Gå til innhold

"Oppgradere" 3 år gammel komplett gamer eller kjøpe ny?

Anbefalte innlegg

Kjøpte en Komplett Gamer i25 for noen år siden og strømforsyningen har nå tatt kvelden.

Vurderte det først dithen at jeg ikke trenger en desktop og at jeg heller kunne kjøpe en kraftig laptop men tenker nå at jeg får undersøke om det er et alternativ å oppgradere desktopen.

Spørsmålet er da om det er noe av det jeg allerede har som fortsatt kan brukes eller må jeg regne med å bytte ut alt (utenom kabinettet)? Jeg trenger ikke noe som er state of the art men bør kunne kjøre ting som Civ 5. Generelt sett spiller jeg nok mest av "fjorårets" spill...

Asus P5B, P965, Socket-775, ATX, GbLAN, 6xSATAII, PCI-Ex16

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte

Gainward GeForce 7950GT 512MB,1,4ns DDR3,PCI-Express, "BP7950GT-512-TV-DD"

Corsair Value S. PC4200 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB

Cooler Master Mystique 632, Sort Aluminium (Uten Strømforsyning)

NorthQ 4775-500BULK, ATX 500W, 120mm Vifte, 12-17dBA, 4xSATA, SLI, 20/24pin

Tar imot forslag til hva som evnt kan brukes videre av dette og til komponenter som passer. Budsjettet er forsåvidt romslig men kommer ikke til å legge i tusenvis for å få de siste 5-10% ekstra ytelse.

Støy er en uting så fortrinnsvis så stillegående som mulig, der kan det godt gå noen kroner ekstra.

Takk!

Endret av ubl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du skal oppgradere eksisterende oppsett vil både grafikkort, CPU og minne trenge oppgradering for å oppnå ønsket gamingytelse. Da er det et bedre valg å selge hele maskinen som en kontorPC (eller deler) og kjøpe nytt fra bunnen av.

Eller så kjøper du et brukt grafikkort og minne. Da kan du forlenge levetiden på systemet noe.

Kom med et budsjett så er det enklere å svare konkret, du får gjerne ytelse etter hvor mye du legger på bordet.

Lenke til kommentar

Brukt grafikkort og minne som allerede nevnt vil gjøre seg godt uten att det koster så mye att du bør vurdere ny pc istedet. Jeg har samme cpu og ellers mye likt, men 4GB minne og litt kraftigere skjermkort. Spiller fint slik som Civ 5 og Mass Effect 2. Ikke på superUltraMax detailz men med god kvalitet og 1680x1050 oppløsning.

Lenke til kommentar

Takk for gode råd, ser det er litt delte meninger, selge hele greiene og kjøpe ny eller oppgradere noen komponenter.

Det som altså er foranledningen til hele greia er at strømforsyningen tok kvelden. Med andre ord så er det og en utgift og et hinder for å bare kunne selge den som den er. Kan selvsagt selge den i deler men synes det virker som litt mye pes. Tanken på å oppgradere frister kanskje mest.

Spørsmålet er da, hvor mye må jeg ut for dersom jeg ønsker noe som skal f.eks da kjøre Civ 5 eller Mass Effect 2? Hva med ting som Risen eller GTA?

Budsjettet mitt er så romslig som det trenger å være - tar imot alle forslag på oppgraderinger. Jeg kunne godt kjøpt ny men det er ikke noe vits i å kaste bort penger dersom nåværende rigg kan bli god nok for noen tusen.

Jeg forstår det sånn i alle fall at hovedkortet duger og cpu kanskje også er ok, så da er spørsmålet hvor fancy skjermkort trenger jeg - og kan jeg sette inn hvilket som helst skjermkort på dette systemet?

Hva slags type minne kan jeg bruke?

Jeg går også og tenker på å kjøpe/bygge en NAS, så kanskje jeg heller skulle brukt denne maskinen til det og kjøpt en ny arbeids/spill pc. Antar at beslutningen om det kommer basert på konklusjonen i denne tråden :)

Lenke til kommentar

Jeg kan legge til at min e6600 er klokket til 3.4 GHz, noe den har vært i over tre år uten problem. Minne "Mushkin DDR2 4096MB extreme Performance" "XP2-8000 2x2048MB 1000MHz. (5.5.5.15), mulig minnet er overkill men det kostet kun 520,- når jeg handlet. Skjermkortet er et XFX 8800 GTS (G90) 320MB(bare!) Hvor GPU, Minne og Shader er klokket, jeg husker ikke hvor mye men googlet etter en anbefalt 24/7 klokk og bruker den. Alt er luftkjølt og viftene går ikke på fullt med mindre jeg spiller og da legger jeg ikke merke til viftestøyen uansett.

Som sagt funker dette finfint til Civ 5 og Mass Effect 2.

Lenke til kommentar

Det hjelper alltid med mer informasjon, da får du et litt oppjustert råd fra meg.

Med mål om å forlenge levetiden på eksisterende maskin samt å kunne bruke komponenter i en senere opgradering kan følgende enkle grep gjøres:

Kjøp ny strømforsyning. Den bør være kraftig nok til å kunne brukes med krevende grafikkort, dvs 550-750W og gjerne med enkelt 12V-rail på 40+ amp. Som feks denne fra komplett Andre kan sikkert ha utfyllende komentarer til dette.

I forhold til grafikkort kan du gå for et AMD6870, eller et feks Geforce 460. Om prisnivået ligger fra 1400 - 2000+kr vil et slikt kort kunne benyttes i en neste oppgradering i løpet av de par neste årene. Eller du kan velge å gå enda høyere men da med sansynlige begrensninger siden CPU+minne vil være største flaskehals.

RAM kan være litt vanskelig, jeg ville ikke lagt for penger penger i DDR2-minne siden det ikke vil la seg bruke med et nytt hovedkort. Som sagt før, let på bruktmarkedet etter feks 4GB til under kr 400. Eller du kan kjøpe 2x1GB til maks kr200 og la disse kjøre sammen med dine eksisterende på lavere hastighet. brukt minne

Prosessor vil også være problematisk da pengene du legger i ikke vil gi noe i neste runde om hovedkort oppgraderes. Om du velger å gjøre som meg, kan du gå opp fra E6600 til feks q9550. Jeg valgte å gjøre det ut fra at den aktuelle maskinen ikke hadde veldig krevende bruk men hvor ønsket var at den skulle kunne brukes lengst mulig før utskiftning. Med q9550 funker Win7 utmerket, og sammen med SSD er systemet så responsivt man bare kan ønske seg. q9550 kan du være heldig å få på ebay for kr1100-1500 forutsatt at du slipper fortolling.

edit: leif

Endret av torfinns
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...