Gå til innhold

Få igjen penger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kort svar, nei.

 

Du tenker på 14 dagers angrerett som forutsetter at du har kjøpt varen utenfor fast utsalgssted som f.eks en nettbutikk.

 

Du har tydeligvis brutt en forsegling på varen noe som gjør at den ikke lenger er i samme stand som du mottok den, og dermed faller også din rett til å benytte angrerett bort.

Lenke til kommentar

Garanti er ikke samme sak som angrerett (som OP refererer til som "14 dagers loven" tydeligvis).

 

Brutt forsegling = brutt garanti betyr ikke nødvendigvis at angrerett også mistes. Det eneste kravet for bruk av angrerett er at produktet skal kunne leveres tilbake i tilsvarende samme stand og mengde.

 

Altså kan du fint bryte embaasjeforseglingen på et produkt og benytte angrerett på produktet så lenge du kan levere det tilbake i tilsvarende stand og mengde. Så lenge ikke bruddet på embalasjen på en eller annen måten direkte forringer produktet (f.eks. som i ferskvarer eller hygieneprodukter) så er det ikke noen direkte sammenheng der. Å lage et produkt som er vanskelig å åpne embalasjen på utne å ødelegge embalasjen er ingen beskyttelse mot forbrukerens angrerett.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Men hvis det kommer kjølepasta på cpu, da mister jeg angreretten?

 

Jeg ville ikke tolket det dithen, dog jeg ville selfølgleig tatt det som mitt annsvar å rense delene grudig med riktig type passende rensemiddel - slik at de fremsto som like fin som før bruk, samt pakket det ned igjen forsvarlig også naturligvis.

 

Da er produktet "i ilke god stand og mengde" som da du fikk det - og da skal angreretten være gyldig i følge loven.

 

Kjølepastaen selv må jo naturglivs regne som et engangspunk-produkt dersom det var noe tvil om det...

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Blir omtrent som å spørre.

 

Har brud forseglingen på Windows 7 ultimate lisens.

Og aktivere produktet, har jeg da angrerett?

 

Svaret da er nei, angretten gjelder ikke ved software eller produkter som fysisk mister holdbarheten før 30 dager.

 

Med mindre selgeren har opptråd veldig uaktsomt, tviler jeg på du kommer noen vei.

 

Men spørsmålet er om halogen, gløde lyspærer, batterier har 14 dagers åpen kjøp i netbutikk, selv om man har tatt av plasten. Men tviler på om man får støtte av det.

 

Siden disse varene ofte faller godt under halv pris i bruktmarket siden disse varene er så billige.

 

Men på en annen side, tviler jeg på om det har sagt noe om hvor mange ganger man kan returnere et produkt så sant man betaler returfrakten men er få som tenker slik.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Blir omtrent som å spørre.

 

Har brud forseglingen på Windows 7 ultimate lisens.

Og aktivere produktet, har jeg da angrerett?

 

Svaret da er nei, angretten gjelder ikke ved software eller produkter som fysisk mister holdbarheten før 30 dager.

 

Med mindre selgeren har opptråd veldig uaktsomt, tviler jeg på du kommer noen vei.

 

Hvorfor blander du inn software her? Software er jo et spesialunntak for angrerett, og de aller fleste produkter behandles jo ikke som software gjør - det inkluderer en CPU for eksempel som virker å være det OP her faktisk snakker om. Software er et unntak pga. mulighet for piratkopiering og stjeling av lisenskoder og er sådan ganske unikt tilfelle blandt produkttypene.

 

Altså kort sagt - du har forsovidt rett i alt det du sier - men ingenting av det du sier har noen relevanse i forhold til problemstillingen til OP (angrerett på en CPU) - og så langt jeg ser det er det ingenting som gjør at man må behandle en CPU som ferskvare, software eller noe produkt som forringes ved brudd på embalasjen.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Siden det ikke er sagt noe om hvilket produkt det er snakk om.

 

Fleste CPU følger med vifte + kjølepasta + CPU.

 

Slik at hvis man bruker kjøleren er det helt sikkert noen nettbutikker som sier, at da må man dekke ny kjølepasta ved retur i tillegg til returfrakt.

 

Nå er det forskjelle definasjoner på "ferskvare".

 

F.eks Core i7 920 + Core i7 hovedkort er nok litt utdatert nå, kjøper man den for under en uke siden, også returnere den på åpent kjøp, ender nettbutikkene med tap, siden flere velger nok Core i7 2600 istedenfor i løp av januar.

Nå vet vi ennå ikke sikkert på prisene på nye Intel Sandy Bridge men, intel pleier sjeldent å sette prisene ned unødvendig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det blir i så fall samme type behandling som demo-hovedkort som har gått inn via bl. annet. angrerett - dvs. de selges med mulige mangler av ekstra dilldall som kabler og I/O shield.

 

Så kort sagt så er selv dette ikke noen grunn for at ikke angrerett skulle gjelde i dette tilfellet. Det ville dog vært rimelig at butikken tok et par kroner i restocking eller noe sånt for å dekke sånt, men jeg kjenner ikke lovligheten rundt akkurat det.

 

Og at en vare skulle miste så mye verdi på 2 uker at du skal regne elektronikk som ferskvare - LOL - nei den må du lengre ut på landet med :)

 

Bland forøvrig ikke inn begreper som "åpent kjøp" da det er på ingen måte det samme som angrerett. Det er noe fundamentalt annet.

 

Jeg er dog enig i at det hadde v'rt enklere å snakke om dette om OP hadde gitt spesifikk info om produktet/produktene som evt. skulle benyttes angrerett på og deres nåværende tilstand.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Kan jo være enig i DDR3 ram, Intel core i7, Hovedkort, er normaltsett ikke en fersk vare.

 

Men ja, Intel kommer jo nye prosessorer i januar så.

 

Selv syns jeg det er litt komisk at en core i7 920 koster i dag 2156 kr, mens en

AMD Phenom II X6 1100T Black Edition koster 2033 kr. Men er jo riktig sammenlignet med mange eldre og billigere prosessorer.

 

Vet ikke hvor stort tap det blir, AMD holder seg sikkert jevnere i pris, men antar intel er en dårlig inviserting per dags dato.

 

Ja, prosessoren kan ha blitt brukt til "Extrem" spilling, og under høye tempraturer, så er vanskelig å si om angreretten er der eller ikke.

 

Butikkene er bare interisert, å se om varen ser greit nok pakket inn, og følger med det viktigste, ellers så er det ok for butikkene hvis neste kunde returner samme vare noen dager etterpå. Hvis ingen sier, at produkter er defekt og returner varen innen 14 dager, så kan 10 kunder returnere samme vare før det blir kjent at varen er defekt. Det kunne ha vært 10 uerfarene pc byggere, som tror prosessoren er feilen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Garanti er ikke samme sak som angrerett (som OP refererer til som "14 dagers loven" tydeligvis).

 

Brutt forsegling = brutt garanti betyr ikke nødvendigvis at angrerett også mistes. Det eneste kravet for bruk av angrerett er at produktet skal kunne leveres tilbake i tilsvarende samme stand og mengde.

 

Altså kan du fint bryte embaasjeforseglingen på et produkt og benytte angrerett på produktet så lenge du kan levere det tilbake i tilsvarende stand og mengde. Så lenge ikke bruddet på embalasjen på en eller annen måten direkte forringer produktet (f.eks. som i ferskvarer eller hygieneprodukter) så er det ikke noen direkte sammenheng der. Å lage et produkt som er vanskelig å åpne embalasjen på utne å ødelegge embalasjen er ingen beskyttelse mot forbrukerens angrerett.

 

-Stigma

 

Jeg formulerte meg kanskje litt uklart.

 

Om du gjør noe med en vare på en slik måte at garantien vil falle bort for vare, dvs skru opp en XBox, bærbar PC osv hvor du bryter forsegling som klart sier fra at du bryter garantien på varen er varen ikke lengre i tilsvarende stand som da du mottok denne. Dermed faller naturlig nok retten til å benytte angrerett bort da garantien er av betydelig viktighet for at en vare skal være både i samme tilstand og ikke skal være forringet.

 

OP sier egentlig veldig lite om detaljer her bortsett fra at en forsegling som sier at garanti bortfaller har blitt brutt, noe som etter min mening også betyr at angrerett bortfaller. Også viktig å bemerke at angrerett IKKE gjelder ALLE produkter, men kun produkter solgt utenfor fast utsalgssted slik som nettbutikker, telefonsalg, postorder osv.

Lenke til kommentar

Jeg er fremdeles ikke enig med deg. Det er ingen kausal link mellom brudd på garanti og brudd på angrerett. Produsenten kan definere helt fritt hva garantien på produktet er OG når garantien går ut og under hvilke omstendigheter du mister den. De kan definere så strenge regler som de ønsker - heck de trenger jo ikke å gi noen garanti til å begynne med om de ikke vil...

 

Angrerett er derimot definert av norsk lov og er fastsatt at helt andre regler som er totalt uavhengig av produsentens vilje og ønsker. Det er dermed ingenting som tilsier at brudd på garanti skal bryte angrerett også. Det finnes selvflgleig tilfeller der du kan bryte begge to med samme handling, men det er i så fall enten bare tilfeldigheter eller fordi produsenten har valgt å modellere garantiordningen sin til omtrentlig de samme rettighetene som angreretten gir.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Skjønner vinklingen din, men er uenig.

 

Poenget er at for å få benytte angrerett, må produktet være i samme stand som det var når du fikk varen. Du kan belage deg på å få lov til å behandle varen slik som du ville ha fått lov i en fysisk butikk. Nettopp fordi at loven skal gi forbrukeren lik mulighet til å inspisere varen som man ville ha hatt i en normal butikk. Om forbrukeren ikke vil ha varen skal varen deretter kunne selges til neste kunde som også skal forvente at produktet holder samme stand som en ny vare.

 

En NY vare selges med garanti. Om man forringer en vares tilstand og verdi ved å behandle den på en måte som gjør at du mister garantiretten på varen, som foreksempel å demontere varen og bryte merkene som er påskrevet "garanti bortfaller ved brudd på denne forsegling", har varen mistet verdi og man har i tillegg gått langt uttover det som man kunne forvente å få lov til å gjøre for å inspisere en vare i butikk.

 

Forbrukere har rettigheter, men det er begrenset for hva man skal kunne forvente å få lov til å gjøre med et produkt for så å levere det tilbake som ubrukt.

 

Det later til at dette dreier seg om en CPU i TS sitt tilfelle om jeg forstår riktig. Varen later til å ha blitt tatt i bruk som "sin egen", samtidig spørs det hvor langt man kan dra "teste varen". Her ville jeg sagt at får du ikke lov til å teste varen på samme måte i en fysisk butikk, stiller du svakt.

 

Du kan heller ikke benytte angreretten dersom varen er forringet eller skadet så den ikke kan leveres tilbake i ”tilnærmet samme stand og mengde”, og dette skyldes manglende omsorg eller uaktsomhet fra din side. Dette betyr at du kun har lov til å teste varen, men ikke har lov til å bruke varen som din egen.

 

Kan aldri tenke meg at det finnes en butikk i Norge som tillater at CPU'er blir pakket ut og testet av kunden før kjøp.

Lenke til kommentar

Akkurat hvordan mener du egentlig at man skal kunne teste en vare uten å gjøre de minimum trinnene som må til for å kunne teste den? (som å pakke den ut eksempelvis)?

 

Tilsvarende samme stand og mengde er ikke det samme som å si at varen må være levert tilbake i identisk stand som en ny forseglet vare (da ville jo angreretten være ganske ubrukelig i så fall da alle varer er forseglet på en eller annen måte).

 

Men nok om dette egentlig - jeg er ikke interessert i noen voldsom diskusjon.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...