Gå til innhold

Utstyr for fjerning av støv


Anbefalte innlegg

Når man investerer i dyrt utstyr, så vil man jo ha det beste ut av det. Hvis støv og skitt har lagt seg på linsa, så vil man jo ha det vekk. Og da lurer jeg på hva som er å få av utstyr til det. Har brukt linsepapir og veske før. Så kom det mikrofiber kluter. Og det siste jeg har brukt, er lenspen.

Disse tingene virker jo. Men nå lurer jeg på om det kansje finnes noe annet og bedre ute?

Opplever mange gangher at støvet suges til linsa etter å ha pusset den med div utstyr. Er det fordi linsa lades opp statisk?

Det virker som om man må ha høytrykk for å få støvet vekk noen ganger.

Er det noen som har en bra oppskrift, måte/utstyr for å fjærne støv/partikler på?

Hva er det mest skonsomme utstyret man kan bruke på linser? Vil jo ha minst mulig riper i glasset. Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pust på linsa og puss av med det du har tilgjengelig. Det blir ikke riper hvis du ikke driver på og knuser keramikk og diamanter i samme rom. Selv med en spiker så kan det være vanskelig å lage riper. Skulle det bli en ripe eller 20 så vil det ikke påvirke bildet. Så det beste rådet er å slappe helt av og ta bilder uten å tenke på støv.

 

Hvis du har støv og riper på hjernen og ikke greier å la være å tenke på det så bruk en børste eller trykkluft for å få bort større partikler og løst støv også bruker du en pusseklut hvis det er noe som sitter fast som du absolutt vil ha bort.

Lenke til kommentar

Det er mulig å ripe opp glasset hvis man prøver veldig hardt eller man oppholder seg i spesielle miljøer. Hvis man er normalt forsiktig (børst bort sand og partikler før man begynner å pusse og gnikke på fettflekker) så vil man holde objektivet ripefritt uansett om man bruker en flik av t-skjorta eller pusseklut.

 

Som vanlig er det et komplisert tema, ikke alle objektiver har like hardt belegg og noen få mangler belegg. Moderne objektiver har ofte veldig harde belegg som ikke lar seg ripe opp helt uten videre.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Jeg pusset et pl filter her. Når jeg holdt det opp mot lyset, så hadde det et slags slørete tynnt belegg. Prøvde så med en mikrofiber klut, men det gikk ikke vekk. Prøvde så med lenspen, men med dårlig resultat. Måtte til slutt ta tekn sprit og tørkerull. Da ble det blankt og fint.

Når man kjøper dyrt utstyr, så vil man jo ha det på topp? Blir nesten som å kjøpe dyrt hifi anlegg, og sette på noen dritt høytalere?

Har hørt det finnes mange typer mikro fiber kluter. Noe for gulv, mens andre er av meget høy kvalitet. Noen som vet om slike kluter for optikk?

Og hva renser man de med, når de er blitt møkkete?

Har ikke støv på hjernen, men liker at ting fungerer, der og da.

Lenke til kommentar

Ja nå kjøpte jeg litt utstyr her. Original lenspen, linseveske og klut. Så nå får jeg håpe det holder. Det blir da for utvemdig glass og filtre.

Jeg ser på flere av bildene mine, så opptrer det en svart flekk på samme sted på flere av bildene. Jeg har to kamerahus, og flekken er på samme sted, ved bruk av begge.

Og da med samme objektiv. Det tyder vel da på at det er et støv korn inni linsa?

Objektivet er en Sigma 17-70.

Spørsmålet da er, hvordan fjærne sånt? Må man sende det bort/kjøpe nytt? Er ikke objektivene tette nok?

Men man kan jo selvfølgelig fjærne det i photoshop eller noe sånt. Jeg er ganske forsiktig med objektivene mine, så det er litt irriterende å få sånt med på bildet.

Lenke til kommentar

Jeg trodde slike åpninger var såpass tette og eventuellt med noe slags filter, slik at det ikke kunne skje. Ja, jeg får se om jeg finner noen teknikker for å fjærne det.

Når jeg ser i søkeren, så ser jeg ikke partikkelen, så det er litt rart.

Har prøvd mot en helt hvit plate, men ser ingenting. Så det er litt rart.

Lenke til kommentar

Jeg trodde slike åpninger var såpass tette og eventuellt med noe slags filter, slik at det ikke kunne skje. Ja, jeg får se om jeg finner noen teknikker for å fjærne det.

Når jeg ser i søkeren, så ser jeg ikke partikkelen, så det er litt rart.

Har prøvd mot en helt hvit plate, men ser ingenting. Så det er litt rart.

 

Sett objektivet på minste åpning f/22 og eksponer mot en grå vegg eller noe sånt,ikke helt hvit,og legg ut bildet her.

 

Edit:legg gjerne med bildeinformasjon og hvilken objektiv det er snakk om.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Nå tok jeg en ny sjekk her. Og jeg kan nå se partikkelen. Ser også at det er kommet enda en der. Søkte også på youtube, og fant en video om problemet.

Det er en Canon linse. Men er vel nogenlunde samme sak.

Ser nesten ut som det er det som må gjøres, for å få det vekk.

Ja jeg kan jo ta noen bilder å legge ut.

Lenke til kommentar

..Og støvet er på eksakt samme plass? Hvis de to bildene over er fra de to husene, så er det heller den ene sensoren som trenger rengjøring..

De to bildene er fra samme hus. Men litt forskjellig fokusering.

Men prøvde nå å rotere litt på linsa, og partiklene satt helt stille. Så da er det ikke bare linsa det er støv på. Det er helt klart.

Men kansje noe av støvet sitter i søkeren og?(men det blir jo ikke med på bildet) Jeg blåste litt på bildebrikken, og noe av det ble borte. Kjørte også en sensorrens via menyen. Men hvor effektivt det er, vet jeg ikke. Huset er helt nytt(D7000), men støv kan sikkert komme ganske så fort? Prøver å holde allt så rent som mulig ellers.

Lenke til kommentar

Pass alltid på å la kameraåpningen peke ned når du skifter objektiv, og pass på å unngå støv på baksiden av objektivene.

 

Tipper det først og fremst er på sensoren - som regel ser man ikke eventuelt støv i objektivet.

 

Dra heller ut og ta bilder! ;)

 

Ja jeg fikk det tipset en gang. Og har alltid skiftet objektiver på den måten. Ikke så dumt det.

Når det gjelder noe av det støvet jeg ser, så opptrer det gjennom søkeren, og da er ikke sensoren med i bildet.

Men det er sikkert en kombinasjon av både objektiv og sensor.

Ellers er jeg fornøyd med bildene. Mye kan jo fjernes i etterkant også.

Ja, bilder skal det bli. :) Håper på litt finvær nyttårs aften.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ble litt irritert over å se støv inni linsa, så jeg tenkte som så, om det var en mulighet for å få det vekk. Hadde ikke lyst til å åpne linsa(Sigma 17-70). Så da var det å tenke litt. Hvordan gjøre det? Trykkluft? Nei, det hadde jeg ikke. Og kansje ikke så smart heller? Kondens og annet som følger med ut. Så da kom tanken inn på støvsuger. Den suger jo støv vekk. Men den kan også dra støv inn.

Så da ble badet en løsning. Ingen støvende tekstiler, og bruke dusjen litt for å binde ev støv i lufta. Så da ble de å sette linsa på full tele, og støvsuge på utsiden av linsa.

Så tok jeg baksiden av linsa, mens den var på full tele.

Holdt munnstykket fra støvsugeren litt fra linsa/baksiden. Og lot den gå mens linsa ble beveget litt ut og inn.

Sjekket så om det var noen effekt. Og vips, så var støvet borte ;-)

Om dette er en smart løsning, vet jeg ikke, men det funket for meg.

Har jo ikke rørt noen ting av linsa, så det skader jo ikke noe.

Den funker fint enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...