Gå til innhold

Krisehjelp! Powershot G12 VS. Sony NEX-5

Anbefalte innlegg

Hei!

Har sittet i en del timer de siste dagene å prøvd å lese meg til litt kunnskap om kameraer. Ønsker å kjøpe meg et godt kamera (har kun hatt små "lommekameraer" før. Ønsker ikke et speilrefleks da jeg synes de fort blir for store og tungt, ser derfor på gode kompaktkameraer eller hybridkameraer.

Har feks lest en del om Canon Powershot G12, Sony NEX-5 (og Panasonic Lumix DMC-GF2). Skjønner at Canon sitt er et kompaktkamera, mens de to andre er hybridkameraer hvor objektivene kan byttes ut, men prøver å finne ut hva slags bruker som burde velge hva?

Hva er fordelene/ulempene med G12 og NEX-5 i forhold til hverandre?

Trenger et kamera som kan ta bilder raskt (fotograferer feks wakeboarding om sommeren), som tar gode bilder og som har litt muligheter til å gjøre egne innstillinger. Har skjønt at NEX-5 er uønsket blant "proffe" som vil gjøre masse innstillinger fort, men bortsett fra det virker det som et bra kamera!

Håper noen som har litt erfaring/kunnskap kan hjelpe meg!

Gledelig Jul !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva slags bruker som burde velge hva?

Både g12, Nex-5 og (sansnynligvis) GF2 er meget bra kameraer. De to siste gir bedre bildekvalitet, spesielt i dårlig lys (uten blits). G12 er litt større enn Nex-5 (og GF2) når du ikke regner med objektivet, men skal du ha tilsvarende zoomen som er innebygd i G12 blir både Nex-5 og GF2 mye større. G12 har forøvrig et brukergrensesnitt som er rettet mot avansert bruk, mens Nex-5 og til en viss grad GF2 krever bruk av menyer for veldig mange innstillinger.

Jeg vil anbefale en tur i butiken å sammenligne størrelse og brukergrensesnitt, det er ingenting som slår å prøve selv.

Lenke til kommentar

Prioriterer du bitteliten størrelse kan du også kikke på Panasonic LX-5 og Canon S95 i tillegg til G12.

Tror selv jeg ville valgt den litt eldre GF1 i steden for GF2 - GF1 er større, men har flere kontroller tilgjengelig som dedikerte knapper/hjul, og skulle derfor være enklere/kjappere å betjene for avanserte brukere - og hvis man kunne få en god pris siden det er en utgående modell.. :)

Lenke til kommentar

Uten å ha prøvd alle de foreslåtte tror jeg alle har samme svakhet; ingen av disse "kan ta bilder raskt". De tar tid å satrte, har ikke rask nok fokus, og har generellt en tydelig forsinkelse i fra du forsøker å ta bildet til eksponering skjer.

Kanskje andre vet hvilke som er minst dårlig av kompakter på dette (GF2?)? Beklager, mener ikke å virke for negativ, men dersom "raskhet" ifbm med action bilder er viktig er det vanskelig å komme bort fra DSLR.

Lenke til kommentar

Uten å ha prøvd alle de foreslåtte tror jeg alle har samme svakhet; ingen av disse "kan ta bilder raskt". De tar tid å satrte, har ikke rask nok fokus, og har generellt en tydelig forsinkelse i fra du forsøker å ta bildet til eksponering skjer.

Kanskje andre vet hvilke som er minst dårlig av kompakter på dette (GF2?)? Beklager, mener ikke å virke for negativ, men dersom "raskhet" ifbm med action bilder er viktig er det vanskelig å komme bort fra DSLR.

Jeg mistenker at du ikke ar så veldig stor erfaring med de speilløse systemene. Eller at dine krav til "raskt nok" er strengere enn gjennomsnittet av befolkningen.

Det er helt OK det, men jeg mistenker at de fleste som spør om noe raskere enn kompakt, kommer fra eldre kompakter som er lettere geriatriske.

Så jeg tror at for den jevne forbruker, å vil selv en G12 være greit nok.

Lenke til kommentar

Hehe, vanskelig å bli klokere her

Det er ikke så enkelt å gi klare anbefalinger uten å kjenne deg og med kun et innlegg i forumet som info. Du skriver for eksempel ingenting om du har en absolutt grense for hvor stort og tungt kameraet kan være, ingenting om maks pris.

Du nevner "wakeboarding", men ikke hvor langt unna du vil være. I utgangspunktet ville jeg trodd du trenger en del tele for det, kanskje mer enn en 3x standardzoom vil gi. Kanskje mer enn en G12 gir også? Jo mer info du kan gi om bruken, desto bedre svar vil du få.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Hehe, vanskelig å bli klokere her

Det er ikke så enkelt å gi klare anbefalinger uten å kjenne deg og med kun et innlegg i forumet som info. Du skriver for eksempel ingenting om du har en absolutt grense for hvor stort og tungt kameraet kan være, ingenting om maks pris.

Du nevner "wakeboarding", men ikke hvor langt unna du vil være. I utgangspunktet ville jeg trodd du trenger en del tele for det, kanskje mer enn en 3x standardzoom vil gi. Kanskje mer enn en G12 gir også? Jo mer info du kan gi om bruken, desto bedre svar vil du få.

Skjønner at det er vanskelig, problemet er at jeg sliter litt med å bestemme meg for hvor stort og tungt kamera jeg selv ønsker.. Vet veldig lite hva jeg får om jeg øker litt i størrelse.. Ønsker et kamera som tar gode bilder, som har litt morsomme funksjoner så man kan feks fremheve fargene på noen objekter og sånt, samtidig som jeg ønsker å lære meg litt mer avanserte innstillinger sånn at jeg neste gang kan kjøpe et speilrefleks(eller neste generasjons hybrid-kamera) og dra nytte av mulighetene det gir.. Kjenner altfor mange som kastet seg på speilrefleksbølgen, men som kun har kameraet sitt stående på Auto..

Når det gjelder Wakeboard så var det bare et eks på hva jeg tar bilder av som er i bevegelse.. trenger nok ikke så mye zoom da objektet kun er 7-9 meter bak båten og så lenge oppløsningen er god så pleier det å gå bra(har brukt et Exilim S12 til dette i år...)

Lenke til kommentar

Ønsker et kamera som tar gode bilder, som har litt morsomme funksjoner så man kan feks fremheve fargene på noen objekter og sånt, samtidig som jeg ønsker å lære meg litt mer avanserte innstillinger sånn at jeg neste gang kan kjøpe et speilrefleks(eller neste generasjons hybrid-kamera) og dra nytte av mulighetene det gir..

Det du burde kjøpe er et kamera som har mulighet til og ta bilder i raw-format,hvis du skal isolere farger i bilder

gjøres det best/enklest i etterbehandling,denne type ferdig-innstillinger finnes nok bare i enkelte kompaktkameraer.

Og du burde ha et kamera som fokuserer relativt raskt hvis du skal ta actionbilder,mener og huske at nex-5 ikke er raskest på fokusering grunnet designen.

Også må du tenke objektiver,du burde ha en objektiv "zoom ?" som er relativt lyssterkt samt gir litt tele.

Noe av problemene du vil få er at et speilrefleks/hybridkamera har større sensor en et kompaktkamera,så du må treffe bedre med fokus da fokusområdet er relativt mye mindre i speilrefleks/hybridkameraer.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Skjønner at det er vanskelig, problemet er at jeg sliter litt med å bestemme meg for hvor stort og tungt kamera jeg selv ønsker.. Vet veldig lite hva jeg får om jeg øker litt i størrelse.. Ønsker et kamera som tar gode bilder, som har litt morsomme funksjoner så man kan feks fremheve fargene på noen objekter og sånt, samtidig som jeg ønsker å lære meg litt mer avanserte innstillinger sånn at jeg neste gang kan kjøpe et speilrefleks(eller neste generasjons hybrid-kamera) og dra nytte av mulighetene det gir.. Kjenner altfor mange som kastet seg på speilrefleksbølgen, men som kun har kameraet sitt stående på Auto..

Når det gjelder Wakeboard så var det bare et eks på hva jeg tar bilder av som er i bevegelse.. trenger nok ikke så mye zoom da objektet kun er 7-9 meter bak båten og så lenge oppløsningen er god så pleier det å gå bra(har brukt et Exilim S12 til dette i år...)

Når det gjelder de tre modellene du nevner er nok GF2 (gitt at det er som GF1 eller bedre) det som fokuserer raskest, fulgt av G12 og Nex-5 (med standard 3x zoom). Men sitter du i båten og tar bilder er det et eksempel på en situasjon hvor du ikke er avhengig av spesielt rask fokus siden tauet gjør at avstanden er så og si identisk hele tiden.

Når det gjelder speilrefleks (eller GF2 eller Nex-5) og full auto ser jeg ikke noe galt med det. Alle er enkle å bruke på full auto og gir bedre bilder enn de fleste kompaktkameraer på full auto. Om man bruekr full auto eller full manuell på et kamera spiler ingen rolle så lenge resultatene blir bra nok.

Personlig for bruk ute i mye sol, rimelig bra autofokus og ikke alt for stort ville jeg sett på Panasonic G2, primært fordi det har innebygd søker og det synes jeg er en stor fordel i sterkt lys. Siden du allerede tar bilder med et kamera uten søker er det kanskje ikke så viktig, men det er i hvert fall et moment jeg ville lagt vekt på. G2 er større enn de du foreslår, men av de minste med innebygd søker. G12 har forsåvidt også innebygd søker, men der ser du ikke hva kameraet forkuserer på. GF2 har søker som ekstrautstyr.

NEX-5 blir så stort når du får på en 3x zoom at mye av fordelen med det knøttlille kamerahuset forsvinner. NEX-5 med standardzoomen fokuserte også merkbart tregere enn Pansonic (sammenlinget med G2, men fokushastighet hos Panasonic har vært relativt lik på de kameranene jeg har testet). GF2 er jo helt nytt og neppe tregere enn eldre modeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...