Gå til innhold

IR-bilder...hvilket filter?

Anbefalte innlegg

Jeg hadde tenkt å prøve å sette IR-filter på kameraet mitt, og leste meg fram til at Hoya R72 og Wratten 89B er de vanligste alternativene. Så bestilte jeg R72 i en butikk - men fikk beskjed om at det ikke finnes på markedet lenger. Wratten 89B kunne de skaffe, men da måtte jeg har en holder som koster flesk.

Har jeg flere alternativer? Finnes det (web-)butikker som fortsatt kan skaffe R72, finnes det en enkel måte for å lage seg en holder, eller finnes det andre filter på markedet som er lettere å få tak i?

Det var dagens spørsmål..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Wratten 89B, er det et gel-filter?

Hvor mye kostet denne holderen?

Min interesse for ir foto har vokst de siste månedene,

så dette temaet passet mer ypperlig.

Wratten 89B (Kodak) er et gel-filter til ca 3-400 kr, og en holder kommer fort på cirka 1000kr.

Hoya R72 kostet egentlig 6-700 men er nå visstnok ikke i salg - men i USA selges den ennå for 37US$. Siden frakten er på ca 26$ tenkte jeg å finne ut først om det finnes i Norge...har sendt mail til xd.no men har ikke fått svar ennå!

Hoya-filteret er nok billigste løsning, mens Wratten-filteret med holder er noe dyrere men enklere i bruk. Det skyldes at man enkelt kan løfte opp filteret for å fokusere, istedet for å måtte skru det helt av..

Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt her i forumet så er ikke Wratten en produsent (lenger). Wratten 89B er en betegnelse på filter som tilsvarer betegnelsen R72 som Hoya bruker. Dessverre bruker forskjellige produsenter forskjellige betegnelser for å spesifisere filterene.

Videre skal filteret passe foran linsa. Da kan man ha en filterholder (finnes mange typer/standarder) hvorav Cokin er noe av det beste og dyreste. (Så vidt jeg har skjønt iallefall, jeg er ingen filterdude)

Det enkleste/minste/billigste er runde skrufilter, men de er trege å bytte rundt. Innstikkfilter er større/mer klumpete/mer fleksibelt og dessverre noe dyrere.

Du kan jo kjøpe et gelfilter og skjære det ut og lime det fast på UV-filter eller lignende. Velger du en overgang til en videre linsethread og tenker litt, så KAN resultatet bli bra. Litt kjipt å skjære i et filter til 400, da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...