Gå til innhold

Integrere Marvell ACHI\RAID driver i XP installasjon


Knopfix

Anbefalte innlegg

Hei

 

Skal sette opp 2 SSD disker i RAID 0 i en dualboot med Win7 og XP 32 bit.

Har laget en bootbar USB minnepenn ved hjelp av Nlite og Flashboot da jeg ikke har diskettstasjon til å legge inn drivere med for XP installasjonen.

Under installasjonen ser jeg at Marvell driveren blir funnet men ender hele tiden opp med blåskjerm.

Er det noen andre drivere som må legges inn ?

 

Hovedkortet er P6X58D-E og driveren er STOR_all32_f6flpy32_1.2.0.7103_PV_Marvell

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkortet har 2 stk 6 Gbps sata 3 porter som bruker Marvell kontrollere mens resten av SATA portene bruker Intel kontroller, men disse har bare SATA2 3 Gbps støtte.

Skulle gjerne fått opp diskene på Marvell kontrolleren da de støtter Sata3.

Men hvis mulighetene er bedre med Intel oppsett så prøver jeg heller på det.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at Marvell har Raid mulighet. For Marvell 9128 Controller i bios du kan enten velge as Ide eller ahci.

Så drivere du har kan være feil (ikke sikker på det ), i tillefelle du velger å ha windows 7 på en disk hos Intel og XP på den andre tilkoplet på den Marvell eller omvend. Du kan prøve på diverse configurasjoner og se på noe tester deretter.

Eventuelt kjøpe en disk til, slik at du får raid 0 på Intel, og vanlig Sata i achi på det andre.

 

Men de ssd diskene er så kostbare at jeg får vondt i magen bare jeg skriver om det, eller helst at jeg tenker på det :)

Lenke til kommentar

Vell, du må ikke slenge inn noen annen driver enn RAID driveren i XP med nLite og ja, det er text mode.

Driveren er lik for ICH8R,9R og 10R og kan brukes om hverandre.

Har selv dratt array fra ICH9R til 10R og tilbake uten problemer, men sjekk HK produsenten for deres driver, ligger som oftest på hjemmesiden så slenger du KUN inn RAID driveren ikke AHCI under nLite, ellers kan du få BSOD merket jeg når jeg forsøkte for en del år tilbake.

Lenke til kommentar

Jeg brukte en tidligere modifisert XP CD som ga meg mye ekstra arbeid da den uansett førte til BSOD under installasjonen.

Dette burde jeg ha sjekket tidligere da det førte til mye ekstra arbeid. Typisk eksempel på ustrukturert feilsøk :nei:

La inn driveren Johome henviste til og alt fungerte med en gang.

Diskene er nå installert på Sata 3 portene med Intel RAID driver.

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...