FulltNavn Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 jag førstår inte helt din empiriska linje Stjerneskruen, så kanske om du tar exempel i http://quran.com/2/106 och førklarar den med hjælp av http://quran.com/18/27 ..kanske det blir klarare då..? Lenke til kommentar
Stjerneskruen Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 jag førstår inte helt din empiriska linje Stjerneskruen, så kanske om du tar exempel i http://quran.com/2/106 och førklarar den med hjælp av http://quran.com/18/27 ..kanske det blir klarare då..? Vel, nå er ikke jeg muslim, jeg bare gjengir det svaret jeg har fått av muslimer når jeg har stilt dem samme spørsmål trådstarter her stiller. Imidlertid er svaret fra disse muslimene sirkelargumentasjon på sitt beste, en form for logikk som synes å være selve grunnstenen i mange religiøses argumentasjonsrekker. Jeg er forøvrig kjent med abrogation-konseptet i islam. For de som ikke kjenner det er det at når to biter informasjon i koranen motstrider hverandre tar det siste presedens over det første. Ikke mindre festelig blir det da når muslimer utroper koranen til å være feilfri og kjemisk renset for selvmotsigelser, det tatt i betraktning at abrogation er med i regnestykket. Særlig imponerende blir det altså ikke når en slik catch-all exception-klausul utdefinerer en hver selvmotsigelse som måtte dukke opp. Det blir som å selv påstå å være et 100% perfekt menneske.....bare man ser bort ifra de feil eller mangler man måtte ha. For Muhammed var nok dette en svært kjekk mekansime når han fant det for godt å ombestemme seg eller når tidligere direktiver ikke lenger gavnet ham så godt. 2 Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 Mitt tips: Mohammed dro samtlige åpenbaringer rett ut av løse luften, alt etter hva som var beleilig for Mohammed akkurat da. For eksempel i forbindelse med giftemålet med Zaynab. Mohammed fikk "tilfeldigvis" en åpenbaring fra Allah om at det var helt greit å gifte seg med henne (Koranen 33:37). Han hadde også gudommelige åpenbaringer som ga utvidede gifterettigheter spesifikt til Mohammed (utover de fire konene som egentlig er tillatt ifølge koranen), samtidig som han forbød svigersønnen å ha mer enn én kone (Mohammeds datter) mens alle andre muslimer kan ha fire (koranen 33:50 og Sahih Bukhari 7:62:157). Eller da Mohammeds soldater kom over en karavane som de hadde lyst til å plyndre, men det var i en hellig måned, så dette var forbudte aktiviteter. De plyndret karavanen likevel, og Mohammed fikk en svært så beleilig åpenbaring som oppsummert forteller at selv om det er synd å drepe i en hellig måned, var det greit fordi de drepte ikke var muslimer og det ville vært en verre synd å la dem slippe unna (Koranen 2:217). Mohammed var åpenbart en luring som diktet seg akkurat de åpenbaringene han hadde lyst på, og muslimene lar seg villig lure den dag i dag. His revelations, henceforth, are so opportune and fitted to particular emergencies, that we are led to doubt his sincerity, and that he is any longer under the same delusion concerning them. (Irving, The Life of Mahomet, p. 237). 2 Lenke til kommentar
Huggslangen Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 (endret) Her er det flere som treffer spikeren på hodet, og det gleder meg stort. Robert Spencer snakker om akkurat dette tema: Endret 4. januar 2011 av Huggslangen Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 6. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2011 Du konsentrerer deg bare om lederstillingen. Hvorfor ikke lese hvilken rettighter kvinner fikk under profetens tid? Så du mener at kvinner mistet sine rettighter etter islam? Det var ingenting i VEIEN for fullstendig sosial, økonomisk og seksuell likestilling for kvinner og menn, før de abrahamittiske lovverkene ble skrevet. Før disse fantes det ingen lovverk som var gitt av guden (som menneskene som har problemet med å svare på dette spørsmålet tror på), og dermed trengte ikke menneskene å følge noe lovverk, og var frie til å ha fri likestilling mellom kjønnene OM DE ØNSKET DET. Nå kan man ikke ha det innenfor Islam, utenom i et sekulært Islam. Der ligger problemet. FØR lovene, kunne menneskene ikke vite hvordan de skulle oppføre seg. Gikk de da fortapt, eller ble de tilgitt? Hva om de levde i fullstendig likestilling med sine kvinner? Gikk de da fortapt, eller ble de tilgitt? ... Dersom gud elsker menneskene, og kvinner flest ønsker frihet og eierskap over seg selv og sin kropp og sin tid og sine liv, hvorfor ville gud gitt menneskene moselovene eller koranen -- som stripper kvinners rettigheter til en brøkdel av mannens, og fratar alle mennesker friheter til å bestemme over sine egne liv og ta egne valg? (Jeg spiser svinekjøtt, jeg spiser kjøtt med blod, jeg har hatt sex uten å være gift, jeg tror ikke på noen gud, jeg har tegnet muhammed, jeg har tegnet jesus, jeg følger ingen religiøse lover men er helt fri fra disse fordi jeg lever i et sekulært samfunn, jeg verken dreper eller hetser homofile eller ekteskapsbryter, og så videre.) Lenke til kommentar
Huggslangen Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 Et sekulært Islam bryter med Islams lover, og er pr. Islams definisjon ikke Islamsk. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå