Killswitch Skrevet 29. desember 2010 Del Skrevet 29. desember 2010 Godt spørsmål, er ikke helt sikker på hvor de vognene gikk hen. Mulig noen gikk til panserbataljonen \ tmbn, men dette er jeg som sagt ikke sikker på. Lenke til kommentar
jajajajajajajajajajajaja Skrevet 30. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2010 Ta en titt på dette! Dette er altså forsvaret anno 1996. Når TMBN var en vernepliktig avdeling. Med andre ord var vernepliktige tydligvis på et helt annet nivå rent stridsteknisk enn hva de er nå. Bruker vi tiden i verneplikten for dårlig? Går fokuset for mye bort i nånsens kontra å øve på det vi egentlig skal? Mange i dag får knapt oppleve kompaniet i angrep med skarp ammo. Her er en hel bataljon i aksjon med hele støtteelementet. Både fly, artilleri, og ingeniør er representert! Kjør debatt! fgtj + bs + pliktår. Jeg har da vitterlig vært med på skarpe angrep med bataljonen jeg også! Poenget er at det gjennomføres på en helt annen, og mer "økonomisk" måte nå enn tidligere. Som fotsoldat merker man nok ikke så mye til forskjellen fra filmen vist over, og dagens skarpe angrep. Men når man sitter med et større helhetsinntrykk (6sierra) merker man fort at det er 2 helt forskjellige verdner som vises her! Kan jeg få spørre om du har vært inne til førstegangstjeneste, eventuelt noe mer, før jeg retter på innlegget ditt? Godt spørsmål, er ikke helt sikker på hvor de vognene gikk hen. Mulig noen gikk til panserbataljonen \ tmbn, men dette er jeg som sagt ikke sikker på. De ble overført TMBN. Noen av vognene ble også satt til lagring. Lenke til kommentar
HOK Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Forsvaret burde legge ned 2bn og heller utvide Pbn. De skal jo utføre den tildels samme jobben, settes raskt inn. 2. Bataljon har ikke CV90, nærmest ubrukelig som "stormtropper" da. Kommer kjørende inn med SISU'er og MB'er Hørt om nasjonal beredskap? Poenget er at det til enhver tid er en avdelig som er ferdig utdannet og klar til å trå til om noe skulle skje. Om det kun er én stor avdeling vil det halve året ikke være noen på nasjonal beredskap. Kanskje gjøre slik som ArtBn? Én bataljon, to innrykk. Forøvrig syns jeg soldater i førstegangstjeneste blir lite prioritert, selv om man er i en såkalt prioritert avdeling som Pbn/2Bn etc. Jeg var selv i Pbn, og det var mye vi skulle hatt/gjort som ikke ble noe av grunnet økonomi. 1 Lenke til kommentar
Pleya Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Forsvaret burde legge ned 2bn og heller utvide Pbn. De skal jo utføre den tildels samme jobben, settes raskt inn. 2. Bataljon har ikke CV90, nærmest ubrukelig som "stormtropper" da. Kommer kjørende inn med SISU'er og MB'er Hørt om nasjonal beredskap? Poenget er at det til enhver tid er en avdelig som er ferdig utdannet og klar til å trå til om noe skulle skje. Om det kun er én stor avdeling vil det halve året ikke være noen på nasjonal beredskap. Kanskje gjøre slik som ArtBn? Én bataljon, to innrykk. Forøvrig syns jeg soldater i førstegangstjeneste blir lite prioritert, selv om man er i en såkalt prioritert avdeling som Pbn/2Bn etc. Jeg var selv i Pbn, og det var mye vi skulle hatt/gjort som ikke ble noe av grunnet økonomi. At soldater i førstegangstjeneste er for dårlig prioritert er jeg helt enig i. Man sier at verneplikt er best egnet som et rekrutteringsmiddel til de forskjellige utdanningsrettningene i forsvaret, men hva hjelper det å kalle inn folk til førstegangstjeneste, om avdelingene som de vernepliktige tilhører, verken har økonomi, mannskaper eller midler til å driftes på en ordentlig måte. Soldatene sitter da igjen med en negativ følelse og oppfattning av forsvaret. Men som jeg har uttalt meg om tidligere, så mener jeg at vi må utntytte utstyret vårt i mye større grad enn vi gjør i dag. Vi bare kjøper inn nytt og moderne utstyr, som er så dyrt at det går ut over andre ting i forsvaret. Hvorfor ikke kjøpe inn billigere og litt mindre moderne ustyr og så gi soldatene og avdelingene en skikkelig utdannelse på det, i stedet for å kjøre et utdanningsår med vernepliktige, uten tilstrekkelig med økonomi og mannskap. Etter at 2bn gikk over til kun hjulkjøretøyer/de skal gå helt over til bare hjulkjøretøyer, mener jeg at den nasjonale beredskapen er blitt svekket. For jeg er ikke i tvil om at Pbn er en mer slagkraftig avdeling med sine CV90, Leopard 2 og andre tyngre kjøretøyer. Lenke til kommentar
KingArms Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Vil si at det går raskere å mobilisere 2Bn med SISU, og få de på veien 20 mil, enn å mobilisere en masse CV90 og Leo 2 og få de 20 mil unna. Mitt synspunkt hvertfall. Vil også tro at Kp B og C går en god del lengre og mer enn stormerne, uten å vite det helt for sikkert. Var hvertfall sjelden de ikke var ute å marsjet og trente stridsteknikk på Mauken og andre steder. Lenke til kommentar
HOK Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Ja, det er nok lettere å mobilisere en gjeng SISUer enn CV90/Leo2, men samtidig er jo slagkraften betydelig svekket. Hvis det hadde vært SISU vs CV90, da vet jeg i alle fall hva jeg hadde villet sitte i. Lenke til kommentar
Pleya Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 (endret) Jo, men tenk dere det at halve året finnes det ikke en slagkraftig avdeling på belter og tyngre skyts i nord. På snø og i røft terreng er CV90 overlegen en SISU. Endret 2. januar 2011 av Pleya Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 2. januar 2011 Del Skrevet 2. januar 2011 Vil si at det går raskere å mobilisere 2Bn med SISU, og få de på veien 20 mil, enn å mobilisere en masse CV90 og Leo 2 og få de 20 mil unna. Mitt synspunkt hvertfall. Vil også tro at Kp B og C går en god del lengre og mer enn stormerne, uten å vite det helt for sikkert. Var hvertfall sjelden de ikke var ute å marsjet og trente stridsteknikk på Mauken og andre steder. Jeg som både har vært i Stormesk 3 og KbP får vel si at storm går mer enn nok de også. Rent styrkesmessig ligger nok panser et relativt godt stykke over 2.bn, fot og sisu er underlegne mot komboen leo2, cv90 og fot. Lenke til kommentar
saftsus Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 Jeg kan også informere at sisu trolig ikke vil holde 20mil langs vei, de går i stykker fortere enn du rekker å si tryllestav Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå