Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Win7 vil ikke installere seg..

Anbefalte innlegg

ska installere win7, kommer helt frem til der jeg skal velge hvilken hardisk jeg skal plassere den i, siden jeg kjører raid 0, kommer det bare opp den ene, jeg velger den, så greier den ikke å installere mer, så er det noe jeg må gjøre i biosen for å få dette til å funke?

western Digital Caviar® Green 2TB

SATA2, dynamic 5400-7200RPM, 64MB, 300 Mb/s (2 stk, skal kjøre raid 0)

XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5

PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort, 850MH

Intel Core? i7 Quad Processor i7-950

Quad Core, 3,06Ghz, Socket 1366, 8MB, 130W, Boxed

Cooler Master HAF X Big Tower Sort

Vifter: 1x 230mm Front, 1x 200mm Topp, 1x 230mm Si

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 6GB

Kit w/3X HyperX 2GB DDR3, CL9-9-9-27

ASUS P6T Deluxe V2, Socket-1366

ATX, X58, DDR3, 3xPCIe(2.0)x16, Firewire, 2xGbLAN

Lite-On Blu-Ray Writer IHBS112-37

Blu-Ray/DVD Writer, SATA, 12x, Bulk

Chieftec Nitro Series BPS-750C 750W PSU

ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Modular, 4x 6+2pin P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

beklager det der, stresser litt:)

! installsjonsprogrammet kan ikke opprette ny systempartisjon eller finne eksisterende systempartisjon. Se logg filene for installsjonen for mer informasjon

greier ikke å formatere eller gjøre noe annet..

takk for svar

Lenke til kommentar

det er det jeg ikke greier da, den kommer nå senere med en melding at det kan være en feil i bios. kan det være raid'en?

igjen er det veldig nyttig å vite nøyaktig hva feilmeldingen er når du får feilmeldinger...

BIOS oppsettet for RAID er ikke så vanskelig egentlig, men om du kunne postet et bilde (fra kamera) over sidnee i bios som har med oppsettet ditt å gjøre for eksempel så kunne det jo hjulpet med å la oss se over det og identifisere evt. feil som er der.

Evt. skriv det ned og så skriv det opp her - dog bilde er best.

Og, som sagt, skriv ned alle feilmeldinger som du får opp.

Jeg er dog enig i at feilen sansynligvis må ligge et sted i bios setup, gitt at ikke det er diskene selv som er noe galt med.

-Stigma

Lenke til kommentar

ja,nå fikk jeg det til, sletta raid 0, men nå har jeg ikke raid, og det kunne jeg trengt på egentlig to ganske treige hardisker.. Det står noe om det i boka, om å gjøre det i windows, er dette smart/lurt? eller spiller det egentlig ingen rolle på ytelse ved spilling på wow og lignede spill, er det bare det at det tar lengre tid å laste ned/overføre ting??

Lenke til kommentar

ja,nå fikk jeg det til, sletta raid 0, men nå har jeg ikke raid, og det kunne jeg trengt på egentlig to ganske treige hardisker.. Det står noe om det i boka, om å gjøre det i windows, er dette smart/lurt? eller spiller det egentlig ingen rolle på ytelse ved spilling på wow og lignede spill, er det bare det at det tar lengre tid å laste ned/overføre ting??

Mener du å sette opp RAIDet _etter_ at windows er installert? Dette er nok umulig, eller ihvertfall ekstremt overkomplisert og ville i så fall være tregere selv om det var en mulig måte å gjøre det i software (noe jeg tviler på når det gjelder OS partisjonen). Kort sagt om du skla sette opp RAID0 må du gjøre dette før windows installeres.

Ellers i forhold til ytelse på RAID0 så vil det ikke påvirke spill stort. Det hjelper stort sett bare på lesing/kopiering av store mengder data så det eneste det ville hjulpet på i spill er evt. noen sekunder kortere lastetider på nye brett osv. Det er mye viktigere når man jobber med store filer i for eksempel encoding og videoredigering og annet slikt.

Hvis du vil ha hjelp med å få RAIDet til å fungere (noe som egentlgi ikke burde være så vanskelig) så gjør jeg gjerne det - men da tror jeg vi må har litt mer info om instillingene dine i BIOS som jeg ba om tidligere.

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg ville aldri ha installert OS'et på WD Green.

Hjelper ikke at du evt. setter de to diskene i RAID 0.

Tsja, SÅ ille er det jo ikke - men søketiden på de diskene er jo ikke helt optimalt for OS nei. RAID0 hjelper (ikke på søktiden vel og merke) men ikke enormt for generellt OS bruk. Det optimale for OSet er selvfølgelig en liten rask SSD (C300 er billig og meget bra).

-Stigma

Lenke til kommentar

Det burde vel være så greit å prøve med det du har allerede.

Så:

Bios

-sata controller i RAID modus

Hardisker

-kun et stk 64GB tilkoplet på sata1 port

Starte fra Windows DVD

< 2 alternativer>

1- I install Now vindue , klikk ned til venstre på Repair Computer

Klikk next når det kommer til neste step.

Klikk på command prompt

Skrive og tast Enter etter hver linje du ser nedenfor

diskpart

select disk 0

clean

#Hvis du stopper etter commando clean, og avslutter, vil du med neste oppstart ,i Installasjon, la windows å ordne opp med partitionering og formatering. Du vil da få en system partition på 100MB og resten for windows.

Hvis du derimot velger å utføre de resterende commando , vil du med neste oppstart, I installasjon, la windows bli installert på den eneste partition du ser der.#

create partition primary

select partition 1

active

format

exit

2- I install Now vindue , går du videre til installasjon. Her vil du og få mulighet å partitionere, med å bruke advanced options osv.

Etter at windows er installert, skal du installere Intel Rapid storage utility.

Deretter skal du kople på det andre 64GB disk.

Etter du har bootet opp i windows, åpne Intel Rapid storage og se etter for add disk og Type of raid.

Det er ingen fare med å prøve deg på litt diverse. Når du installerer windows, går du ikke selvfølgelig å aktivere den, og ikke velge å taste nøkkel engang. Du er i test modus.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

ok, så det dere mener er at jeg burde formatere HDD diskene, også kjøpe en SSD også installere windows på den? Men hvertfall pc'en er rask nå, men er den like rask om et år med WD green? Tror jeg kanskje kjøper en SSD da, men også et litt ''noob'' problem til.. Har en Benq skjerm som jeg kobler til pc'en via HDMI, men skjermen blir liksom ikke fylt helt ut, det er en slags svart ramme, og hvis jeg endrer på oppløsningen blir bare skjermen mer utydelig. hva skal jeg gjøre? 1920 x 1080 skal jeg ha, men da blir ikke skjermen fylt ut, noen med samme problem/lignende problem? og imens jeg skriver dette så greier jeg å lage raid 0 disk med et program som fulgte med ASUS HK mitt og programmet heter Intelmatrix storage control, det eneste negative, er at det tar 9 timer! men det blir nok bra!:)

Endret av keirikl
Lenke til kommentar

Intel matrix eller rapid, burde du laste du ned fra Intel, slik at du har siste versjon.

Når det gjelder Raid0, så antar jeg at du skal bruke kun de 2 64 gb, og ikke med den den 2 TB Disken og, ikke sant? Den skal ikke være med. Den skal være tilkoplet Intel kontrolleren men IKKE i raid.

Dvs

2 stk a 64 i raid 0

1 stk a 2TB koples etter at raid er konfigurert og klar.

Skjermen

Kontrollere ar du har installert det du trenger for din skjermkort, drivere og annet . Da skal du bruke kontroll panel for din skjermkort for justeringer.

Lenke til kommentar

Intel Matrix er vel forrige versjon av Intel Rapid Storage - som wiberos nevner.

Angående WD Green , les her hva 007CD mener om det.

Hadde det vært WD black, eller f.eks Samsung F3 - hadde det ikke vært noen problemer.

Tror du bør vurdere SSD ja.

Det ser ut som om wiberos tar det for gitt at du allerede har kjøpt 2 stk C300 ... :D

Endret av johome
Lenke til kommentar

hehe, har ikke kjøpt to ssd'er enda, har to med 2 TB som blir raida nå til raid 0, dessuten var de ikke så dyre heller, altså hdd'ene.. Grunnen til at folk oppfordrer til å raide i bios, føre man har installert, er vel at det tar så sykt lang tid..

Det er intel Matrix

også det med WD green, det er vel at den ikke er så rask, men raid'en gjør så den nesten blir like rask som en vanlig hardisk, dessuten var disse mye billiger. Jeg har ikke hatt noen prblemer med mine hardisker (enda) men tror jeg ikke kommer til å få noe problemer heller.;)

Endret av keirikl
Lenke til kommentar

Det er faktisk en sjans å ta, ved å bruke RAID 0

Du installerer sannsynligvis OS'et på en egen partisjon.

Bilder, musikk og film på en annen partisjon.

Skulle plutselig en av diskene ryke, vil du miste alt.

Hadde jeg vært deg, ville jeg ha kjøpt 1 stk C300 , som brukes til OS'et.

De to WD diskene brukes som rene lagringsdisker (jeg ville ha satt de opp i RAID 1)

Lenke til kommentar

Men, jeg skal bruke pc'en til spilling, hvis det er noe kjempe viktig jeg skal ta vare på, så har en en liten server i kjelleren som jeg kan legge over viktig dokumenter.. Men en ting jeg lurer på, er når/hvis den ene ryker, hva skjer med den andre hardisken? er det bare å formatere den å bruke den på nytt? Og har du noen svar på det lille skjerm problemet mitt? se over..

Lenke til kommentar

Intel Matrix er vel forrige versjon av Intel Rapid Storage - som wiberos nevner.

Angående WD Green , les her hva 007CD mener om det.

Hadde det vært WD black, eller f.eks Samsung F3 - hadde det ikke vært noen problemer.

Tror du bør vurdere SSD ja.

Det ser ut som om wiberos tar det for gitt at du allerede har kjøpt 2 stk C300 ... :D

Takk Johome.... jeg har misforstått antall og type disker han har. Nei så klart det er ikke noe løsning å ha x antall TB i Raid 0.

Jeg har misfortått totalt....uffda!!!!

Lenke til kommentar

Men en ting jeg lurer på, er når/hvis den ene ryker, hva skjer med den andre hardisken? er det bare å formatere den å bruke den på nytt? Og har du noen svar på det lille skjerm problemet mitt? se over..

Hvis du kjører RAID 0 mister du som sagt alt.

Ja, du kan formatere den, og bruke den på nytt.

Du må kanskje inn på kontrollpanelet i Intel RST

Hvis du derimot hadde kjørt RAID 1 , hadde du ikke mistet noe som helst av data.

Så den andre disken kan da brukes videre.

Angående skjerm : sjekk hva wiberos skriver i #14

Endret av johome
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...