Gå til innhold

Bygge gamer- og videoredigerings PC - hjelp til å velge komponenter?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette betyr igjen da at du ikke vil ha optimal ytelse med 4 x 2GB, og du bør nesten glemme størrelsen 8 GB.

Se etter 6GB eller 12GB

Kjøp et kit med 3 brikker.

Jeg anbefaler gjerne

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618002

Hvis overklokking frister.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=444160

Kan kjøpes hvis du vil ha noen som er raske rett ut av boksen, men som kanskje ikke har det drøyeste overklokkingspotensialet.

Lenke til kommentar

tenkte ikke å overklokke egentlig.

1. Men jeg vil helst ha 8gb. funker det ikke bra ?

er det ikke bedre å ha 4gb x 2, istedenfor 2GB x 3?

2. Passer ALLE DDR3 ram-brikker til Sabertooth X58-kortet?

3. Hva er bra og hva er negativt med overklokking?

... Aldri lett å forklare det her.

Et X58 hovedkort har mye av sin sterke posisjon fordi den kjører trekanals minne. Den har 6 plasser til minnebrikker. Kjører du 4GB x2 i et trekanals minnespor, vil den kjøre som dual-channel, noe som minsker litt av fortrinnet du har med et X58 setup.

Et 1156 eller AM3 basert hovedkort har 4 spor, med 2x 2 kanalar. For en vanlig forbruker/gamer, er det lite vits å gå for noe mer enn et kit, hvor 6GB er det som er mest fornufting å gå for i et X58 build.

Alle DDR3 240pin brikker vil passe inn, men det er lurt å velge det som gir mest ytelse for pengene, ikke sant?

Har du tenkt å drive med tung rendering, kan det være på sin plass med 12GB, men da snakker vi virkelig tunge applikasjoner.

Overklokking gir fortrinn med at du får mer ytelse ut av komponentene ved å klokke frekvenser høyere og tilføre med strøm.

Dette fører også til mer varme, så du har et negativt punkt der med at du må punge ut litt for aftermarket kjølere.

I tillegg vil det redusere levetiden på komponentet, men det vil alikevel vare rundt en 4 år hvis du ikke er riktig uheldig.

Lenke til kommentar

Ok, jeg tenker ikke å overklokke. Skjønner nå;

Men funker det ikke med 6x2gb hvis det er 6 plasser?

Ok, men den du linker til (corsair avengance?), vil den kunne håndtere å redigere 1080i videofiler i Sony vegas, tror du? Uten lagg? Vil den også kunne spille spill som COD: mw2 og Black ops. Muligens crysis og?

tusen takk igjen ;) Du er til stor hjelp og jeg er glad for det ! :D

Lenke til kommentar

sålangt står lista slik:

Asus Sabertooth X58 (hovedkort)

SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB (Harddisk)

Corsair Vengeance 3x2GB (RAM)

FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 BLACK ( kabinett)

Sapphire RADEON HD6950 (Skjermkort)

CORSAIR HX 750W ATX12V 2.2 / EPS12V (Strømforsyning)

SPM 1:

Sjekk denne RAM'en:

http://www.dustinhome.no/pd_5010197229.aspx

Det er jo 3x2GB. Ganske billig også? Ville jeg kunne hatt bruk for den fremfor den andre.

Vil helst spare så mye som mulig.

takk for svar :D

Endret:

SPM 2.

FY SÅ BILLIG :O 3x4GB = 1200 kroner her: http://www.dustinhome.no/pd_5010333049.aspx

noe jeg bør gå for? ;) eller den linken over?

SPM. 3:

Vil det være mulig å ha valgt en VELDIG likt hovedkort bare to-kanals, så jeg kunne hatt bra utnytte av 2x4GB ram-brikker?

Vil egentlig ikke ha 3x2gb-ram fordi det blir for lite (kansje ikke for lite, men godt å ha litt ekstra), og ikke 3x4gb-ram fordi jeg ser 12 gb ram som unødvendig, og derfor "bortkastede" penger

Endret av want2havebody
Lenke til kommentar

SPM 2:

Ta dem du viss du ikke har tenkt å overklokke noe som helst :) (Veldig kjekt med så mye ram, hvertfall viss du skal redigere veldig mye e.l :) Men ellers er det ikke nødvendig da ;)

SPM 3:

Da må du over på en annen socket igjen. Så hold deg til det du har valgt nå :) Du kommer ikke til å angre :)

Lenke til kommentar

takk :D

Nei, skal ikke overklokke dem, skal bare redigere 1080i/p filmer, rendre osv. og spille Call of duty Black ops, modern warfare 2 og the sims 3

(jepp, du leste riktig, The sims 3)

SPM 1: Vil di tre 4GB brikkene være veldig bra på ytelse,fps og minne hovedsaklig?

Hadde vært jævlig kjekt med 12 GB :D

har jeg rett? (størst mulig, nei x)

SPM 2: Det vil vel ikke gjøre no redusert kvalitet, FPS, osv. at jeg har 3x4GB på trekanalskortet?

No offence altså, maccan. Er sykt glad sånn seriøst for at du og sveibuen(!) svarer! :) Dere har peiling :)

Endret av want2havebody
Lenke til kommentar

Kan ikke akkurat si at du må kjøpe 12gb. Er egentli opp til deg selv om du føler at du trenger det eller ikke. Holder du på med pro redigering, så skal det nok fint hjelpe med så mye ram. Men ellers holder 6gb lenge for deg :)

Men du kan nå også vente til flere kommenterer dette.

Å du? Viss du har litt tolmodighet. Vente til 9januar. Så kommer Intel ut med ny socket, cpuer osv osv.

Men oppsettet du har valgt koimmer du ikke til å angre på uansett da :)

Lenke til kommentar

ok ;)

1 spørsmål: Men skal det noe til for att den klikker når jeg har 12 gb ram tror du? :O

Ett til :p : Vil jeg kunne se preview og sånn i redigerings programemt uten at det lagger på High Quality ?

thx for svar;)

Endret av want2havebody
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...