Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med Blue Screen etter installasjon av mer RAM (Tidl.prob.løst - NÅ: Problemer med RAM i Dual Channel)

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-t8fn5F

For å få double data rate, så MÅ det sette brikker av samme type i samme kanal. Dette har jeg sagt tidligere, men hvis du fortsatt ignorere det man har sagt tidligere, så er det nytteløst å diskuterer videre..

Beklager så mye, sjef, det fikk jeg ikke med meg at du har sagt..

Håper det går greit for deg ? ;-)

Kunne sikkert slått opp dette selv, men hvor mye forbedring snakker vi da om ?

Double så kan man jo tenke seg "dobbel".. Er dette tilfelle ?

jepp det blir statisk neste en fordobling av båndbredde.

Så om jeg fikk valget mellom å kjøre 2x2GB med 8 Gb båndbredde

og

2+1*2+1 GB 4 Gb båndbredde, så ville jeg valgt første alternativ.

Sjef.. he he. ja ja, men men, but but, osv osv....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jepp det blir statisk neste en fordobling av båndbredde.

Så om jeg fikk valget mellom å kjøre 2x2GB med 8 Gb båndbredde

og

2+1*2+1 GB 4 Gb båndbredde, så ville jeg valgt første alternativ.

Sjef.. he he. ja ja, men men, but but, osv osv....

Såpass ja... Da skal jeg hvertfall prøve dette!

Bare husker når jeg satt sammen denne maskinen, så ville den ikke kjøre systemet

med Dual Channel... Så har brukt de 2x1gb i slot 1 og 2 hele veien.

På den tiden gadd jeg ikke begynne å styre med timings, BIOS, osv for å få

det til å funke.

Men mens jeg har deg på tråden - 8800GT kontra nye skjermkort som 460 GTX, 470 GTX,

HD 6870, HD 6950.

I mitt relativt "gamle" system (er vel PCI-E 1.1 også vil jeg tro..?!) - vil jeg få

store forbedringer med et nytt skjermkort ?

Eller bør jeg kline til med alt av maskinvare hvis jeg først skal kjøpe nytt skjermkort ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

spiller svært sjeldent og har ikke kjøpt skjermkort siden 8800GTS, så der er nok andre som kan svare bedre på, men regelen er at CPU, Minne og Skjermkort bør være av samme størrelse for optimal opplevelse. Nytter ikke med et supert skjermkort på råttent minne eller CPU. Alle tre bør være i samme divisjon. Selv har jeg på min stasjonære en Q6600 med DDR2-pc6400 minne og 8800GTS skjermkort, så det som er unødvendig stort på det systemet er vel CPU'en...

Lenke til kommentar

Kommer også litt ann på selve spillet, noen spill er flinkere til å benytte seg av gpu enn selve cpu og dermed så trenger ikke en nødvendigvis å ha en så utrolig kraftig cpu for å kunne nyte spillet greit.

Det er dog ikke noe tvil at om man ønsker mest mulig ytelse så må man vel i snitt oppgradere hovedkort , cpu , minne og skjermkort ca hvert andre år samt sannsynligvis.

Med Trådstarters oppsett så tror jeg nok at det beste kan være å vente til litt på nyåret og finne ut da om han skal sette igang med en oppgradering av hele systemet eller om han kan greie seg med feks et 6850 Amd skjermkort en stund.

Lenke til kommentar

nå har jo dette oppsettet fungert med brikkene som følger: 2gb/2gb/1gb/1gb.

men som tipset prøvde jeg å sette det i dual channel: 2gb/1gb/2gb/1gb.

dette fungerte ikke med alle fire brikkene...

rakk bare å boote med to av brikkene (2gb/../2gb/..), men så ikke ut som

det fungerte heller...

det samme gjaldt også når maskinen var ny, det funket ikke å kjøre minnet i Dual Channel, og

uten å prøve løse dette lot jeg de bare stå i Single Channel...

noen som har hatt problemer med Dual Channel, og har noen tips til dette ?

Lenke til kommentar

Fungerer ikke Dual Channel i det hele tatt og du har brukt oppsettet som er anbefalt i manualen til hovedkortet vil jeg anta at det er hovedkortet som har et problem og ikke minnet.

Tipper man kan kalle dette et defekt hovedkort.

Såpass... Altså... RAM'en jeg kjøpte står jo ikke på QVL... (Visste jo ikke hva det var når jeg kjøpte delene.. ;-) ) Men defekt når det har funka i så mange år ? (Dog ikke i Dual Channel da..)

Lenke til kommentar

Fungerer ikke Dual Channel i det hele tatt og du har brukt oppsettet som er anbefalt i manualen til hovedkortet vil jeg anta at det er hovedkortet som har et problem og ikke minnet.

Tipper man kan kalle dette et defekt hovedkort.

Såpass... Altså... RAM'en jeg kjøpte står jo ikke på QVL... (Visste jo ikke hva det var når jeg kjøpte delene.. ;-) ) Men defekt når det har funka i så mange år ? (Dog ikke i Dual Channel da..)

Om du mener rammen ikke står på lista over støttede minnebrikker så synnes det er litt rart at den fungerer såpass bra som den gjør i det hele tatt. Med riktige innstillinger i bios og litt slakkere timings på minnet burde det jo i utgangspunktet la seg kjøre i dual channel uten problemer.

Men joda, har sett mange snedige problemer over tid. Antar at pcen din er klar for en oppgradering.

Lenke til kommentar

Om du mener rammen ikke står på lista over støttede minnebrikker så synnes det er litt rart at den fungerer såpass bra som den gjør i det hele tatt. Med riktige innstillinger i bios og litt slakkere timings på minnet burde det jo i utgangspunktet la seg kjøre i dual channel uten problemer.

Men joda, har sett mange snedige problemer over tid. Antar at pcen din er klar for en oppgradering.

Joda.. Skal ikke nekte for det...

Dog funker den greit for den bruken den har pr i dag, da jeg dessverre har vært student 1,5års tid, og egentlig ikke bruker den no særlig.

Derfor hadde det jo vært kjekt med max ytelse av det man har.. :-)

Lenke til kommentar

Jeg tror vi kan strekke oss til å skylde på hovedkortet her. Hovedkort med nVidia-brikkesett er ikke heeelt ukjent for å ha en del nykker. Hvis jeg hadde vært på studentbudsjett, så hadde jeg kjøpt dette kortet for å erstatte mitt 680i SLI. Noe å tenkte på for deg?

Ja, kanskje jeg skulle spytta inn litt i ett 775-hovedkort som funker istedet ja...

Trenger jo absolutt ikke noe SLI-kort pr dags dato hvertfall, da det er håpløst å

finne dette skjermkortet til salgs.. :-)

Lenke til kommentar

Men mens jeg har deg på tråden - 8800GT kontra nye skjermkort som 460 GTX, 470 GTX,

HD 6870, HD 6950.

I mitt relativt "gamle" system (er vel PCI-E 1.1 også vil jeg tro..?!) - vil jeg få

store forbedringer med et nytt skjermkort ?

En liten sammenligning. (6870 / 6950 overtar for 5770/5850 og er ikke med i tabellen ennå)

Med forbehold om at CPU på din maskin "kan" være flaskehals.

Compare Nvidia Geforce GTX 470, ATI Radeon HD 5850, Nvidia Geforce GTX 460, ATI Radeon HD 5770, Nvidia Geforce 8800 GT

Lenke til kommentar

En liten sammenligning. (6870 / 6950 overtar for 5770/5850 og er ikke med i tabellen ennå)

Med forbehold om at CPU på din maskin "kan" være flaskehals.

Hjertlig!

Hvis jeg ikke leser den helt feil, ser det hvertfall ut som om nytt skjermkort vil bidra kraftig isolert sett.

Men så er det jo CPU. Men er jo ikke selve hastigheten på CPU'n og FSB som isåfall er problemet.

Men størrelse på BUS'r, Cache, osv.

Et nytt 775-hovedkort med 4 gb DDR3-minne burde vel også bidra en del.

Fortsatt GANSKE mye billigere enn en helt ny maskin.

(500 hk + 500 minne + 1500 skjermkort = 2500

kontra en 6-7000).

Lenke til kommentar

UPDATE:

Btw... Nå kjører jeg 4gb i Dual Channel.

Har ikke vært hjemme "hos" denne maskinen på lenge... Og har heller ikke fått

prøvd ordentlig med de 2 2gb-brikkene.

Men det funket med en gang...

Og det virker som det går litt kjappere også.

Plutselig ble både Black Ops og BF: Bad Company 2 veldig spillbart... :-)

PS: Merkelig at ikke alle 4 brikkene da fungerer i Dual Channel når de fungerer i Single...

Endret av amunds
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...