Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Camry: Treg startmotor ved kaldt vær


aquafrank

Anbefalte innlegg

Hei, har en gammel sliter av en Camry, som plager meg en del ved kaldt vær.

Det er en -91 modell, som har passert 360 på tellerverket. 2,0I, med automatkasse.

 

Problem:

Jo kaldere det er ute, jo vanskeligere å få startmotoren til å gå.

 

Det som skjer, er at når jeg vrir nøkkelen i startposisjon, slår innslaget inn. Avhengi av temperatur, kan det ta ett halvminutt før selve startmotoren starter sin rotasjon(ved ca -10'C)!

Etter råd fra Toyota, ble kontaktpunktene i innslaget (startrele) byttet, begge sider samtidig.

Dette hjalp sånn ca 1% på problemet - 1800.- ut av vinduet.

 

Byttet deretter batteriet, da de mente at det kunne være her problemet lå, satte da i det beste Sønaak-batteriet (veit det ikke er slik det skrives).

Problem uendret.

 

Har målt litt strømbruk, for å se om det kunne være noe som stjeler strøm.

Batteri ved ca -7'C, ca 12,2V. 0A forbruk.

Ved nøkkel i startposisjon, ca 40A brukes av innslaget helt til startmotoren starter å snurre, da økes dette til 286A.

 

Det pussige, eller en av de pussige tingene, er at når startmotoren først starter å rotere, og det har tatt 15++sec fra innslaget slår inn til rotasjon, så er motoren svært treg for å få start. Virker rett å slett som den da har fått sprøytet inn MASSE bensin, og den hoster og harker som bare fy.

 

Det er også litt underlig, at om jeg kobler til batteriladeren med boost-funksjon, så starter rotasjonen i starteren momentant.

Boosteren leverer ca 17V på tomgang, vet ikke hvordan denne endres når det blir belastning.

 

Ellers, så starter bilen normalt ved greie temperaturer, og selv i kaldt vær, og når motoren har passert 69*C på kjølevannet, så starter den normalt.

 

Jeg mistenker derfor at det enten er noe med kaldstarten som holder igjen rotasjonen til x antall ml bensin er dytta inn i manifoilen, eller at selve starteren er sliten.

 

Jeg spør heller her, enn å bruke ennå flere tusen på reparasjoner med liten verdi, slik dette året har vært preget av (tenning komplett, starterkit, batteri, og vips, så var 7-8000 borte).

 

Håper noen kan bidra!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har vel sjekket alt av batteriledninger? Polene er reine? Sjekket at jordingskabelen mellom motor og gods/batteri er 100%? Målt spenningsfallet mellom startet og batteri både på + og - når du forsøker og starte? Foreslår at du løsner alle grove ledninger og pusser mellom kontaktflatene.

Lenke til kommentar

Det du burde har gjort var å ta ut starteren, sjekket børstene, smurt opp bediksdrevet og gjort den ren innvendig. Skulle noe være slitt så er startmotoren til toyota er lett/billig og renovere (om en ikke har 10 tommeltotter). Når du sier at å koble på en booster gjør at starteren fungerer "normalt" så betyr det at enten børstene, kommutatoren eller muligens begge er slitt.

 

 

Innmaten i startmotoren ser slik ut og kommutatoren er den messingfargede biten som sitter på høye side med sporene i. Børstene ligger mot kommutatoren og

blir sittende igjen i den ene enden når en tar ut innmaten.

komm4.jpg

 

Her ser du nærbildet av en slitt kommutator, denne pusses som sagt ned slik at den blir slett å fin igjen, så tar man en skrutrekker og graver bort dritten som ligger i sporene.

Kollektor.jpg

Lenke til kommentar

Kablingen er helt OK den, agvg. Vil tro at en ville hatt problemer ellers på året også om den var problemet, samt selv om motoren var varm og lufta ute kjølig som fy.

 

Ser ut som Rebel-Rider har svaret her, tror nok jeg må rive ut starteren og se på innmaten.

Vet at det er en byttestarter som står i, men hvor lenge denne har stått aner jeg ikke.

Får håpe på varmere vær, ikke søren om jeg stiller meg å mekker i disse kjølige dager.

Var derfor jeg fikk bytta kontaktorene i innslaget på verksted, var halvveis ihjelfrosset før panseret var åpnet :whistle:

Du vet forresten ikke om det er mulig å bytte børstene i disse starterne? Skal jeg først rive den fra hverandre, tror jeg nok at jeg velger å bytte slikt "småtteri".

Lenke til kommentar

"selvfølgelig" går det mulig å bytte børstene!, når du har demontert starteren så er de lett tilgjengelig. Husk at børstene er fjærbelastet og må låses av når du skal sette starteren sammen igjen, og at du slipper dem løs igjen når du har fått alt på plass.

 

 

Her ser du at børstene har "hoppet ut" (enden de sitter i kan skrus av som nevnt tidligere) disse må som sagt låses av før du får den sammen igjen.

startersolenoid0jv.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...