bor gjerne hjemme og har ikke barn og så store forpliktelser. Det kan fort balle på seg etter man har begynt å jobbe, da er det ikke bare-bare å ta videregående opp igjen på nytt..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...