Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

15 år: Hjemmetrening eller SATS?

Nani95

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en gutt på 15 år som er veldig veltrent. Jeg har trent P90X i et halvt år nå, så jeg er ikke akkurat i dårlig form, for å si det sånn.

Men i P90X bruker man mest egen kroppsvekt, derfor vil jeg ta det neste steget nå og begynne å bygge litt. Men jeg vil ikke bli noen bodybuilder, det er ikke det som er målet.

Derfor hadde jeg bestemt meg for å begynne på SATS i januar. Men det koster jo 6000 kroner i året! Derfor har foreldrene mine gitt meg et valg. Enten betaler jeg 3000 og de 3000 til SATS, eller så får jeg bygge mitt eget "hjemmestudio" til maks 10 000 kroner som skal brukes over flere år. Altså null treningsstudio.

Derfor trenger jeg hjelp med hva som er best å kjøpe. Er det best å kjøpe en benk, stang og masse vekter eller er et multigym best? Husk; jeg vil bli en del større, og det skal vare lenge!

Har sett på denne benken, den ser rimelig ut:

http://www.xxl.no/hjemmetrening/trimapparater-utstyr/multigym-pressbenker/160-bench-1044077

Hva syns dere?

Og hvor kan jeg få det billigst? Og er det noe romjulssalg på slike ting?

Jeg har 5000 kroner å bruke i første omgang!

Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En som spurte om det samme for ikke så lenge siden. Jeg trener hjemme i kjelleren og jeg benytter meg av en abilicabenk som jeg kjøpte for omtrent 5200kr. Da har jeg benk, stang og 93 kg vekter. Dette har fungert for meg nå i ca 4 måneder og jeg har allerede hatt stor framgang.

Vil anbefale deg benk framfor multigym. På multigym er det ingen form for støttemuskulatur og det er også på de fleste jeg har prøvd og sett svært begrenset tilgang av ryggøvelser (ofte ingen)

"www.abilica-online.com"

Lenke til kommentar

Jeg ville heller gått for denne da du vil få (bedre) sikring på knebøy (noe som er viktig), noe jeg savner der jeg trener. Du vil også få mer vekter. Ble litt usikker hvor godt den er skikket til benkpress, men hvis du skal trene alene ville jeg heller brukt hantler da det er tryggere hvis du ikke skulle få opp vektene igjen. En ting du burde være klar over er at vektskivene er mindre i diameter enn olympiske vekter. Dette gjør at stangen vil ligge mye lavere når du tar markløft.

Ellers burde dere også skaffe dere gulvplater som tåler markløft, jeg er usikker hva som er anbefalt. Men noe som tåler litt.

Lenke til kommentar

Jeg ville heller gått for denne da du vil få (bedre) sikring på knebøy (noe som er viktig), noe jeg savner der jeg trener. Du vil også få mer vekter. Ble litt usikker hvor godt den er skikket til benkpress, men hvis du skal trene alene ville jeg heller brukt hantler da det er tryggere hvis du ikke skulle få opp vektene igjen. En ting du burde være klar over er at vektskivene er mindre i diameter enn olympiske vekter. Dette gjør at stangen vil ligge mye lavere når du tar markløft.

Ellers burde dere også skaffe dere gulvplater som tåler markløft, jeg er usikker hva som er anbefalt. Men noe som tåler litt.

Skjønner!

Men den tar en god del plass og for en eller annen grunn likte jeg den første idéen min bedre.

Kjøpe denne benken:

http://www.xxl.no/hjemmetrening/trimapparater-utstyr/multigym-pressbenker/weider-290-wc-treningsbenk-1057558

Og stang og vekter opp til 90 kg.

Det blir en totalpris på rundt 5000 kroner.

Jeg liker den benken fordi det er mulighet for mye trening av lår og rumpe også faktisk, hehe. Så har den bra curl greie. Så på den i går, og den er utrolig komfortabel også! Men den har jo sikring også?

Lenke til kommentar

Den du linker til ser veldig ustabil ut. Er ikke mye på bakken som hindrer at stativet velter. Kan godt være at det er nok, men husk på at når du er sliten etter et sett vil du unngå å bruke mye tid på å være forsiktig når du tar av deg stangen.

Litt plass må du regne med, men vil ikke påstå at du sparer så mye plass ved å bruke den fra XXL. Knebøy, markløft og benkpress (eventuelt med hantler) er de viktigste øvelsene du SKAL gjøre. Egentlig kommer du ganske langt ved å bare ha en stang med litt vekter i starten hvor du bygger på med hvilestativ til knebøy, benk og så hvilestativ til benkpress. Et gulv som tåler at du kaster av deg vektene er VIKTIG!

Lenke til kommentar

Den du linker til ser veldig ustabil ut. Er ikke mye på bakken som hindrer at stativet velter. Kan godt være at det er nok, men husk på at når du er sliten etter et sett vil du unngå å bruke mye tid på å være forsiktig når du tar av deg stangen.

Litt plass må du regne med, men vil ikke påstå at du sparer så mye plass ved å bruke den fra XXL. Knebøy, markløft og benkpress (eventuelt med hantler) er de viktigste øvelsene du SKAL gjøre. Egentlig kommer du ganske langt ved å bare ha en stang med litt vekter i starten hvor du bygger på med hvilestativ til knebøy, benk og så hvilestativ til benkpress. Et gulv som tåler at du kaster av deg vektene er VIKTIG!

Ustabil er den absolutt ikke. Har sett på den 2 ganger og prøvd den. Den er mye tyngre og større en det ser ut som om den er!

Er det veldig viktig med et gulv som tåler at man kaster vektene egentlig?? Hvordan skal jeg få til det?

Lenke til kommentar

I starten er det nok ikke så viktig, men når du begynner å presse deg selv i knebøy og markløft er det greit å kunne kaste/slippe stangen hvis du ikke klarer løftet, samme hvis du trener bryst med hantler.

Er usikker på hva styrkevekt-klubber pleier å bruke på gulvene. Du kan jo spørre First Best her på forumet, hun driver med slikt :)

Lenke til kommentar

I starten er det nok ikke så viktig, men når du begynner å presse deg selv i knebøy og markløft er det greit å kunne kaste/slippe stangen hvis du ikke klarer løftet, samme hvis du trener bryst med hantler.

Er usikker på hva styrkevekt-klubber pleier å bruke på gulvene. Du kan jo spørre First Best her på forumet, hun driver med slikt :)

Hun sa hun ikke helt visste hva man kunne bruke hjemme :p

Lenke til kommentar

Bestiller på nett og henter pakken på Gardermoen? :)

Den muligheten har du og det er gratis. Jeg måtte betale 1000kr i frakt for å få det hit opp i Nord.

Er det gratis frakt til Gardemoen?

Men jeg skjønner ikke helt. Får man med 40 kg vektskiver eller 70? Det vil spille en stor rolle når jeg tar valget!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...