kenny28 Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Noen som kan lett forklare hvordan en ser forskjell på Gran og furu på avstand ? Noen som har en link til side der tresorter beskrives og med gode(store) bilder ? 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Gran: Furu: Bruk Google. Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 27. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2010 Takk for svar, men jeg lurte på hvordan man ser forskjell på avstand ? Hvis treet ikke har nåler, vil en da se forskjell på disse to ? Har de forskjellige form ? 1 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Hovedforskjellen er nålene. Furu har lange, mens grana har korte. Se bilde: Øverste bildet er av en gran. Du kan se at det er tettere, og nålene "henger mer". Dette kan selvsagt variere litt. Dersom du har både furu og gran i skogen, vil du helt sikkert kunne se forskjell på en viss avstand etterhvert. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Gran har som regel greiner helt ned, i motsetning til furu som har en "busk" i toppen, og gjerne en lang stamme uten greiner de første 6-7 meterene. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 30. desember 2010 Del Skrevet 30. desember 2010 Jeg er også interessert i sider med gode bilder og beskrivelser av trær. Problemet mitt er at jeg ikke bare må kunne se forskjell på gran og furu, men for eksempel forskjell på vintereik og sommereik, platanlønn og spisslønn, vanlig bjørk og hengebjørk, småbladlind og storbladlind osv kun ved å se en grein...gjerne uten blader. Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 31. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2010 Hovedforskjellen er nålene. Furu har lange, mens grana har korte. Se bilde: Øverste bildet er av en gran. Du kan se at det er tettere, og nålene "henger mer". Dette kan selvsagt variere litt. Dersom du har både furu og gran i skogen, vil du helt sikkert kunne se forskjell på en viss avstand etterhvert. Ser jo veldig godt forskjellen på disse bildene, men ute i naturen så er det vel ikke forskjellene så store som dette ? Mangler furuen alltid grener nederst ? 1 Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 31. desember 2010 Del Skrevet 31. desember 2010 Er jo to veldig ulike trær, ta en tur i skogen og sjekk selv. Ta bilder av de og studer hjemme. Furu har ikke grener nederst så lenge den er "voksen" små furubusker har nødvendigvis grener hele veien. Gran har alltid kun ett skudd i toppen som peker rett opp (type, sjekk juletreet ditt) mens furu som sagt har en "busk" og ikke et slikt skudd i toppen. 1 Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 5. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2011 Da har jeg lært å se forskjell på disse to ja Ikke så vanskelig nei Hva med Tyri, noen som har en god forklaring på det ? 1 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 Wikipedia om Tyri. 1 Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 5. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2011 Wikipedia om Tyri. Den var litt tynn(lite info) 1 Lenke til kommentar
havfal Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Den er ikke tynn i det hele tatt, det står akkurat hva tyri er i første setning. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Jeg er også interessert i sider med gode bilder og beskrivelser av trær. Problemet mitt er at jeg ikke bare må kunne se forskjell på gran og furu, men for eksempel forskjell på vintereik og sommereik, platanlønn og spisslønn, vanlig bjørk og hengebjørk, småbladlind og storbladlind osv kun ved å se en grein...gjerne uten blader. Du får sjekke pensumlista til landskapsarkitekter, anleggsgartnere osv. De lærer sånt. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Nå har jeg fagbrev som anleggsgartner, da. Skal om ca et år ta European Tree Worker-eksamen. Pensum har jeg, har også noen bøker, men savner gode bilder. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Jøss, hvordan lærer dere hvordan ting ser ut uten bilder i bøkene? Eller er bildebøker forbeholdt landskapsarkitekter. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 12. januar 2011 Del Skrevet 12. januar 2011 Nei, si det. Bøkene jeg har inneholder hvertfall bare svart/hvitt-skisser. Jeg lærer jo en del gjennom jobben, men siden akkurat dette med navn (+ latinsk navn) ikke er min sterkeste side, hadde det vært fint å kunne pugge litt frem mot eksamen. Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 13. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2011 Her er litt info som jeg har funnet : http://www.rogalandarboret.no/index.cfm?id=217515 http://no.wikipedia.org/wiki/Tre http://www.norsknettskole.no/fag/ressurser/itstud/fuv/dagfinnengen/ http://www.snl.no/barlind http://www.markblomster.com/Markblomster/Flora/Herbarium.html Skulle gjerne hatt en side som var mere detaljert og med nærbilder. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478 Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 (endret) Oj, her leser jeg veldig mye informasjon jeg ikke nødvendigvis, ville ha sagt meg direkte enig i. Jeg begynner med Gran. Den har jo som kjent en trekant-form. Korte barnåler og lange hengende kongler, som er rosa når de er helt ferske før de blir brune. Om greinene står opp, ned eller rett ut har ikke noe med treslag å gjøre, men med alder. Unge trær har grener som peker opp og gamle trær har grener som peker ned. Greinene på gran fremstår som tynnere, både fordi de er det og fordi de ikke har nåler som gjør dem "lodne" og tjukke. Om du ser på en avkappet stubbe på gran vil du se at den rotner i midten på stubben, mens ytterkantene står. Furu har, på voksne trær, ikke grener nederst. Har tjukkere greiner enn gran og den har grønne (ikke rosa, som grana) kongler som blir brune. Greinene kan stå litt til alle kanter, og kan være ganske ujevne mtp. rakhet, i motsetning til gran. Furua har dessuten et rød/orange - skjær i fargen, det grana er mer grå. Furustubber rotner, i motsetning til granstubber, utenfra og inn. Og denne kjernen som gjør at det råtner utenifra er da fylt med harpiks (som med furuveden blir omtalt som tyri). Tyri brukes som Wikipedia beskriver som råstoff til tjære. Tyri er helt enkelt furu-kvae. Håper dette var til litt hjelp. Nå har man jo flere bartrær her til lands, som Einer og Lerk, men de har jo ikke noe med gran og furu å gjøre. Endret 16. januar 2011 av Slettet+981723478 Lenke til kommentar
kenny28 Skrevet 27. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2011 Er det noen som vet hvor en kan laste ned likt eller dette bildet : http://www.snl.no/l%C3%B8vtr%C3%A6r bare i større format ? Jeg prøver å printe dette ut på A4 ark men bilde har så dårlig oppløsning at resultatet blir ikke bra. 1 Lenke til kommentar
KattaErDau Skrevet 7. februar 2011 Del Skrevet 7. februar 2011 Gran har oftest en mörkere stamme enn furu. Furu har nesten runde kongler, mens grana har avlange. Granas greiner går lengre ned på stammen enn hos furu, og furu har oftest en mer "rund" form enn grana. Grana er oftest mörkere i barnålene også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå