Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med Blue Screen etter installasjon av mer RAM (Tidl.prob.løst - NÅ: Problemer med RAM i Dual Channel)

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-t8fn5F

: Vannligvis når man kjøper 2 brikker samtidlig av samme type så er det 99% sannsynlighet for at de er av akkurat samme type med mindre butikken roter noe innmarig.

Det er sannsynlig at Hovedkortet til TS har et problem da han kan kjøre de orginale 2x1Gb brikkene fint i single channel, men får BSOD i Dual Channel.

Sannsynligvis et hovedkort med problemer, noe han bør sjekke ut via memtest86 og teste hver rambrikke i hvert spor.

Det er mye sannsylig at det virker ja, men å kjøpe et kit, så vet man at de to, tre eller fire brikkene er testet sammen.
Som sagt tidligere, for å utelukke problemer, så kjøper man kit.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om jeg er enig med Sundan at det er lurt å kjøpe ideniske brikker når man like godt kan så er det i grunn ingenting som gjør at ikke teknisk sett skal fungere helt fint med brikker som er forskjellige. Noen tekniske specs som - i dunno - EEC og sånt må sikkert være like for at de er kompatible - og du må sansynligvis ha samme størrelse på brikkene som deler kanal (tror jeg - dog dette er jeg som sagt ikke sikker på) så skal det teknisk sett være fint mulig å bruke forksjellige brikker.

Eksempelvis brikker fra forskjellige merker som har samme specs untatt forskjellige Mhz spesifikasjoner burde gå fint dog jeg ville sattt parameterene for dem i BIOS manuellt for å være sikker.

Poenget mitt er at jeg er ikke enig i at man må generelisere at man MÅ ha matchende "kits" av brikker for å bruke dem sammen og ei heller kun brikker osm er på kompatabilitetslisten til hovedkortet. Det er selfølgeig optimalt for å forenkle bruken av dem og minimere mulige problemer som oppstår - men helt nødvendig er det ikke så lenge du holder tungen rett i munnen i forhold til brikkene du kombinerer.

Jeg har selv aldri opplevd å IKKE kunne få vilkårlig RAM av riktig type til å fungere på en maskin - gitt at man er villig til å sette sintillingene i BIOS manuellt, og jeg har også ofte brukt RAMbrikker av forskjellige specs sammen uten så mye trøbbel. Det går ofte ikke automatisk lenger da, men med manuelle instillinger går det meste greit.

-Stigma

Lenke til kommentar

Det er mye sannsylig at det virker ja, men å kjøpe et kit, så vet man at de to, tre eller fire brikkene er testet sammen.

Som sagt tidligere, for å utelukke problemer, så kjøper man kit.

I min erfaring er dette et pent markedsførings-gimmick , det produsenten ikke sier er egentlig at de garanterer for at brikkene har blitt produsert med akkurat den samme Ram'en med feks 6ns eller 7ns og mengde I steden for at man benytter seg feks av 16 x 256 og så senere 8 x 512 til nyere brikker.

På relativt moderne hovedkort så har jeg testet å leke meg med forskjellige minnebrikke komboer og det er morsomt hvor bra det feks fungerer med 1x1Gb + 1x2Gb + 1x1Gb + 1x2Gb (6Gb ram i dual channel).

Uansett du har faktisk rett i det du sier, men i min erfaring så har jeg faktisk ikke erfart det produsentene hevder.

Lenke til kommentar

Jeg har satt Memory Timings manuelt nå - men bare de "vanlige", ikke de avanserte.

Dvs 5-5-5-18.

Etter avinstallering av Nvidia-grafikkdriverne, så har jeg som sagt drevet på i hele dag uten noen blåskjerm. Og jeg skal ikke garantere at problemene er over - men har ikke vært i nærheten av så mange timer med spilling uten blåskjerm underveis i problemukene.

Har lest litt rundt på treff jeg fikk på google på disse feilmeldingene - og spesielt

om SYSTEM SERVICE EXCEPTION, så sier de på techspot (eller hva det heter) at det er veldig vanskelig å påpeke akkurat hva som er problemet - selvom det f.eks skyldes på Kernel, så trodde microsoft-tech'ene at det ikke var det som var problemet.

Når jeg sjekket opp litt rundt IRQL NOT LESS OR EQUAL (eller noe slikt) så var problemet ofte pekere som peker på deler av memory som ikke finnes/ikke inneholder det som man trodde det ble pekt til.

Driverproblematikk.

Fant også en annen side - hvor en påstod at problemet var når de nye NVIDIA-driverne ble installert med antivirus (og muligens win brannmur) på.

Jeg har ingen egne meninger rundt dette emnet - men det virket som det fungerte med de nvidia-driverne win7 selv fant hele dagen. La inn de nye like før jeg dro, og skal teste en del i morgen.

Hva gjelder minnebrikkene - så har de samme specs på alt jeg kan finne (bortsett fra størrelsen selvsagt).

Er det lurt å også sette de Avanserte Minneinnstillingene manuelt ?

Kan noen isåfall hjelpe meg med de...

Har satt de 4 "vanlige" til 5-5-5-18 (som det står på begge kit'ene jeg har).

Lenke til kommentar

Installerte de nyeste driverne etter å ha drevet i mange timer uten blue screen.

Det gikk forsåvidt ganske mange timer til, så trodde det hadde løst seg -

men så kom det en blue screen når jeg skrudde på maskinen i dag.

Så nå har jeg (igjen) fjernet de driverne, og lagt inn ett hakk eldre drivere.

Lenke til kommentar

Installerte du den nye driveren med brannmur å antivirus avslått?

Avast var deaktivert, og det samme var Win brannmuren.

Men når det gjelder Avast da, så får man ikke avsluttet hele greia...

Må bare deaktivere skjold eller hva det heter..

Vet ikke om det er avgjørende jeg !?

Endret av amunds
Lenke til kommentar

Hadde prøvd en litt eldre driver jeg.

Får du ikke noe BSOD med feks November Driveren så er det jo klart hva som utgjør problemet på pcen din.

hehe.. ser vi er litt like... ;-)

nevnte et par poster før her at jeg prøver en eldre driver...

jeg gjorde det i dag tidlig når jeg fikk BSOD med den nyeste, og nå har det fungert

hele dagen med den forrige driveren...

så det kan jo virke som de nyeste driverne ikke er helt som de skal...

men merkelig hvis jeg er den eneste som har disse problemene..

Lenke til kommentar

Tja, det er ikke uvanlig for å si det sånn at i noen tilfeller så kan oppsettet på systemet ditt være akkurat den avgjørende faktoren for at ting fungerer eller ei.

Når Januar driveren kommer ut så kan du jo teste denne, gjentar problemet seg på driveren så antar jeg at det er lurt å kontakte Amd sine supportfora og se hva de ønsker av informasjon av deg for å finne ut hvorfor dette oppstår (da er det sikkert flere som opplever det samme).

Har dog hørt at Desember driveren er litt buggete dog.

Lenke til kommentar

Ja, for all del.

Jeg "byttet" om til forrige driver i går tidlig.

Maskinen stod mer eller mindre på hele dagen, og ingen blue screen.

Så er blitt ganske sikker på at det er de nyeste driverne som er problemet, og ikke RAM'n.

PS: Har GeForce - så det er nVidia...

Lenke til kommentar

Har du kjørt memtest med hver enkelt brikke alene og etterpå parvis med diverse innstillinger og kombinasjoner?

Prøv uten de eldste brikkene. Hadde du ikke tidligere problemer med å få kjørt de eldste brikkene i par?

Miksing av minne kan være problematisk om man setter minne med chips (ICene som er loddet fast på PCB) fra ulike produsenter i samme kanal. Hvis man i 2006 mikset brikker med TCCD og BH-5 så funket det svært dårlig da de opererte på ulik spenning og med andre tilgangstider. Situasjonen er en del bedre i dag da minnet feks kan være spesifisert for i7 og da opererer på <=1.65v og som regel har CAS latency mellom 6-11. Antar at det i dette tilfellet er snakk om DDR2 og det er større variasjoner mellom brikker der enn på DDR3 som i større grad følger de bestemte spesifikasjoner. På DDR2 har man brikker som opererer på 1.6 v og andre som oppererer på 2.3 v Hvis man mikser dette i én og samme kanal kan stabiliteten bli svært dårlig.

Det er uansett få programmer og spill som drar eksepsjonell nytte av av > 3 GiB. 4 GiB er derfor tilstrekkelig for de fleste bruksområder.

Stabilitet > ekstra kapasitet.

Det hender minnekontrollere håndterer "sære" minneoppset men det kan medføre kompromiss mtp ytelse og stabilitet.

I min erfaring er dette et pent markedsførings-gimmick , det produsenten ikke sier er egentlig at de garanterer for at brikkene har blitt produsert med akkurat den samme Ram'en med feks 6ns eller 7ns og mengde I steden for at man benytter seg feks av 16 x 256 og så senere 8 x 512 til nyere brikker.

Kall det gjerne gimmick, men det er uansett en fordel å få chips med lik spesifikasjon noe man ikke er garantert dersom man kjøper én brikke først og så én brikke til noen måneder senere. Produsenten kan gjøre forandringer mellom ulike revisjoner uten å opplyse om dette.

Har opplevd færre problemer med minne kjøpt i sett enn enkeltvis.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

et lite tilskudd til denne tråden, ikke for å si noe negativt om nVidia, men jeg opplever det som mindre mikkmakk med Intel enn med nVidia.

Generell feilsøkingsmetode er å eliminere potensielle feil. I dette tilfelle kan minnebrikker fra et non matching kit være en realitet. Det er ikke for å fremheve noen gimmick eller så, men debatten om kit eller ikke er liksom lagt død for flere år siden da ddr 2 kom..

Lenke til kommentar

Hvorfor setter du Intel opp imot NVIDIA (det er flere år siden det het nVIDIA) da de i liten grad har konkurerende produkter?

Det er uansett ikke rettferdig å sammenligne løsninger integrert i én enkelt brikke med løsninger der flere komponenter er loddet fast til et kretskort da det er evindelig mye mer som kan gå galt med sistnevnte.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Nå har dette funket fint i flere dager med eldre skjermkort-drivere.

I det gikk aldri mer enn kanskje 2 timer mellom hver BSOD (som regel mye kortere)

når jeg hadde de nyeste driverne.

Så, uten at jeg skal si det 110% sikkert, virker det veldig som om det er skjermkortdriverne

som var problemet.

Hva minnebrikkene anngår, så er det jo faktisk flere år mellom disse to settene.

Men alt av dokumentasjon som en kan finne, oppgir samme spesifikasjoner.

Nå fungerer iallefall alt strålende.

Har nå minnebrikkene i disse slot'ene: 2gb / 2gb / 1gb / 1gb

Mange sier man hvertfall IKKE skal sette de slik, men det fungerer nå...

Er det noe poeng ytelsesmessig å sette de: 2gb / 1gb / 2gb / 1gb ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvorfor setter du Intel opp imot NVIDIA (det er flere år siden det het nVIDIA) da de i liten grad har konkurerende produkter?

Det er uansett ikke rettferdig å sammenligne løsninger integrert i én enkelt brikke med løsninger der flere komponenter er loddet fast til et kretskort da det er evindelig mye mer som kan gå galt med sistnevnte.

Vel han har nForce brikkesett og det er konkurrent med Intel på brikkesettsiden.

Chipsettet er jo det som styrer hele hovedkortet, men det trenger jeg ikke å fortelle deg..

Lenke til kommentar

Anbefalt minneoppsett er kanskje tilgjengelig i hovedkortmanualen eller på produsentens forum.

:
Beklager, glemte at det fantes konkurerende brikkesett, og tenkte at de kun konkurrerte i mainstream-grafikk-segmentet. Mulig det er fordi jeg er så vant / fornøyd med 1366- og 1156-platformene at det er lett å glemme produkter fra tidligere år. Nå skjønner jeg hva du mente.

Endret av Øystein
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Nå har dette funket fint i flere dager med eldre skjermkort-drivere.

I det gikk aldri mer enn kanskje 2 timer mellom hver BSOD (som regel mye kortere)

når jeg hadde de nyeste driverne.

Så, uten at jeg skal si det 110% sikkert, virker det veldig som om det er skjermkortdriverne

som var problemet.

Hva minnebrikkene anngår, så er det jo faktisk flere år mellom disse to settene.

Men alt av dokumentasjon som en kan finne, oppgir samme spesifikasjoner.

Nå fungerer iallefall alt strålende.

Har nå minnebrikkene i disse slot'ene: 2gb / 2gb / 1gb / 1gb

Mange sier man hvertfall IKKE skal sette de slik, men det fungerer nå...

Er det noe poeng ytelsesmessig å sette de: 2gb / 1gb / 2gb / 1gb ?

For å få double data rate, så MÅ det sette brikker av samme type i samme kanal. Dette har jeg sagt tidligere, men hvis du fortsatt ignorere det man har sagt tidligere, så er det nytteløst å diskuterer videre..

Lenke til kommentar

For å få double data rate, så MÅ det sette brikker av samme type i samme kanal. Dette har jeg sagt tidligere, men hvis du fortsatt ignorere det man har sagt tidligere, så er det nytteløst å diskuterer videre..

Beklager så mye, sjef, det fikk jeg ikke med meg at du har sagt..

Håper det går greit for deg ? ;-)

Kunne sikkert slått opp dette selv, men hvor mye forbedring snakker vi da om ?

Double så kan man jo tenke seg "dobbel".. Er dette tilfelle ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...