amunds Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 (endret) Oppsettet mitt nå er: Windows 7 Professional 64-bit ASUS P5N-E SLI (Socket 775) Corsair TWIN2X DDR2 RAM -> 2x2gb og 2x1gb = totalt 6gb. Intel E6850 prossessor. Jeg hadde opprinnelig 2 gb (2x1gb)-brikker. I sin tid måtte jeg bruke de siden av hverandre (Single Channel) fordi det funket ikke å ha de Dual Channel. Kjøpte forleden dag 2x2gb-brikker og har nå 3gb i hver channel. Data'n skrudde seg på uten problemer, men har da sliti med Blue Screen (den dumper fysisk minne eller noe slikt) i etterkant. Har også flashet til den nyeste BIOS'n for dette kortet. (Begynner jo dog å bli litt gammelt). Finnes det noen måter å løse dette på ? Klokke inn RAM manuelt eller noe slikt.. Eller må jeg bare kutte ut noen brikker ? Kan det ha noe for seg å prøve noen av de BIOS-versjonene imellom ? Eller bygger BIOS'ene på hverandre uansett....? Endret 2. januar 2011 av amunds Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 (endret) Nyeste BIOS er å annbefale generellt sett. spesiellt i støtte for RAM så vil de generellt sett ha bedre støtte for hver versjon (eller ingen endringer evt.) Det er to ting jeg hadde sjekket først og fremst: Får RAMen din riktig spenning? se hvor mye spenning de mest strømkrevende brikkene dine bruker og sett instilling i BIOS manuellt til det. for lite strøm vil kunne forørsake mye trøbbel. Om noen av brikkene får litt mer enn de trenger er det normalt ikke noe problem ( i tilfelle de har forskjellige behov). Den andre tingen er selvfølgelig å teste om en av brikkene kan være defekte. Det kan jo relativt enkelt testet med å kjøre en memtest på hver brikke (eller evt. bare de to du ligger til hvis du ikke hadde noen problemer før du la til disse to da vi kan annta at de to første er ok). Ellers er det jo generellt sett sikkert lurt å sette mineinstillingene manuellt ja. De må da settes til å matche de tregeste brikkene du har blandt dem du kjører naturligvis - i tilfelle de har forskjellige hastighetsspesifikasjoner. -Stigma Endret 26. desember 2010 av Stigma Lenke til kommentar
amunds Skrevet 26. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2010 (endret) Hei og takk for svar. Brikkene skal, etter alt jeg kan se, være "helt" like. Forskjellen skal være størrelsen bare :-) (Ifølge Varenavn eller hva det nå heter - skal det være samme type brikker - altså DDR2 800 mhz). Hvordan går jeg frem (program etc) for å kjøre memtest ? Eller mente du bare ha tilkoblet en og en ? Og strømmen står vel i BIOS.. Finnes det no win-baserte programmer for slikt ? PS: Får legge til at det fungerer ofte veldig lenge.. Og av og til ikke... Endret 26. desember 2010 av amunds Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 26. desember 2010 Del Skrevet 26. desember 2010 Vent litt, du bruker de gamle 1gig brikkene sammen med de nye 2gig brikkene? Det så jeg ikke før nå. Hmmm... det har jeg faktisk alltid prøvd (kombindere forskjellige størrelser). Det burde vel kunne fungere gitt at du matcher kanalene mot hverandre... tror jeg... men her er jeg på tynn is i forhold til egne erfaringer altså. Håper noen andre kan kjime inn. -Stigma Lenke til kommentar
amunds Skrevet 27. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2010 jepp, får la denne stå til litt utpå morgenen... for å presisere litt: jeg har flashet til den nyeste versjonen av BIOS. (kan eldre funke bedre?) jeg bruker alle fire RAM-brikkene sammen - en av hver i samme channel - dvs 2gb + 1gb i ene og 2gb + 1gb i andre. maskinen fungerer ofte i lange perioder.. så andre ganger er den kranglete... da kommer Blue Screen med melding om at det antakeligvis er ny hardware som skaper problemer, og at den dumper fysisk minne. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 STOP koden fra bluescrenen er fordelaktig at du deler med oss (alltid lurt når man får bluecreens så man ikke bare må gjette). -Stigma Lenke til kommentar
Hareide Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 (endret) CPUZ/CpuID: http://www.cpuid.com/ (lar deg sjekke hvilke timeings minne ditt kjører på fra WIndows) Ta printscreen av de relevante skjermene her (værtfall memory og SPD). Helst med oppsettet slik du har det i dag 6GB, og når du fjerne de 2 gamle brikkene og kjører med kun 4GB) Jeg foreslår at du teste oppsettet ditt med kun de nye brikkene (2x2GB). Bare for å finne ut om de nye brikkene alene er årsaken til problemene dine. Så får vi heller ta en ny runde på problemet ditt når du har funnet ut om de nye brikkene fungerer feilfritt. MemTest86: http://www.memtest.org/#downiso (brenn ut på cd og boot fra den) Et tips er å merke seg hva som står i "Errors per DIMM slot" i MemTest. Denne finner du inn på configuration(trykk 'c'), hvis jeg husker rett. Da vet du hvilken brikke som felene kommer på. Edit: Du kan jo også prøve Windows sin innebygget memtest. Har ingen erfaringer med å finne feil med denne, men du gjør følgende: Trykk F8 i oppstarten av maskinen, etter BIOS POST, men før Windows begynner å starte. Du vil da komme til "Advanced Boot Options". Her trykker du 'Esc', som fører deg tilbake til oppstartmenyen. Her trykker du 'TAB' helt til du kommer nederst på 'Windows Memory Diagnostic'. Du kan også leke med innstillingene på F1 menyen (Basic, Standard og Extended). Endret 27. desember 2010 av Hareide Lenke til kommentar
amunds Skrevet 27. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2010 (endret) Hei, Hareide. Jeg skal gjennomføre alt det dere har sagt. Men som en liten oppdatering kan jeg nevne at jeg nå prøvde med de to nye brikkene i samme oppsett som de to gamle, og fikk fortsatt blue screen. (Dvs chip i slot 1. og 2.) Blue Screen som kom med 6gb var BCCode: 3b - SYSTEM SERVIDE EXCEPTION Den som kom med bare de nye brukkene var: IRQL NOT LESS OR EQUAL. Har søkt opp den første en del på nettet - men har ikke funnet noen "løsning" på problemet. Et lite hendelsesforløp: 1. Maskinen før ny RAM - aldri hatt blue screen - kjørte dog med RAM-brikkene i slot 1 og 2, alstå funket IKKE med dual channel. 2. Ny RAM, 2x2gb i slot 1 og 2, 2x1gb i slot 3 og 4. Maskinen booter helt fin. Blue screen med varierende mellomrom. Som regel, det jeg kan se, SYSTEM SERVICE EXCEPTION. 3. Flashet BIOS'en med den nyeste jeg fant hos ASUS.com 4. Satt memory timings (ikke de avanserte) til 5-5-5-18, som det står disse chippene har. 5. Prøvde å sette Memory Volt til 2.073 (eller noe slikt), men CPUIZ viser fortsatt bare 1.8V. Betyr det at hovedkortet ikke gjør noe med volten ? 6. Prøvde å kjøre med de to nye chippene i slot 1. og 2. (slik jeg hadde de gamle før) men fikk også blue screen. Nå med IRQL NOT LESS OR EQUAL (såvidt jeg kunne se). Noen som har noen mer spesifikke "oppgaver" etter dette ? Endret 27. desember 2010 av amunds Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 last opp selve BSOD rapporten(filen) Er folk her på forumet som klarer å tyde dem. Å da finner dem som regel feilen. Å en ting som er sakt, gå inn i bios, å still volten manuelt til rammen(du finner hvor mye dem skal ha på hjemmesiden til rambrikkene) Lenke til kommentar
amunds Skrevet 27. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2010 last opp selve BSOD rapporten(filen) Er folk her på forumet som klarer å tyde dem. Å da finner dem som regel feilen. Å en ting som er sakt, gå inn i bios, å still volten manuelt til rammen(du finner hvor mye dem skal ha på hjemmesiden til rambrikkene) Hei. Jeg har stilt volten manuelt - men den vises fortsatt som 1.8V i CPUIZ... Lenke til kommentar
amunds Skrevet 27. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2010 jeg søkte litt på den siste BSOD jeg fikk - IRQL NOT LESS OR EQUAL (eller noe slikt), og da nevnte man driverproblematikk. Så jeg avinstallerte de nyeste NVIDIA Skjermdriverne, og lot Windows installere driverne den fant til kortet istedet - og det virker som om det løste problemet. Skal aldri si aldri, men har ikke har BSOD på flere timer... Og så langt intervall når jeg har sitti å spilt eller noe annet, har det ikke vært. Uansett litt dumt at man ikke kan installere seneste driverne da... På en av sidene jeg fant, stod det noe om å deaktivere både Win Firewall og Antivirus når man la det inn... Kan dette virkelig være problemet ?! Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Nå har ikek jeg lest hele tråden... Har brikkene samme timings? sjekk dette med nevnte programmer over. Prøvd å kjøre channelsene forskjellig? f.eks channel 1 med begge 1gb brikkene og channel 2 med begge 2gb brikkene? Gå til C:\Windows\Minidump, og last opp alle filene som du har i den mappen her. Pakk de gjerne inn med winrar/7zip. Da får man litt bedre svar på om det faktisk var ram'en, eller noe annet. Den IRQL NOT LESS OR EQUAL kan være mye.. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 (endret) Men når du har avinstallert driverene, så kjøre dette programmet i sikkerhetsmodus. http://www.guru3d.com/category/driversweeper/ Så starter du pcen opp igjen i vanlig modus, å installerer nyeste skjermkort driver. Oppstår samme problem igjen, så er det at driveren fucker til systemet ditt. Endret 27. desember 2010 av sveibuen Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Står de nye brikkene dine på denne lista? Lenke til kommentar
amunds Skrevet 27. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2010 (endret) Står de nye brikkene dine på denne lista? nei, det gjør de ikke.. men de gamle er samme type RAM, bare mindre. og det har funket uten blue screen i årtier.. :-p men jeg oppdaterte nok skjermdriverne før jeg begynte å få blue screen.. begge er corsair - og begge skal ifølge hjemmesiden dems ha 5-5-5-18 timings. og begge er DDR2 PC6400 800mhz. MINIDUMPS Endret 27. desember 2010 av amunds Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 Bluescreen fra 121810-20061-01 var pga ntoskrnl.exe Bluescreen fra 121810-21465-01 var pga ntoskrnl.exe Bluescreen fra 121910-22308-01 var pga Ntfs.sys Bluescreen fra 121910-22417-01 var pga ntoskrnl.exe Bluescreen fra 121910-27939-01 var pga ntoskrnl.exe Bluescreen fra 122210-21543-01 var pga ntoskrnl.exe Bluescreen fra 122210-23727-01 var pga ntoskrnl.exe Bluescreen fra 122210-24726-01 var pga ntoskrnl.exe Bluescreen fra 122210-29016-01 var pga ntoskrnl.exe Bluescreen fra 122310-20186-01 var pga ntoskrnl.exe Bluescreen fra 122310-23353-01 var pga ntoskrnl.exe Bluescreen fra 122410-25350-01 var pga ntoskrnl.exe Bluescreen fra 122510-21559-01 var pga ntoskrnl.exe Bluescreen fra 122610-17815-01 var pga ntoskrnl.exe Bluescreen fra 122610-17908-01 var pga ntoskrnl.exe Bluescreen fra 122710-18501-01 var pga ntoskrnl.exe Bluescreen fra 122710-25818-01 var pga ntoskrnl.exe Bluescreen fra 122710-27362-01 var pga luafv.sys Ser ut til at det er windwos kernel som er synderen for det meste her... Du kan lese litt mer om .exe og .sys filene skrevet over her, i linkene under. ntoskrn.exe Ntfs.sys luafv.sys Fungerer maskinen som den skal med bare 1gb brikkene i? Lenke til kommentar
amunds Skrevet 27. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2010 Ser ut til at det er windwos kernel som er synderen for det meste her... Du kan lese litt mer om .exe og .sys filene skrevet over her, i linkene under. ntoskrn.exe Ntfs.sys luafv.sys Fungerer maskinen som den skal med bare 1gb brikkene i? Har drevet i hele dag uten blue screen, med driverne Win7 selv fant til nvidia. Har fjernet all Nvidia-drivere med programmet nevnt over fra 3dguru, og lagt inn på nytt. Rakk ikke drive så lenge, men har gått greit inntil videre. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 (endret) Last ned fra memtest.org memtest86 og brenn over på en CD (eller følg instruksjoner på websidene for usb stick) så kjører du testene på følgende måte : *Test minnebrikkene hver for seg, de skal ikke ha noen feil. *Test 2x minnebrikker der du vannligvis tester dem. Sjekk også om det kan gå ann å oppdatere bios på hovedkortet til siste versjon. Edit : Ser at du nå har fått systemet til å fungere fint etter at du fjernet nvidia driveren, uansett kjekt å få sjekket at minnet ikke lager noe trøbbel så pass på å få testet dette (jeg gjør dette trolig litt for ofte selv he he). Når det gjelder Nvidia så kan det rett og slett ha vært en dårlig driver innstalasjon som lagde trøbbel til deg, jeg anbefaler uansett at du benytter deg av en relativt ny driver , så du kan jo alltids prøve den nest siste eller en som er litt eldre. Endret 27. desember 2010 av Malvado Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 du MÅ ha like brikke i samme kanal. For å få full bredde på databussen, så må begge brikkene i en kanal være matching pair. dvs at du kan være uheldig selv om du kjøper to like brikker, så vil de ikke kjøre i samme bussen. Å sette e 2 GB og en 1 GB brikke i samme kanal er IKKE i nærheten av å være matching pair. Du får prøve å kjøre 2x2Gb til at du kommer ut for et program som krever mer enn 4 GB ram. Ram er følsomme saker, så drive å samle de brikkene man har liggende for å fylle opp kanalene, er bortkastet tid. Om du skal ha 8 GB på din maskin, så kjøper du et 8GB set med brikker, så slipper du disse "uforklarige" BSOD. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 27. desember 2010 Del Skrevet 27. desember 2010 : Vannligvis når man kjøper 2 brikker samtidlig av samme type så er det 99% sannsynlighet for at de er av akkurat samme type med mindre butikken roter noe innmarig.Det er sannsynlig at Hovedkortet til TS har et problem da han kan kjøre de orginale 2x1Gb brikkene fint i single channel, men får BSOD i Dual Channel.Sannsynligvis et hovedkort med problemer, noe han bør sjekke ut via memtest86 og teste hver rambrikke i hvert spor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå