Gå til innhold

Kostnader ved Afghanistan krigen

Anbefalte innlegg

Dette her er ikke ment som en tråd for og imot Afghanistan krigen eller Norges deltakelse i den.

I dag leser jeg at Norges militære innsats vil koste 1,1 milliard kroner neste år og i tillegg vil både det operative området og den norske styrken på 500 mann (altså en mindre bataljon) skal reduseres.

Samtidig skal det huskes på at krigen som føres er ikke konvensjonell og dermed sliter man ikke utstyret like fort som man gjør i en konvensjonell krig.

Kan noen forklare meg hvordan en styrke på 500 menn (faktisk mindre enn dette) kan svi 1,1 milliard kroner i operative kostnader* (en sum som er større enn i år), samtidig som den får reduserte oppgaver? :hmm:

*den sivile innsatsen er ikke med i regnestykket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vell slik at for hver soldat i utlandet er det sikkert fem andre som jobber for at han skal kunne gjøre jobben sin. Samtidig er det hele tiden en styrke hjemme som trener for å dra ut og dette krever også mye penger og logistikk og man har sikkert mange flere som jobber for å støtte disse.

Så koster det jo sikkert voldsomt mye å få fraktet alt utstyret og forsyninger hele veien ned og hjem igjen.

Bør jo også nevnes at av de ca. 500 "soldatene" i Afghanistan er det ikke så voldsomt mange som faktisk er soldater, de fleste er jo støttepersonell. Mange av disse har spesialkompetanse som de får god kompensasjon for. Legen som sitter trygt i leir og knaptnok ser en afghaner tjener mye bedre enn soldaten som jevnlig opplever å bli beskutt.

Det jeg kommer på i farten.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Bør jo også nevnes at av de ca. 500 "soldatene" i Afghanistan er det ikke så voldsomt mange som faktisk er soldater, de fleste er jo støttepersonell. Mange av disse har spesialkompetanse som de får god kompensasjon for. Legen som sitter trygt i leir og knaptnok ser en afghaner tjener mye bedre enn soldaten som jevnlig opplever å bli beskutt.

Utifra det jeg har hørt så tjener soldatene.... for å si det mildt, dritbra? Kanskje det er andre som tjener enda bedre også, men husk at soldatene skal ha sin del de óg.

Lenke til kommentar

Utifra det jeg har hørt så tjener soldatene.... for å si det mildt, dritbra? Kanskje det er andre som tjener enda bedre også, men husk at soldatene skal ha sin del de óg.

Soldater i utlandet tjener mye penger. Men i forhold til hvor mye man jobber og risikoen tjener de ræva.

• Liker 2
Lenke til kommentar
The main reason cited for the invasion in 2001 was in response to the September 11 terrorist attacks in New York. The aim was to find Osama bin Laden and put him on trial along with other Al-Qaeda members. Another aim was to end Al-Qaeda as an entity and remove the Taliban regime in Afghanistan which harboured the terrorist organisation and supported them.

Read more at Suite101: Reasons for the War in Afghanistan: A Look into the Motives for the Conflict in the Middle East http://www.suite101.com/content/motives-of-the-war-in-afghanistan-a167495#ixzz19MdVUDHp

LOL, 11 milliarder og fortsatt kan vi ikke vise til noe resultater i det hele tatt.
Lenke til kommentar

Er nok få soldater som reiser for den gode lønna. Da kan du heller jobbe i Norge og tjene mer og leve litt mer behagelig.

Hva som er en akseptabel pris kan jo så klart diskuteres men en tyve tusen ekstra hadde ikke vert ufortjent. Helst burde det vært en forskjell i lønn mellom kokken som lever ett trygt liv og soldaten som er i strid.

Lenke til kommentar

Unggutter som er ute for litt eventyr og uten noen skikkelig utdannelse eller andre ting som kjæreste eller barn som holder dem igjen er nok heller sannheten.

– For ungdommer i utkantstrøk er det ikke nødvendigvis så mange karrieremuligheter. For mange er en karriere i Forsvaret et alternativ til en konvensjonell karriere i byen

http://www.siste.no/jobbmagasinet/article5222873.ece

Lenke til kommentar

Kødder du med trynet mitt blåbær? Tror faen ikke du veit hva du snakker om, kvalmt å høre folk snakke sånn om mennesker som ofret livene sine der nede, og du veit ikke en gang om familier og venner rundt de som holdt de tilbake.

Tror du ikke at det finnes folk der ute som savner de?

Jeg har kjennskap til flere som både har; kjæreste, kone, barn og gode venner, men som fortsatt drar ned dit og tjener det samme som de hadde gjort i Norge.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Trynet ditt kan jeg ikke gjøre så mye med men det er en kjent sak at personell som reiser ned til Afganistan tjener godt, betaler lite skatt og at mange av dem er der for å "komme seg vekk".

Enda ett eksempel på kirurger som tjente 120 - 130000kr i uken.

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/millionavtale-for-kirurgene-1735047.html

Men la meg presisere, jeg har ikke sagt noe om hva jeg mener om lønnen, men sagt at de tjener godt og det bør de også gjøre. Men jeg tror ikke alle vet hvorfor vi er der nede og hva vi har der å gjøre og hva vi har fått ut av dette. Det er det jeg vil ha debatt på. Lønna er egentlig en ikke sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...