Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

au au au. Er DETTE grunnen til at nykjøpte deler for 14k ikke reagerer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Disse bildene er jo så og si ubrukelige. Om du ikke kan ta bedre bilder må du som minimum ringe ut hvor på bildet du mener skaden er - for her er det jo nesten umulig å se individuelle pinner i det hele tatt.

Men om jeg forstår deg riktig - om det er ødelagte pinner i CPU socketen så er i praksis hele hovedkort gåent. Det er ikke mulig å bytte sokkelen, ihvertfall ikke uten spesialutstyr. Det er snakk om hundrevis av utrolig små loddepunkter som du kan glømme å få til manuellt.

Hvis pinnene ikke er knekte men bare nøyd derimot så kan det gå ann å bare bøye dem forsiiiiiiiktig tilbake. nr de først har blitt bøyd litt knekker de veldig fort pga. de er så tynne så vær forsiktig, men det går altså fint ann om pinnene ellers er ok.

-Stigma

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja man har jo både garanti og reklamasjonsrett men... knekte sokkelpinner er en sååå typisk brukerfeil at det er vanskelig å overbevise om at det var slik fra før. Med en demovare har du kanskje en litt bedre sak - men hvor nevner OP at det er en demovare? Jeg ser "nykjøpt" i tittelen men lite mer nevnt om det? ...

-Stigma

Lenke til kommentar

men hvor nevner OP at det er en demovare? Jeg ser "nykjøpt" i tittelen men lite mer nevnt om det? ...

-Stigma

Her:

Kjøpte en demopc av komplett forleden. Kjøpte senere litt ekstradeler for å oppgradere, b.l.a. en cpu-vifte fra noctua.

Håkon

My bad da.

Da står man selfølgleig litt sterkere i forhold til en slik skade ihvertfall da det er mulig at noen har tatt en spansk en og levert kortet inn på angrerett etter påført skade uten at butikken har sjekket det godt nok (tviler sterkt på at de faktisk gidder å starte opp delen for testing i slike tilfeller).

-Stigma

Lenke til kommentar

Var det jeg tenkte også. Hadde vaært fint om trådstarter kunne bekreftet/avkreftet om PCen noen gang har vært startet, eller om det er mulig at skaden allerede var der da maskinen ble kjøpt.

Håkon

Hei!

Sorry, alt for stor mengde familieselskap...

tre pins som er bøyd øverst/venstre på bildet, får ikke fiksa bedre bilder.

PC'en har vært startet desverre. Men hvis alt annet svikter må det være mulig å få levert inn og reparert den delen av HK uten å måtte kjøpe nytt håper jeg?

Lenke til kommentar

Det skal du ikke være for sikker på desverre. Hadde en forsikringssak med et skjermkort tidligere i høst hvor jeg måtte levere det inn på verksted for å få det bekreftet at det var ødelagt. Verkstedets minimumsbeløp for å utføre noe som helst var 800 kr, så du kan mest sannsynlig kjøpe et nytt kort og spare penger på det. Evt kan du forhøre deg med komplett om de har noen rimelig løsning for deg, men jeg tviler på at de reparerer ødeagte hovedkort desverre :(

Håkon

Lenke til kommentar
tre pins som er bøyd øverst/venstre på bildet, får ikke fiksa bedre bilder. PC'en har vært startet desverre. Men hvis alt annet svikter må det være mulig å få levert inn og reparert den delen av HK uten å måtte kjøpe nytt håper jeg?

Ut fra bildene klarer jeg ikke å se at tre pins er bøyd. Spørsmålet er om du har hatt CPU ute og satt den inn igjen selv. Har du det så har du nok en dårlig sak, men har du ikke demontert CPU så bør du kontakte komplett og forklare saken før du gjør noe mer. Selv har jeg med hell rettet ut en bøyd pinne på en CPU 775 sokkel. Det du trenger er godt lys, en kraftig lupe, en mikro-pinsett og en stødig hånd. Men som sagt, jeg ville kontaktet komplett først hvis du ikke har hatt CPU ute.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Anbefaler ikke å rette ut pinnene samme hvor lite feilen er. Hovedkort skal "alltid" returneres ved defekt da de har få eller ingen komponenter man selv bør utføre service på. Det er mulig å svi prosessoren pga dårlig kontakt. Spesielt hvis effekten økes ved overklokking.

Slik kan det gå hvis man "reparer".

lgacpu_fried.JPG

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Bemerkelsesverdig at man alltid skal poengtere hvor mye en "ny" maskin koster, som om prisen har noe å si for hva som er galt eller ikke. :roll:

[ontopic]

Jeg vil anbefale deg å kontakte Komplett (som jeg forsåvidt aldri handler fra) og reklamert, og hørt hva de har å si om dette, før du skrur noe mer. Komplett er nettopp den type selger som kan påstå at dette er din egen feil om du forteller dem at du har prøvd og reparere selv...

Det er en grunn til at jeg aldri handler fra Komplett lenger.

Lykke til og (snart) godt nyttår!

Lenke til kommentar

Litt avhengig av hvor fingernem du er, så er det vel verdt et forsøk å prøve og rette ut pinnene. Har selv kommet over både sokler og cpu'er med bøyde pinner som fint har latt seg rette ut. Husk imidlertid på at pinnene er veldig små og at det kreves en del forsiktighet, samt at så små metallpinner er litt utsatt med tanke på tretthetsbrudd.

Lenke til kommentar

Jeg har med hell rettet noen pins på cpuen til en slurvete kamerat av meg, dog så er det mere på spill her med de dyre komponentene.

Hvis du mener at du har bøyd dem selv så kan du likesågodt ta sjangsen på å bøye dem tilbake, men var de slik i det du tok cpuen opp og noen andre har gjort det kan du klage

edit, leste nå at de faktisk var knekt(her er det noen som har brukt en god del krefter for å tvinge cpuen på plass, de skal faktisk bare sleppes nedi uten noe form for motstand i det hele tatt)

Endret av freddy85
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Leverte inn HK hos lokal reperatør, de fikk fikset en del av pinsa, så når jeg får mulighet skal jeg sjekke om den nå fungerer:)

Gidder ikke styre med komplett ang pc'en tror jeg har en meget svak sak. Det jeg håper på er bare at hvis ikke systemet når fungerer at det er mulig å skifte selve cpu-socketen på hk istedetfor at jeg må bruke 3000 kr på ett nytt kort.

Uansett, takk for mange fine svar:) Nå skal jeg under kniven om et par dager så når jeg har kommet meg skal jeg prøve å starte pc'en så får vi se om "Nortec" har reparert gjort meg lykkelig, eller ikke:)

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden skal du bruke 3000kr på et nytt hovedkort??? En vanlig bruker uten store behov for diverse stuff´n stæsj på hovedkortet greier seg fint med et kort til 1000 lappen :roll: (Finnes brukbare hk helt nede i 400-500kt også :) )

Ser ikke helt hvordan dette er relevant for trådstarter. Dersom man overklokker eller ønsker å investere i kvalitetsprodukter, så kjøper man ikke hovedkort til 400-500kr.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden skal du bruke 3000kr på et nytt hovedkort??? En vanlig bruker uten store behov for diverse stuff´n stæsj på hovedkortet greier seg fint med et kort til 1000 lappen :roll: (Finnes brukbare hk helt nede i 400-500kt også :) )

Ser ikke helt hvordan dette er relevant for trådstarter. Dersom man overklokker eller ønsker å investere i kvalitetsprodukter, så kjøper man ikke hovedkort til 400-500kr.

Har du lest hva trådstarter nettopp skrev??? han ville ikke kjøpe et hk til 3000kr.

Dessuten, hvis man er ute etter kvalitet kjøper man ikke demovarer. Det er bestandig en grunn til at det er "demo" :roll:

edit: han har heller ikke nevnt overklokking med et ord.. På meg virker det som om at ikke vil bruke så mye mer penger på pc, så istedenfor å bruke masse tid og penger på å sende inn og få reparert hk´et han har så tipset jeg han bare om at det finns alternativer ;)

Endret av Kent -amdme-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...